• Nyt nytkähtää taas!

    Date: 2014.03.16 | Category: Uncategorized | Response: 0

    Tässä olemme parin vuoden ajan syventäneet osaamistamme verkko-opetuksesta. Ja tulostakin on tullut eli annamme ihan oikeaa verkko-opetusta ja vieläpä etäopetus on tullut nyt osaksi sitä. Olen oikein tyytyväinen kehityssuunnasta. Se on juuri sitä mitä olen joskus haaveillutkin, että olispa meidän koululla . . .  Tästä iso kiitos meidän aktiivisille opettajille, jotka haluavat kehittyä työssään ja teknologian hyödyntämisessä. Resurssia kehittämiseen ja yhdessä suunnitteluun olemme saaneet Osaava ammatillinen opettaja -hankeen kautta. Hanke päättyi vuoden vaihteessa, mutta olemme onneksi saaneet jatkorahoitusta 🙂

    Nyt olemme aloittaneet tablettikokeilun. Kokeilemme androideja, iPadeja ja windows-tabletteja opetuskäytössä. Tavoitteena meillä on saada hankituksia tabletteja opetuskäyttöön. Meidän kauneudenhoitoalan opettajat ottivat jo varaslähdön ja ovat aloittaneet käyttämään blogeja opiskelijoiden kanssa. Tässä esimerkkinä Kristan blogi. Teen tuota tablettikokeilua varten oman sivun, jonne voimme dokumentoidan tuloksia.

    Niin, ja onhan meiltä valmistumassa pari some-noviisia ja some-eksperttiä. Tablettileiriltä lähdemme hakemaan lisää osaamista. Kyllä Hyvolaisten passaa 🙂

  • Uudenlaisten verkkojen aika

    Date: 2014.02.18 | Category: Uncategorized | Response: 0

    Tämä blogi on ollut kuvausta siitä miten opetus- ja oppimiskulttuuri on muuttunut meillä Hyvinvointialalla Ammattiopisto Lappiassa. Ensimmäiset toimenpiteet kulttuurimuutoksen aikaansaamiseksi tehtiin 2001 tai sinne päin. Eli aikaa siitä on jo kohta viisitoista vuotta. On ollut ilo nähdä, että kaikki mitä kirjasimme TVT-strategiaamme silloin, on kutakuinkin toteutunut.

    Vuonna 2013 olemme ottaneet taas hyvän askeleen eteenpäin opetusteknologian käytössä. Etäopetus on meillä tätä päivää 🙂 Olemme oppimisen sydänjuurillä jälleen eli mitä on hyvä oppiminen. Mistä se syntyy ja mitä välineitä siihen tarvitaan?

    Olen kouluttautumassa some-ekspertiksi. Niinpä haluan tässä blogissa kertoa mitä meillä hyvolaisilla on tulevaisuudessa mielessä. On niin mielenkiintoisia suunnitelmia taas meneillään! Mobiililaitteet oppimisessa on nyt in!

    Seuratkaa blogia, tänne tulee kuulumisiamme 🙂

  • Hyvolaiset jälleen verkoilla

    Date: 2012.04.23 | Category: Uncategorized | Response: 0

    Edellisestä blogikirjoituksesta on vierähtänyt aikaa noin vuosi. Kirjoittelin terveisistä ITK-päiviltä. Tänään kuulin kommentteja tämän vuoden samaisilta päiviltä. Taisi tuomiset olla samat 🙂 ilman Second Lifea.

    PLE:n avulla opiskelijat dokumentoisivat omaa oppimistaan. Edelleenkin tämä on ajankohtainen aihe. Emme ole tehneet asialle vielä mitään tämän vuoden aikana. Nyt se pitäisi herättää taas henkiin. Tabletit jäivät eniten mieleen Aulangolla. Piti saada hiplata ja kokeilla, että mitä noilla oikein tehdään. Olisko ne kivoja ja käyttökelpoisia? Lopputulos – tytöt tahtoo tablet – lelut!  No, nyt on tablet käytössä ja edelleenkin kuulostellaan mikä on sen opetuskäyttö. Vähän huviajeluksi on se mennyt, kun on hyvä läppäri ja hyvä puhelin, niin mihinkäs saumaan se tabletti sitten kuuluu. Ainakin se on päässyt sänkyyn kanssani, kuten eräs lehti tabletin käyttöä valaisi.

