Jaa tietoa, verkostoidu, tuo itsesi esille, informoi ja viesti. Näitä kehotuksia kuulemme usein opiskelujemme aikana. Tulevaisuudessa verkostoituminen on yhä tärkeämpää ja viestinnän merkitys työmaailmassa laajenee jatkuvasti. Projektityössämmekin viestinnän rooli on suuri, sillä jokaisen täytyy olla tietoinen missä mennään ja mitä tavoitellaan ja mitä seuraavaan tapaamiseen mennessä tehdään valmiiksi. Onnistunut ja avoin projektiviestintä tukee projektin tavoitteiden saavuttamista, tuo projektia muiden tietoisuuteen ja helpottaa itse projektityöskentelyä.
Omassa projektissamme Yrityskaupan vaiheet olemme ryhmän kesken viestineet sekä sähköisesti että suullisesti kokoontumalla säännöllisesti tarkastelemaan projektin etenemistä. Olen projektissa työskennellessäni ymmärtänyt, kuinka tärkeää viestiminen ryhmän sisällä oikeasti on. Viestimättä jättämisellä on vaikutus koko ryhmän tekemiseen. Mikäli esimerkiksi myöhästymisistä tai estymisistä ei ilmoiteta, ryhmä odottaa paikalle saapumattomia jäseniään turhaan eikä voi jatkaa töitään tietämättä, onko ko. jäsenet hoitaneet osuutensa tai tarvitsevatko he esimerkiksi neuvoja selviytyäkseen eteenpäin. Kun ongelmista keskustellaan avoimesti, liittyivät ne sitten aikataulutukseen, aiheen työstämiseen tai ryhmähenkeen, on koko ryhmän helpompi varautua jäljellä olevaan työtaakkaan ja muuttaa suunnitelmaa tarvittaessa. Jaettu stressi on puolet kevyempi kantaa.

Viestintää voi toteuttaa esimerkiksi sanomalehdessä tai internetissä.

Paikanpäällä olevalle yleisölle viestimistä.
Itse projektista viestimällä tavoitetaan kohderyhmiä ja myöskin heitä, jotka eivät muutoin ajautuisi projektin pariin. Projektille halutaan näkyvyyttä, koska miksi projekti toteutettaisiin, mikäli kukaan ei siitä hyödy tai saa projektin tuotoksia käsiinsä? Oivallisia, myös projektissamme käytettyjä viestimiä herättämään vastaanottajan kiinnostuksen, ovat nykyaikana sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook ja Instagram. Heille, jotka eivät vietä aikaansa sähköisten palvelimien äärellä, oivallinen tiedotuskeino ovat messut ja yleisötilaisuudet tai paperinen tiedottaminen, esimerkisi posterit ja muut julisteet näkyvällä paikalla. Viestinnän tulee olla avointa ja linkittyä projektin tavoitteisiin ja näkökulmaan. Kuvat ja värit ovat tärkeitä esimerkiksi julisteissa, selkokieli ja rentous esimerkiksi sosiaalisen median julkaisuissa. Kiinnostuksen herättämiseksi täytyy erottua muista, – joskus tämä vaatii vierailemista epämukavuusalueellaan.
Hyviä esimerkkejä onnistuneesta projektiviestinnästä ovat Lauri Salovaaran Miljonääriksi 500 päivässä-hanke ja Pudasjärven kaupungin Moderni hirsikaupunki-hanke. Miljonääriksi 500 päivässä-hankkeessa Lauri Salovaara on luonut itsensä ympärille projektin jonka keskeisenä tavoitteena on, nimensä mukaisesti, kerätä 500 päivän aikana miljoona euroa. Projektista on uutisoitu ja Salovaaran matkaa miljonääriksi voi seurata nettisivuilla olevan laskurin avulla. Pudasjärvi pyrkii Moderni hirsikaupunki-hankkeellaan tuomaan hirsirakentamisen merkitystä ja näkyvyyttä enemmän esiin. Pudasjärvelle on viimevuosina rakennettu mm. maailman suurin hirsirakenteinen päiväkoti ja maailman suurin hirsirakenteinen koulukampus, joiden tarkoituksena on luoda edellytyksiä hirsirakentamisen tutkimukselle ja uudelle hirsi- ja puurakentamisen liiketoiminnalle.
Miljonääriksi 500 päivässä-hankkeessa Salovaara on mielestäni hienosti pyrkinyt hakemaan näkyvyyttä tuomalla kasvonsa julkisuuteen, – luonut itsestään pohjan brändille. Sivustolla hän on jakanut sekä teksti- että videomuotoista materiaalia matkastaan, joka tuo lukijan lähelle hanketta ja sen tekijää. Hanke ja sen aihe on myös erityinen, sillä en itse ainakaan ole törmännyt vastaavanlaiseen aiemmin. Salovaara on onnistunut Agendiumin artikkelissakin mainittujen toimivien viestintätapojen käyttämisessä. Hanke on nimenomaan nykyaikainen ja hankkeen tekijä pysyy valtavirran mukana aktiivisena toimijana. Vaikka Agendiumin artikkeli on suunnattu ohjenuoraksi projektipäälliköille, on se mainio muistutus myös muille projektissa työskenteleville siitä, mitä kaikkea hyvä viestintä pitää sisällään.
Moderni hirsikaupunki-hanke on itselleni hyvin mielenkiintoinen, sillä olen kotoisin Pudasjärven läheltä ja hirsirakentaminen kiinnostaa minua ulkomuotonsa ja luonnollisuutensa vuoksi. Projektin tuotos on todellista ja näkyvää ja tuotoksista saatava hyöty on silminnähtävää. Hankkeesta on tiedotettu uutisissa ja nettisivuilla ja se on herättänyt alusta asti keskustelua myös siksi, että hanke on erittäin ajankohtainen aiemman koulukampuksen ympäristössä ilmenneiden terveysongelmien vuoksi. Mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea hankkeen ohella vielä rakennellaan ja kuinka laajalle hirsirakentaminen leviää!