No missä seuraajat?

marraskuu 1st, 2017 by Juho Kumpula No comments »

Tämän blogin aiheena on kuinka saada ulkoiset kohderyhmät kiinostumaan projektin tuloksista ja kertoa omia kokemuksia projektin viestinnästä.

Viestintä toimii nykypäivänä pääosin sosiaalisen median kautta. Sosiaalinen media onkin ehdottomasti paras tapa saada itsensä/yritys esille ja oman projektin sisällön mahdollisimman laajalle katsojamäärälle. Monet yritykset ovat entistä enemmän panostaneet, omaan sosiaalisen median tuotantoon. Nykypäivänä trendinä onkin työntekijöiden käyttäminen lähettiläinä omalle yritykselle.

sosiaalisen median seuraaminen on nykypäivän todella nopeaa ja vaivatonta.

Haasteenahan meille on, että kuinka ketään kiinnostaisi alkaa seuraamaan Lapin AMK:n koulun opiskelijoiden projektia. Koska kun miettii niin, kuka ulkopuolinen on oikeasti kiinnostunut meidän tekemisistä ja saavutuksista. Siis oikeasti kuka?!?! Emme myöskään käytä rahallista budjettia sosiaalisen median näkyvyyden lisäämiseksi. Myös itsellä henkilökohtaisesti on sellainen ”bro code” olo. Mikä tarkoittaa sitä, ettei omiin whatsup ryhmiin, facebook ja instagram tileille tällaisia kouluhommia laiteta. Laitoin hetken mielijohteesta instagram mystoryyn täsmäisku 2017 projektista asiaa ja linkkiä, että käykäähän seuraamassa. Mutta oliko se tämä ”bro code” sitten se asia, mikä sai minut tekoani häpeämään ja jouduin tämän tarinan melko pikaisesti sitten pää alhaalla poistamaan. Olenko sitten omiin kaavoihin kangistunut, vai mikä on kun ajattelen näin? Noloahan tämä jokatapauksessa oli! 😀

No mitä sitten on tehtävä, että ulkoinen viestintä on toimivaa ja saadaan seuraajia? Omasta mielestäni tällaisessa projektissa ainoa mahdollisuus on saada mahdollisimman laajalle joukolle tieto perille koulun kautta. Kohderyhmänä toimiikin parhaiten, tässä projektissa Lapin AMK:n muut opiskelijat ja varsinkin liiketalouden opiskelijat. Kohderyhmä on tärkeä, että tietää millaista viestintää toteuttaa, että asia pysyisi mielenkiintoisena ja tulisi keskustelua ja palautetta mikä veisi projektia eteenpäin.

Olemme onnistuneet olosuhteihin nähden hyvin täsmäiskun ulkoisessa viestinnässä ja se toimii. Sisältömme on asiallista ja meistä saa ammattitaitoisen kuvan. Kuitenkin puhutaan noin 30 seuraajan facebook sivusta. Ja viimeisin päivitys tavoitti päälle 130 ihmistä. Eli seuraajia saisi olla enemmän.

Voisinkin tässä seuraavaksi kertoa toisesta projektista jonka parissa työskentelen (ei koulu projektista) ja sen ulkoisesta viestinnästä ja seuraajien määrällä ja hankkimisella. https://www.facebook.com/halkigronlannin/

Eli Halki Grönlannin 2019 projektissa ulkoisella viestinnällä olemme onnistuneet mielestäni loistavasti. Sillä olemme suomessa seuraaja määrältä suurin, tämän tyyppisessä projektissa. Mikä kertoo mielestäni siitä, että sisältömme on ollut kiinnostavaa ja olemme olleet tarpeeksi röyhkeitä ja osanneet herättää kiinnostusta ja mielenkiintoa. Laadimme projektissa hyvän suunnitelman milloin alamme kalastamaan seuraajia ja pidimme huolen siitä, että meillä on alkupuumissa tarpeeksi paljon mielenkiintoista materiaalia jota tuottaa. 1589 seuraajaa tykkää meistä Facebookissa ja meillä on 1623 seuraajaa. Parhaimman päivityksen kattavuus on ollut 57 742. Parhaimpien videoiden näyttökerrat ovat olleet likelle 90 000. Tämä kaikki olemme tehneet ilman rahallista pudjettia.

Halki Grönlannin 2019 logo

No miten tällaisiin määriin ollaan päästy? Mitä eroa näillä kahdella projektilla on siihen, että seuraajamäärät ovat niin eriluokkaa? Mikä tekee kouluprojektista sellaisen josta pystyisin väittämään, ettei samoihin lukuihin ole edes mahdollista päästä?

Ensiksi pitää olla tarpeeksi kiinnostava aihe. Aihe pitää olla räiskyvä ja huomiota sekä tunteita herättävä. Hyvä suunnitelma siitä millä lähetään liikkeelle, että päivityksestä tulisi yhteinäinen kokonaisuus. Kiinnostavimmilla, parhaimmilla ideoilla sekä kuvilla ja videoilla liikkeelle. Jatkuvaa päivitystä ja ideoiden kehitystä ja luomista. Uutta sisältöä pitää saada aikaiseksi.

Puhumme toki kahdesta aivan eri kokoluokan projektista. Mutta mutta se vain vaatii pinnistelyä ja ”somehuoraamista” anteeksi kielenkäyttöni mutta en parempaa sanaa sille keksi. Eli jatkuvaa päivitystä ja puskemista joka kanavaan kiinni.