    Siis nämä TVT asiat eivät ole hirveästi muuttuneet, sanoisinko, että ovat vähän seisahtaneet. Odotellaan asioiden jäsentymistä ja uuden vaihteen käynnistämistä. Olen siirtynyt eri tehtäviin. En enää toimi itse tekijänä vaan prosessin johtajana. Nyt todella pitäisi mahdollistaa osaamisen hankkiminen ja jakaminen. Seuraava blogikirjoitus on varmaankin sitten jo tavoitteiden asettelua. Palaillaan 🙂

  • Terveisiä palkkiomatkalta ITK-päiviltä!

    Date: 2011.04.17 | Category: Uncategorized | Response: 0

    Saimme työnantajaltamme (kylläkin omasta ehdotuksestamme) erikoispalkkion verkko-opetuksen kehittämisestä Ammattiopisto Lappian Hyvinvointialalla. Käytimme palkkiorahat osallistumalla ITK-päiville Hämeenlinnaan. Me neljä kouluttajakoulutuksen saanutta opettajaa matkustimme innolla kohti Hämeenlinnaa ja tukka putkella osallistuimme tapahtumiin minuuttiaikataululla. Oli tosi antoisa reissu! Tässä tärkeimmät tuliaiset 🙂 minun näkökulmastani.

    Second Life

    Kyllä se avatar piti herättää uudelleen henkiin ja lähteä lennolla tutustumaan Second Lifeen. Sovimme, että seuraavassa VEPEDA-työpajassa teemana on Second Life. Sinne ovat oppilaitokset saariaan perustaneet ja nyt pitää tutkia kyllä, että miksi?? Olen käynyt siellä ennenkin ja opiskellut sen käyttöä, mutta se unohtui välillä. Mutta ei ollut muilta unohtunut. Mihin sitä voisimme käyttää oppimisessa? – tästä on otettava selvää.

    PLE

    Se tulee, se tulee ja nyt se on otettava haltuun. Olen sulatellut tätä monta vuotta ja miettinyt, että miten rakentaisimme yhdessä opiskelijoiden kanssa ne henkilökohtaiset oppimisympäristöt. Miten rakentaisin itselleni sellaisen? Olen kokoillutkin, mutta sopivaa työkalua en ole vielä löytänyt. Nyt ITK-päivillä tuli uusia vinkkejä. Pohdimme opettajien kanssa, että tästä olisi ratkaisu moneenkin tämän päivän ongelmaan.

    Teknologia

    Aulanko oli pullollaan teknologiaa. Monenlaiset esitystaulut yms. Eniten pyörimme tablet-miesten vieressä. Piti saada hiplata ja kokeilla, että mitä noilla oikein tehdään. Olisko ne kivoja ja käyttökelpoisia? Lopputulos – tytöt tahtoo tablet – lelut 🙂

  • Osaava ammatillinen opettaja

    Date: 2011.02.01 | Category: Uncategorized | Response: 0

    Tietokoneet kaikille – koulutusten ensimmäinen kierros on mennyt. Läppäreiden kanssa on eletty jo yksi lukukausi. Moodle-oppimisympäristöt on käytössä joka ryhmälle. Opetussuunnitelmat on uudistettu ja sulautettu oppimisympäristöön hyödynnettäväksi oppimistilanteissa. Uudet opetuksen toteuttamissuunnitelmat ovat käytössä. Opettajien yhteistä orientaatioperustaa on rakennettu lähihoitajan ammattitaitovaatimuksista. Arviointi on uudistettu kirkastamalla oppimisen ja osaamisen arviointia. Paljon on tehty kehittämistyötä tässä muutaman vuoden aikana – kiitokset innoikkaille opettajille, joilla on halua uudistaa opetusta vastaamaan työelämän tarpeisiin ja osaamista ammatillisena opettajana.

    Tässä on vielä haastetta, jos katsomme ammatillisen opettajan tulevaisuuden työnkuvaa (Aila Paaso 2011, oamk):

    Yksintekijästä – Työyhteisölliseksi osaajaksi
    Työssäoppimisen ohjaajasta – Koulutuksen ja työelämän verkosto-osaajaksi
    Didaktisesta osaajasta – Opiskelijan kohtaajaksi ja kuuntelijaksi
    Oman työn taitajasta – Opiskelijan oppimisprosessin tukijaksi ja ohjaajaksi
    Ammattialan osaajasta – Alansa vastuulliseksi kehittäjäksi

