Markkinoinnin merkitys?
Aihe itsessään tuo heti mieleeni suuren massatuotannon ja mainostukset, mutta mitä se loppupeleissä merkitsee? Markkinointi kun on laaja käsitteinen, jossa tulee ottaa monet asiat huomioon, jotta pääsisimme sen perusajatukseen helpommin käsiksi.Se miten yritys hoitaa markkinoinnin, vaikuttaa liiketoiminnan kehitykseen ja toimivuuteen.
Vaikeaksi käsitteenä sen tekee se, että se on alati muuttuvaa, sillä kuluttajina me ihmiset muutumme sekä meidän ostokäyttäytymisemme muuttuu. Myös nopeasti kehittyvä teknologia ja markkinointiin käytettävät työkalut ovat muuttuneet ja uusia tapoja markkinoida syntyy koko ajan lisää. Maailman muuttuessa teoriat ja käytänteet mitä markkinoinnissa on käytetty, tulee myös hioa ajantasaisiksi, jotta yritykset pysyvät markkinoinnin johtajien matkassa. Lyhyesti sanottuna
“kaikki on markkinointia, mikä edistää kaupantekoa, eli kuka ja mikä tahansa mikä vaikuttaa ostajan ostopäätökseen.”
Itseäni kiinnostaa paljon sosiaaliset mediat ja niiden tuomat mahdollisuudet markkinoinnissa. Sosiaalisten medioiden ja niiden hyödyntäminen markkinoinnissa ovat muuttaneet kuluttajien ostokäyttäytymistä. Ostajista on tullut arvaamattomia sekä brändiuskottomia. Ostajat jakavat myös sosiaalisessa mediassa kokemuksiaan muille, ovat tuotetietoisempia ja vertailevat internetin kautta heitä kiinnostavia tuotteita keskenään. Myös itsekin seuraan henkilöitä eri sosiaalisissa medioissa, joiden mainostamia tuotteita olen ottanut testiin, sillä he ovat ne todenneet toimiviksi. Nykyään vaadin tuotteelta enemmän, enkä jaksa kuunnella minkäänlaisia pitkiä myyntipuheita, vaan tuotteen tulee olla helposti löydettävissä ja kaiken perustiedon tulee olla heti selvästi näkyvissä. Huomaan kuuluvani heti tähän uuteen sukupolveen, joka toimii juuri tällä tavalla, ja yllättävän paljon aikaa tuleekin päivästä käytettyä eri sivustojen tuotevalikoimia selatessa ja vertaillessa.
Nykyään ei riitä, että yrityksellä on nettisivut. Nykyään sosiaaliset verkostot ovat meille niin tärkeitä jokapäiväisessä elämässä, ja se on tullut hyvin keskeiseksi osaksi markkinointia.
“Tarvitaan suositteluja ja että hyväksi havaittua tuotetta myös jaetaan eri verkostojen välityksellä. asiakkaat, jotka ovat tyytyväisiä tuotteisiin, ohjaavat suosittelujen ja sosiaalisessa mediassa tuotteen jakamisen mukana verkostonsa käyttämään tuotetta. “
Markkinoinnin monet muodot
Ennen markkinointi, myynti ja viestintä olivat yrityksistä toisista riippumattomia osia, ja jolloin markkinointia käytettiin myynnin tukena. Brändiä käytettiin tällöin pelkästään myynnin työkaluna. Markkinoinnin kehityksen voi jakaa 3 kehityksen kategoriaan ja markkinointityyliin. 1.Tuotelähtöinen markkinointi, 2. Asiakaskeskeinen markkinointi ja 3. Arvopohjainen markkinointi.
Tuotelähtöinen markkinointi on markkinointia, jonka tavoitteena oli vastata kuluttajien fyysisiin tarpeisiin, myymällä hyvin kehitettyä tuotetta mahdollisimman laajasti ja kannattavasti. Tärkeänä osana on tuotteen/palvelun tuotekehitys. Markkinoidessa tuote nostetaan ylitse muiden kilpailevien tuotteiden, ja tuotteen tiedot/toiminnot ja käytännöllisyys ovat kuluttajille pääasemassa. Tuote on pääsääntöisesti teollisesti massatuotettu ja on yhdeltä monelle- periaatetta käyttäen toteutettu.
