Johtaminen ja kehittäminen terveydenhoitotyössä

Opintojakson tavoitteet:

    •  Tunne terveydenhuollon organisaation toiminnan ja johtamisen pääperiaatteet.
    • Tunne terveydenhoitotyön kehittämisen, laadun ja vaikuttavuuden seurannan kohteita ja menetelmiä ja osaat arvioida niitä.
    • Osaa tarkastella omaa ja työyhteisön toimintaa tuloksellisuuden arvioinnin ja kestävän kehityksen näkökulmista.
    • Opintojakson jälkeen opiskelijalla on kokonaiskuva terveydenhoitajan keskeisistä tehtäväalueista sosiaali- ja terveysalalla.

Miten olen saavuttanut opintojakson tavoitteet?

Kehittämisen osuuden suoritin keväällä 2019 ja johtamisen osuuden syksyllä 2019. Kehittämistehtävän kohderyhmänä ovat Napapiirin yläasteen 7., 8. ja 9. luokkalaiset nuoret. Napapiirin yläasteella oli syyskuussa 2018 yhteensä 410 oppilasta. Yläastetta käyvät nuoret ovat iältään 13-15-vuotiaita. Koululla järjestetään 14.2.2019 hyvinvointipäivä oppilaille. Terveydenhoitajaopiskelijat ja yhteistyötahot järjestävät tälle hyvinvointipäivälle erilaisia hyvinvointi- ja terveysteemaisia rasteja, joissa oppilaat kiertävät luokkaryhmittäin. Rastit järjestetään erillisissä luokkahuoneissa ja ne ovat kukin kestoltaan n. 15-20 minuuttia. Meidän rastimme oli nukkuminen ja univaikeudet –rasti ja se oli kahden terveydenhoitajaopiskelijan suunnittelema ja toteuttama.

Kehittämistehtävä prosessina sujui kokonaisuudessaan hyvin ja suunnitellusti. Tarkan suunnitelman avulla varsinaista toteutusta oli helppo lähteä toteuttamaan. Kehittämistehtävän tavoitteena oli lisätä Napapiirin yläasteikäisten nuorten tietoutta unesta, sen merkityksestä jaksamiseen, koulunkäyntiin ja nuoren kehitykseen sekä tietoutta univaikeuksien ehkäisystä ja hoidosta. Rastillamme tuli esille, että Napapiirin yläasteikäiset nuoret tiesivät paljon uneen liittyvistä asioista, mm. riittävästä unen määrästä, nukahtamista edistävistä toimista sekä unen merkityksestä vireystilaan. Meille tuli tunne, että nuoret kokivat aiheen tärkeänä. Erityisesti mieleen jäi erään pojan kommentti ”Nämä asiat ovat tosi tärkeitä, hyvä että näistä puhutaan” ja kertomus omasta kokemuksestaan liittyen univaikeuksiin. Koimme tunnelman rentona ja meillä oli itsellämmekin hauskaa rasteja pitäessämme. Saimme tapahtuman myötä paljon esiintymisrohkeutta lisää. Koin, että ryhmänohjaustaitoni tulevina terveydenhoitajina kehittyivät.  Etenkin ensimmäisen ryhmän jälkeen rentouduimme itsekin ja viimeisen ryhmän jälkeen olisimme mielellään vielä jatkaneetkin, kun olimme päässeet hyvin vauhtiin.

Opintojakson jälkeen tunnen paremmin terveydenhuollon organisaation toiminnan ja johtamisen pääperiaatteet. Valmiudet terveydenhoitotyön johtamiseen tiimeissä ja työryhmissä ovat kehittyneet opintojakson jälkeen. Tunnen terveydenhoitotyön kehittämisen, laadun ja vaikuttavuuden seurannan kohteita ja menetelmiä ja osaan arvioida niitä paremmin kehittämisen kurssin jälkeen.

Valmiuksia kehittää terveydenhoitotyötä ja asiantuntijuutta työelämälähtöisesti näyttöön perustuvan tiedon avulla projekti-, tutkimus tai kehittämistyössä on tullut opintojakson aikana. Lisäksi harjoitteluista olen saanut arvokasta tietoa kehittää asiantuntijuuttani työelämälähtöisesti. Oman ja työyhteisön toiminnan tuloksellisuuden arviointi kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti on kehittynyt opintojakson aikana. Kokonaiskuva terveydenhoitajan keskeisistä tehtäväalueista sosiaali- ja terveysalalla on kehittynyt vähitellen terveydenhoitaja koulutuksen aikana.