Koululaisen ja opiskelijan voimavarojen tukeminen

Opintojakson tavoitteet: 

    • Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja asiakaslähtöisiä työmenetelmiä koululaisen, opiskelijan ja hänen perheensä terveydenhoitotyön prosessissa.
    • Osaa koordinoida ja toimia asiantuntijana yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa koululaisen ja opiskelijan hyvinvoinnin edistämisessä.
    • Osaa koululaisen ja opiskelijan terveyden seurannan tunnistaen voimavaroja, erityistuen tarpeita ja riskitekijöitä turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi.
    • Osaa ohjata ja tukea asiakkaita seksuaaliterveyteen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa.

Miten olen saavuttanut opintojakson tavoitteet?

Kurssin teoriaosuuden suoritin syksyllä 2018. Soveltavan näyttöön perustuvan ja asiakaslähtöisten työmenetelmien käyttö koulu- ja opiskelijaterveydenhuollossa tuntui prosessina helpommalta verrattuna lasta odottavan ja perheen terveydenhoitotyöhön. Koululaisen ja opiskelijan terveyden seuranta tunnistaen voimavarat, erityistuen tarpeet ja riskitekijät turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi tulivat harjoitteluissa tutuiksi.

Suoritin koululaisen terveydenhuollon harjoittelun Ounasrinteen koulussa keväällä 2019. Ounasrinteen koulussa on kaksi terveydenhoitajaa, jotka työskentelevät ala- ja yläkouluikäisten kanssa. Ohjaajani työskenteli alakouluikäisten kanssa.  Toisaalta suoritin opiskelijan terveydenhuollon harjoittelun nuorten terveyspalvelut/opiskeluterveydenhuolto Rovaniemellä syksyllä 2019. Molemmat harjoittelut kestivät noin 4 viikkoa. Opin harjoittelussa paljon ja sain hyvää materiaalia sekä hyviä esimerkkejä miten toimia terveydenhoitajana koululaisille ja opiskelijoille.

Tein omatoimisesti terveystarkastuksia, ehkäisyn aloituksia ja kontrollia, olin mukana rokotuspäivillä ja pääsin mukaan moniammatilliseen tiimityöskentelyyn harjoittelun aikana. Rokotuksen ja tarkastusten lisäksi meillä oli joskus alakoululaisia oppilaita, jotka tulivat vastaanotolle kontrollin vuoksi, kuten painon ja pituuden kontrolli, keskittymislääkkeen vaikutuksen seuranta jne. Pääsin toteuttamaan näitä kontrolleja ja antamaan ohjausta ja neuvontaa. Olin joskus mukana ohjaajani kanssa palaverissa, jossa keskusteltiin oppilaan kouluun liittyvistä tilanteista/ongelmista/vaikeuksista opettajan, koulun psykologin, oppilaan ja hänen vanhempansa kanssa.

Koulussa pidin tyttöjen ryhmälle ennen HPV-rokotusta ryhmäohjausta, jossa keskustelimme rokotuksesta, sen tarkoituksesta ja mahdollisesta haittavaikutuksesta. Tarjosin heille vuoropuhelua, mikäli heillä oli kysymyksiä ja varmistin, että annoin heille tarkkaa tietoa ja ohjausta. Opiskeluterveydenhuollossa olin mukana myös rokotuspäivillä, pääsin rokottamaan ja hallitsin sen.  Tarkistin ja valmistelin kaikki rokotuksen tarvitsemat välineet, mm. adrenalinin, mikäli anafylaktinen reaktio esiintyisi. Rokotuksen jälkeen tarkkailin koululaisten/opiskelijoiden vointia vielä 15 min. ja pyysin heitä ilmoittamaan heti, mikäli olo on paha tai oireita esiintyy.

Koululaisten terveystarkastuksessa opin tekemään oppilaan terveyden, kasvun ja hyvinvoinnin seurannan ja arvioinnin. Opin selvittämään/tarkastelemaan oppilaan mielialaa, arjesta selviytymistä, koulutyötä ja sosiaalisia suhteita. Opin myös arvioimaan oppilaan puberteettikehitystä ja mahdollisia fyysisiä tai kehityksellisiä pulmia ja tarvittaessa konsultoimaan lääkäriä. Opiskeluterveydenhuollossa terveystarkastuksessa ja sairasvastaanotolla opin arvioimaan ja edistämään opiskelijoiden terveyttä ja opiskelukykyä sekä terveellisiä tapoja, tunnistamaan opiskelijoiden erityisen tuen ja tutkimuksen tarvetta sekä antamaan neuvoja ja ohjausta mielenterveydestä/seksuaaliterveydestä/perhesuunnittelusta. Osaan sairasvastaanottoon liittyvät tutkimukset, kuten Ultramax-tutkimus, CRP:n otto, nielun ja korvien tutkimus, nieluviljelyn otto, haavan ompeleiden poisto jne.

Terveysneuvonnan ohjaamisessa varmistin, että olen edistänyt oppilaan/opiskelijan terveyttä sekä vahvistanut ja tukenut oppilaan/opiskelijan voimavaroja. Tarvittaessa yksilöllinen hyvinvointi- ja terveyssuunnitelma tehdään oppilaan ja hänen perheensä kanssa, mikäli terveystarkastuksessa heräsi huolta. Opiskeluterveydenhuollossa kiinnitetään huomiota myös opiskelijan mielenterveyteen. Lisäksi opiskeluterveydenhuollossa pääsin harjoittelemaan Papa-näytteenottoa. En oli koskaan ottanut Papa-näytettä ja harmi, kun pääsin vain kerran. Haluan mieluummin vielä harjoitella, jotta opin sen. Hyvä kokemus se oli kuitenkin.

Vastaanoton jälkeen keskustelimme yleensä ohjaajan kanssa siitä, mitä meni hyvin ja mihin kiinnitetään huomioita vastaanoton aikana. Olin tyytyväinen ja harjoittelu oli opettavainen, kun ohjaajani neuvoi minua, esim. miten tulisi työskennellä alakouluikäisten kanssa. Ohjaaja oli avoin ja antoi minulle palautetta heti vastaanoton jälkeen. Ohjaajani tuki minun kehitystäni ja pystyin ilmaisemaan ja tekemään kaikkea, joka oli mahdollista. Minulla oli vapauden tunne verrattuna ensimmäiseen th:n harjoiteluun neuvolassa. Ohjaajani antoi minun harjoitella ilman pelkoa ja se oli tärkeää minun oppimiseni ja kehitykseni kannalta. Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajalla on suuri merkitys oppilaiden/opiskelijoiden terveyden ja opiskelukyvyn edistämisessä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen terveyden alueella.