Lu on kehittänyt interaktiivisen pelikentän. Se on suunniteltu ensisijaisesti lasten liikuttajaksi. Seinälle on mahdollista heijastaa erilaisia pelejä ja sen voi asentaa mille tahansa seinälle. Tilaa tarvitaan kuitenkin pelikentälle. Tuotteeseen kuuluu teline joka pitää sisällään kolme 3D-kameraa sekä ääni ja valo projektoria. Pelikentän maksimikoko on 6×3 metriä. Peliseinän suositusmitat ovat 9×9 metriä. Pintojen pitää olla tasaiset ja valojen pitää olla säädettävät. Lisäksi auringonvalo pitäisi olla hallittavissa ja minimoitavissa.
Lapsia kyseiset pelit kiinnostavat hyvin todennäköisesti. Kyselin itse omilta lapsilta (8-9 vuotiailta) ja he olisivat erittäin kiinnostuneita kokeilemaan tämmöistä interaktiivista pelikenttää. Tämän tyylinen leikkikenttä mahdollistaisi myös lasten fysioterapiaan uusia mahdollisuuksia ja motivointikeinoja lasten terapiaan. Mielestäni interaktiivinen pelikenttä toimisi hyvin lapsille palkintona terapian onnistumisesta, mutta päivittäiseen käyttöön lasten kohdalla en sitä ottaisi.
Intearktiivinen pelikenttä on tällä hetkellä mielestäni arvokas, n. 15 000€ toimitettuna. Hintaa tulee todennäköisesti laskemaan kilpailun ja mahdollisuuksien lisääntyessä. Jo nyt löytyykin saman tyylisiä ratkaisuja muiltakin valmistajilta. Tuote on helppo ottaa käyttöön, eikä se vaadi isoja virityksiä. Tilaa tarvitsee olla kuitenkin paljon, joka vaikuttaa siihen, että kotona tätä ei pysty yleensä pelaamaan.
Tämä video havainnollistaa minkälaisesta tuotteesta on kyse.
Liikuntateknologian on todettu auttavan etenkin lapsia, jotka liikkuvat vähän, liikkumaan huomaamattomasti enemmän. Lasten ja nuorten liikuntamäärät ja -taidot ovat heikenneet tasaisesti ja olisikin syytä pysyhtyä miettimään, voidaanko teknologialla tuoda muutosta tähän negatiiviseen kehitykseen.
Älylaitteita ja teknologiaa pidetään yhtenä syynä, että lapset istuvat nykyisin enemmän ja sen vuoksi lapsille on asetettu kansallisesti suositukset ruutu-ajasta. Onkin syytä pohtia, onko suotavaa että teknologian avulla pyritään vaikuttamaan lasten liikuntamääriin, kun samaan aikaan lapsia pyritään irtauttamaan teknologiasta. Lisäksi teknologian käyttö voi vaikuttaa lasten mielikuvituksen käyttöön “luonnollisissa” leikeissä.
Pelit voivat kuitenkin yhdistää lapsia liikkumaan ja pitämään hauskaa yhdessä ja voivat helpottaa auttaa lapsia kommunikoimaan keskenään, etenkin lapsia joilla on sosiaalisissa taidoissa puutteita. Monia pelejä pelataan yksin, joten Lu:n kehittämä peli yhdistää useita lapsia saman pelin ääreen.
Kokonaisuudessaan pelien käyttö lasten liikunnanmäärän lisääjänä on kuin kaksiteräinen miekka, siinä voi olla paljon mahdollisuuksia, mutta myös paljon kysymysmerkkejä.
Lähteet:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2016:22. Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille.
http://www.sport.fi/uutiset/uutinen/liikuntateknologia-motivoi-ja-huijaa-hyvalla-tavalla