Asiaan perehdyttyäni mielestäni tämän jälkeen markkinoinnista haluttiin tehdä enemmän asiakaspalvelullinen ja tuote haluttiin tuoda asiakkaan luokse myös muista syistä kuin käytännöllisistä. Asiakaskeskeinen markkinointi yksilöllistää tuotteen kuluttajalle ja markkinoinnissa tehdään palvelukokemuksesta mahdollisimman aito. Asiakaskeskeisessä markkinoinnissa hyvä asiakaspalvelukokemus on avaintekijöitä onnistumiseen. Markkinoinnin ollessa yksilöllisempi, kehkeytyy siinä luottamus asiakkaalle markkinoitavaa tuotetta tai palvelua kohtaan. Mielestäni tähän vaikuttavat paljon ihmisten luontaiset taipumukset ostopäätöksissä tunnepohjalta toimimiseen.
Asiakaskeskeinen markkinointi on jo paljon lähempänä sitä, mitä markkinointi on tänä päivänä, kun itse tuotteen tukena on jo hyvä asiakaspalvelu ja myyntityö. Nykyään kumminkin brändistä on tullut asiakkaalle arvo ja markkinointi on keskeinen viestinnän kautta. Tämän hetken markkinointi on käsitteeltään arvopohjaista markkinointia. Ostaja haluavat vaikuttaa ja tukea ostopäätöksellään tiettyjä arvoja, ratkaisuja sekä brändejä. Kuluttajat samaistuvat brändeihin ja haluavat tukea heidän ratkaisujaan yrityksenä sekä ymmärtää heidän periaatteiden tarinoita. Heti ensimmäisenä mieleeni tuleekin mm. Brändit jotka mainostavat olevansa ympäristöystävällisiä, tuotteet joita ei ole testattu eläimillä sekä yritykset jotka eivät käytä halpatyövoimaa.
Niina Nuppula 27.10.2019
LÄHTEET
Linkola, K.2017. Arvopohjaista markkinointia 2017. Viitattu 27.10.2019 <https://esseepankki.proakatemia.fi/arvopohjaista-markkinointia/>
Merivirta, M.2013. Sosiaalisen median työkalupakki. Sarja B. Raportit ja selvitykset 21/2013. Viitattu 27.10.2019 <https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/69784/merivirta_B_21_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y >
Motivation as an essential resource in business
How to keep your company´s employees motivated on dailybasis? This is a very important question which every enterpreneur should ask from her/himself. Motivated employees are happy, efficient and gives better service to the customers. There are many ways for business managers to keep employees motivated. In this blogpost we go through five tools how to do this succesfully.
Jatka lukemista “Motivation as an essential resource in business”
Taloudellisia riskitekijöitä Lapin matkailussa
Vaikka Lappi on syrjässä ja lintukoto, ei sekään ole suojassa maailmantalouden heilahduksilta. Oranssi mies Valkoisessa talossa twiittaa jotakin, niin pörssit Suomessa heilahtavat prosenttitolkulla.
Jatka lukemista “Taloudellisia riskitekijöitä Lapin matkailussa”
Asiakasymmärrystä parhaimmillaan
Sen lisäksi, että sinulla on lukkoon sopiva avain ja ennen kaikkea ymmärrät, kuinka lukko toimii eli asiakasymmärrys on hallussa – pääset paremmille kaupoille.
Accentunen kansainvälisen “B2B Customer Experiense Survey 2015” -asiakaskokemustutkimuksen tulokset osoittivat, että 78% kansainvälisten yhtiöiden johtajista piti yhtiöiden kilpailuetuna asiakaskokemuksen onnistumista. Kotimainen Talent Vectian 2015 teki vastaavan tutkimuksen suomalaisille yhtiöille, ja samainen tulos oli vain huolestuttavat 40%. Moment Group ja asiakaspalvelukokemus.fi tekivät vastaavan tutkimuksen uudelleen vuonna 2017. Tulokset olivat kuitenkin kehittyneet huomattavasti, ja yhä useampi suomalainen yhtiö oli lisännyt asiakastyytyväisyyden tärkeyttä omassa strategiassaan.