    Teknologian hyödyntämisessä tulee nähdä kaikki nämä näkökulmat. Miten teknologiaa voidaan hyödyntään noissa asioissa. Teknologian käytön opiskelu ei ole itseisarvo sinänsä, vaan se mihin sitä käytetään. Jotta opettajat saadaan hyödyntämään teknologiaa ja vaikka verkko-oppimisympäristöä, tulee meidän nähdä (ensin) se konkreettinen hyöty opettajalle ja vasta sitten laajentaa koko opetus- ja oppimiskulttuuriin. Ulkoapäin ”kouluttamalla” se ei tapahdu vaan hitaasti ja toivottavasti varmasti uudet toimintatavat laajentuvat arkityöhön osaksi toimintatapoja. Tässäpä haastetta minulle ja monelle muulle 🙂

  • Nyt on sitten läppärit jaettu :)

    Date: 2010.08.31 | Category: Uncategorized | Response: 1

    Tietokoneet kaikille -hankkeen mukaisesti kaikki hyvinvointialan uudet opiskelijat (tulevat parturi-kampaajat, lähihoitajat ja kosmetologit) saivat läppärin reppuineen. Reput on avattu ja tutustuttu sisältöön. Mielenkiintoisia kommentteja ja kysymyksiä tuli opiskelijoilta:

    • Pittääkö nämä ottaa kouluu joka päivä?
    • Saanko mä laittaa sen mun uuteen koululaukkuun? Eihän ole pakko laittaa tuohon reppuun?
    • Mihin ne laitetaan, kun mennään syömään?

    Yritän vastata parhaan kykyni mukaan . . . Koneet ovat tarkoitettu opiskeluvälineeksi oppitunneille. Opettajat olettavat, että ne on teillä mukana.

    Itse olen pitänyt tiedonhankinnan opetusta parturi-kampaajille ja kosmetologeille luokassa, jossa on langaton verkko. Tunteroisen jälkeen luokkaan muodostui ”hämähäkki”. Opiskelijat olivat keskellä luokkaa ja läppäreiden virtajohdot olivat suunnattuna seinille. Siinä sitten loikkaile pitkin luokkaa 🙂 No, pöydät uusille paikoilla ja sen jälkeen homma on sujunut mukavasti. Vähän hassulta näyttää, kun opiskelijat istuvat taukojen aikana käytävien nojatuoleilla läppärit sylissä Facebookissa. Nettitikut ja mokkulat ovat näköjään käyneet kaupaksi.

    Nyt me opettajat olemme avainasemassa rakentamassa uutta opiskelu- ja oppimiskulttuuria. Otetaan ne läppärit siihen hommaan missä ne ovat hyviä, muuten selvitään ilman. Opettajien pedagoginen koulutus jatkuu sekä meillä hyvinvointialalla että koko Lappiassa. Tsemppiä kaikille!

  • Etäopetus LearnLincillä

    Date: 2010.05.25 | Category: Uncategorized | Response: 0

    Tietokoneet kaikille -koulutuksen viimeisenä teemana oli etäopetus ja samanaikaisopetus LearnLincillä. eOppimiskeskuksesta Marko Mehtälä oli tutustuttamassa meidät LearnLincin ja SmartBoardin käyttöön etäopetuksessa. Osa meidän opettajista on jo tutustunut ja käyttänytkin LearnLinciä opiskelijoiden ohjauksessa. Osalle opettajista väline oli aivan tuntematon. Haasteena meillä on etäopetuksen käynnistäminen. Jo nyt voisimme käyttää välinettä opiskelijoiden ohjaukseen pitkien matkojen päähän. Katsotaan miten opettajat syttyvät ajatukselle 🙂 Sovimme tästäkin, että jatkamme harjoittelua VEPEDA-työpajassa.

    Tietokoneet kaikille -hankkeeseen kuuluvan opettajien koulutusprojekti on nyt tullut päätökseen. Opettajien palautteet on luettavissa Hyvonwikistä (http://hyvonwiki.wikispaces.com). Mutta tämä on vasta alkua pedagogiikan kehittämisessä – ensi vuonna jatketaan ainakin meillä Hyvinvointialalla VEPEDAssa yhdessä oppien 🙂 Olen itse kokenut, että juuri tällä hetkellä olemme siinä pisteessä, että verkko-opetuksen kehittäminen on oikeasti opetuksen kehittämistä kokonaisuudessaan. Siitä olen hyvin tyytyväinen – ei ole työni tällä saralla mennyt hukkaan ja tulosta syntyy – onnea meille!