Mut käykäähän tykkäämässä Täsmäiskusta facebookissa. https://www.facebook.com/tasmaisku2017/

Täsmäisku 2017 logo

 

 

 

 

 

 

 

Sole ku noh ja häh

lokakuu 11th, 2017 by Juho Kumpula No comments »

Tsajajajaaa!

Nyt pärähtää siis ensimmäinen blogini ja katotaan jos tästä innostuu nii ei ole ehkäpä jopa viimeinen! Jehees vähä itse kirjoittajasta, että kenen tekstiä tässä lueskelet. Elikkäs oon Juho Kumpula 25 vuotias Kittilän poka täältä kauniista Lapista. Muutin tuossa 2016 syksyllä Rolhon opiskelemaan liiketaloutta ja nyt toinen vuosi on alotettu samoissa merkeissä. Rollo on Lapin keskus ja paikkana hyvinki viihdyttävä ja mukava paikka asua.

Mutta itse aiheeseen eli projektin pariin mitä työstämme. Kuulun siis projektiin nimeltä Täsmäisku johon kuuluu lisäkseni 4 muuta jäsentä. Olen vielä kaiken lisäksi projektipäällikkö (en tosin omasta tahdostani).  Hommahan lähti liikkeelle opettajan diktaattori meiningillä valita projekteille pääliköt. Jolloin arpa osui myös omalle kohdalleni. Ja tässä sitä nyt olhan blogia kirjoittamassa. Ihanku mulla ei olis tarpeeksi muutaki tekemistä ku tätä väsätä?!?! Noh, kai tää on sitte tärkeä juttu. Meillähän on ajatuksena, että tästä projektista saada toimiva työkalu yritysostoprosessin läpikäynnin tueksi ja joka antaa hyvät lähtökohdat ja vinkit yrityksen arvostamisperusteista. Arvostaminen on se juttu omasta mielestäni, että mistä koko ostoprosessia lähdetään viemään eteenpäin.

Alku sepostuksena voisin pitää kuitenkin omasta mielestäni tärkeänä projektin kannalta olevaa asiaa eli ryhmätyöskentelyä. Eli sitä, miten ryhmän jäsenet tulevat toimeen toistensa kanssa. Emme nähneet nimeltä, minkälaisen ryhmän saamme. Vaan valinta tapahtui niin, että jokainen luokkalainen oli kirjoittanut itsestään paperille kirjoituksen, että mikä kuvastaa häntä parhaiten ja mitkä ovat hänen vahvuutensa. Siltä pohjalta projektipääliköiden piti valita yksitellen minkälaista osaamista ja taitoa he tarvitsivat. Henkilöitä me emme kuitenkaan tienneet kuin vasta siinä vaiheessa kuin projektia alettiin työstämään. Ryhmässä on on hyvä olla erin tyyppisiä persoonia ja erinkaltaista osaamista. Se vain tuottaa vaikeuksia jos ryhmän jäsenet poikkeea toisistaan liikaa ja eivätkä tällöin pysty työskentelemään saman projektin äärellä. Siks ryhmäytyminen on elintärkeää tehdä heti alussa ja mahdollisimman tehokkaasti. Olen oppinut, että kaiken perusta on hyvä ryhmähenki ja sen vaaliminen. Sen olen oppinut parhaiten armeijassa ja varsinkin erikoisjoukko koulutuksessa, että kuinka tärkeää on saada joukkoon hyvä ja yhtäläinen ryhmähenki. ”Ei kussa niinsanotusti sinne toisten pakkiin”.  Sama periaate toimii projektin ryhmäytymisellä.  Autetaan ja tsempataan niin siinä hyötyy itsekkin. Samaa projektiahan tässä tehdään.

Itse toimin projektipäällikkönä ensimmäistä kertaa ja koen, etten ole projektipäällikkö tyylinen persoona. Tykkään enemmänkin seurata sivusta miten idoita alkaa syntymään ja liittyä keskusteluun ja aiheisiin mutta lopullisten päätöksen teoissa olen huono. Positiivisena yllätyksenä kuitenkin huomasin kuinka hyvin tehtävääni lopulta sopeuduin. Tuntuu siltä, että homma menee eteenpäin ja projekti etenee suunnitelman mukaan ja työstä tulee myös tehokasta mutta myös laadukasta.  Voi olla, että sattui vain hyvä ryhmä kasaan minkä kanssa on mielekästä työskennellä ja jossa homma skulaa. Koen, että minua arvostetaan päällikkönä ja ymmärretään.  Koen kuitenkin, että on minulla vielä paljon opittavaa projektissa työskentelelyssä ja nimenomaan projektipäällikkönä. Sillä monessa kategoriassa on vielä petrattavaa. Mutta hyvä näin. Oppimaanhan tähän kouluun tultiin ja haastamaan itseä ja kokeilemaan eri asioita.

Pitemmittä puheitta tsempataan toisiamme, pidetään yhtä, ei jätetä ketään yksin murehtimaan ja ei muuta ku täyttä höyryä eteenpäin niin alkaa jälkeä syntyä!  😉

Kiitos vaivannäöstä, että jaksoit lukea blogiani pistä vielä enemmän vaivaa peliin ja ota Täsmäisku seurantaan facebookissa ja instagramissa stay tuned!