Aloin pohtimaan omia kokemuksiani matkaillessani sekä Suomessa että ulkomailla ja mieleeni nousi useampi kokemus, joissa on huomioitu tarpeeni asiakkaana ja ylitetty odotukseni.
Suomessa lempihotellini hintataso on huomattavasti keskiverron yläpuolella. Aina varatessani huonetta se kirpaisee, joskus melko kipeästikin, mutta silti mikään samaisen kaupungin hotelleista ei tulisi kuuloonkaan. Odotan kerta toisensa jälkeen innolla hotellille saapumista, enkä kertaakaan ole joutunut pettymään. Palvelu heti alusta asti on luontevaa, ystävällistä ja mutkatonta. Huoneeseen päästyäni ilahdun joka kerralla pöydälle jätetystä viestistä, jossa minua tervehditään etunimelläni ja toivotetaan tervetulleeksi. Kuinka pieni asia voi tuottaa asiakkaalle niin hyvän ja tervetulleen fiiliksen? Ja se jos jokin on hotellimajoituksessa tärkeää.
Useinkin ne kaikista pienimmät asiat ovat tärkeimpiä. Lentokoneessa tilasimme siskoni kanssa samppanjaa. Ennen kuin ehdimme avata pulloja, riensi toinen lentoemäntä luoksemme ja pyysi meitä odottamaan hetken ennen kuin kaadamme laseihin. Pian hän haki aiemmin saamamme muovilasit pois ja ojensi meille lasiset samppanjalasit. Yläilmoissa olisimme olleet tyytyväisiä niihin muovisiinkin. Silti lentoemännän pieni ele lisäsi lomahumuamme entisestään ja tyytyväisyytemme koko lentokokemusta kohtaan nousi yli kiitettävän tason.
Jari Parantaisen Pölli tästä -pokkarista löytyy jo valmiiksikin testattuja oivalluksia kaupantekoon, eli “101 rusinaa bisnespullasta”, kuten hän asian esittää. Hän muun muassa vinkkaa erottumaan kilpailijoista sekä tekemään omasta palvelusta vertailukelvottoman. Tällöin asiakkaalla ei ole vertailukohdetta ja palvelun hinta voi olla hieman korkeampikin.
On tärkeää keskustella asiakkaan kanssa ja kartoittaa hänen tarpeensa ja toiveensa palvelun laadulle. Kuitenkin usein tilannetaju ja asiakkaan tunteiden lukeminen ovat onnistuneessa asiakaskokemuksessa avainasemassa. Kun ravintolassa tarjoilija vie lapsiperheen pöytään värityskirjan ja pillimehun, tai kun varattua pöytää täytyy odottaa hetki, jonka tarjoilija hyvittää tarjoamalla sinulle drinkin.
Ihanteellinen tilanne olisi se, että jokaisen palvelutilanteen jälkeen olisi yksi hymy enemmän. Näin ei kuitenkaan valitettavasti aina käy ja joskus odotukset ovatkin olleet suuremmat kuin toteutunut palvelu. Näissä tapauksissa on tärkeää antaa yritykselle palaute, jonka kautta he pystyvät jatkossa parantamaan palveluitaan. Tilanteen voi näissä tapauksissa vielä kuitenkin pelastaa huomioimalla palautteen ja korjaamaan tilannetta jälkikäteen mahdollisuuksien mukaan. Vinkkejä reagointiin voit käydä lukemassa Palon blogista. Kävin asiakkaana erään vakuutusyhtiön sairaalassa, jonka toiminnassa oli muutama asia, jotka eivät vastanneet odotuksiani. Laitoin asiallisen palautteen ja vastaukseksi sain puhelun sairaalan yksikönpäälliköltä. Hän oli aidosti pahoillaan tapahtuneesta ja kertoi käyneensä asiaa läpi henkilökunnan kanssa. Vaikka itse palvelutilanne oli ollut melko huono, puhelun jäljiltä arvostin yritystä enemmän, kuin olisin välttämättä sitä arvostanut positiivisen käynnin jäljiltä. Tämä omalta osaltaan on mielestäni loistavaa maailmanluokan palvelua.
Lähteet