  • Verkko-oppimisympäristön käyttö opetuksessa

    Date: 2010.05.25 | Category: Uncategorized | Response: 0

    Meillä Hyvinvointialalla Moodle -verkko-oppimisympäristö on ollut käytössä jo useita vuosia pääasiassa ryhmän ohjausympäristönä lähiopetuksen rinnalla. Syksystä 2009 opetussuunnitelmien uudistamisen myötä olemme sulauttaneet arviointi- ja toteuttamissuunnitelmat ryhmien ympäristöihin opiskelijoiden ja opettajien saataville opetustilanteisiin asti. Nyt syksystä 2010 haasteena on rakentaa pedagogisen ajattelumme pohjalta tutkinnon osa -kohtaiset ympäristöt opettajatiimien käyttöön.

    Tietokoneet kaikille -koulutuksen teemana viikolla 20 oli Moodlen käyttö. Olimme koonneet aikaisemmin asioita, joita opettajat haluaisivat oppia Moodlen käytöstä. eOppimiskeskuksesta Stina Hyrkäs ja Sirpa Kokkonen olivat kouluttamassa opettajiamme. Samalla esittelin opettajille uusia pohjia Moodle-ympäristöihin tutkinnon osien opetukseen. Sovimme, että ensi lukuvuonna VEPEDA-työpajassa opiskelemme lisää Moodlen ominaisuuksia.

  • Kurkistus sosiaaliseen mediaan

    Date: 2010.05.25 | Category: Uncategorized | Response: 0

    Tietokoneet kaikille -koulutuksen teemana viikolla 19 oli Kurkistus sosiaaliseen mediaan. Kurkistuttamassa oli eOppimiskeskuksestamme Anu Pruikkonen. Esitys herätti ja sen oli tarkoituskin herättää opettajia huomaamaan sosiaalisen median tulon koulutusmaailmaankin. Miten me voisimme opiskelussa ja oppimisessa hyödyntää sosiaalisen median välineitä? Miksi meidän pitäisi siirtyä suljetun Moodlen käytöstä avoimeen mediaan? Olenko opettajana valmis näyttämään koko maailmalle omat tuottamani materiaalit? Mitä avoimuudesta on hyötyä? Mitä uhkia? Moni asia puhututtaa ja mietityttää. Onko kenelläkään oikeita vastauksia – ei taida olla vaan suosittelen kaikkia opettajia tutustumaan itse ensin sosiaaliseen mediaan vähintäänkin kurkistamalla ja mikseipä sukeltamalla löytääkseen omat vastaukset. Sitten voimme keskustella sosiaalisen median hyödyntämisestä opetuksessa ja oppimisen ohjaamisessa.

  • Oppimisprosessiperusteinen verkko-opetus

    Date: 2010.05.10 | Category: Uncategorized | Response: 0

    Tietokoneet kaikille – koulutuksen toinen teema keskittyi oppimisprosessiperusteisen (verkko-) opetuksen suunnitteluun. Perehdyimme siihen miten verkko-opetus eroaa perinteisesti opetuksesta ja miten verkko-opetusta suunnitellaan. On tärkeää suunnitella ryhmän oppimisprosessi ja sinne eri opetustilanteet, kaikki eheänä jatkumona. Haasteena on vielä saada siihen luontevasti eri oppimisympäristöt kuten työpaikat kytkettyä. Tutustuimme myös malliin suunnitella oppimistilanteet ja Moodlen verkko-ympäristöt sen pohjalta.

    Lopuksi arvioimme tämän hetkisiä lukujärjestyksiä sillä silmällä, että kuinka hyvin niissä on näkyvillä oppimisprosessiperusteinen opetus vai onko ollenkaan?! Miten lukujärjestys pitäisi tehdä, jotta suunnitellut oppimisprosessit toteutuisivat? Miten opettajien työ järjestetään?  Siinä on meille haastetta 🙂

Hyvolaiset verkoilla – ketkä?

Me = Ammattiopisto Lappian hyvinvointialan opettajat Ammattiopisto Lappian Hyvinvointialan lyhenne on Hyvo. Kutsumme itseämme ihan lyhyesti vain hyvolaisiksi. Meillä Hyvinvointialalla tarjotaan sosiaali- ja terveysalan, hiusalan ja kauneudenhoitoalan koulutusta sekä nuorille että aikuisille.

MOTTOMME

MINKÄ ILOTTA OPPII, SEN SURUTTA UNOHTAA.
MEILLÄ AINAKIN ON OLLUT HAUSKAA :)

Kannattaa poiketa

Tuotoksiamme

Hae sivuilta