Kuvat: Unsplash
Tässä kirjoituksessa tutkailen vähän eilisen tehtävän tapaan Rovaniemen Likiliikkeen somekanavia. Likiliike on näkyvillä neljässä eri somessa, ja valitsen niistä tähän Facebookin, Instagramin ja Twitterin.
SOMEKANAVIEN ERITYISPIIRTEITÄ
Facebook Suomen suurimpana ja suosituimpana somekanavana sopii ison kuluttajamassan tavoittamiseen, uusien asiakkaiden löytämiseen ja nykyisten sitouttamiseen. Instagram puolestaan toimii eräänlaisena tuotteiden ja palveluiden esittelemisen näyteikkunana, jossa visuaalinen miellyttävyys on ensiarvoisen tärkeää. Twitter on niin sanottu “nopea some”, jonne postataan jopa useita kertoja päivässä, ja se sopiikin uusimpien uutisten päivittämiseen ja seuraamiseen, B2B-myyntiin ja verkostoitumiseen.
Nämä kanavat eroavat toisistaan erityisesti siinä, että Facebook ja Instagram sopivat parhaiten ystävien seuraamiseen ja oman henkilökohtaisen elämän jakamiseen, kun taas Twitterissä kommentointi kohdistuu usein yhteiskunnallisiin asioihin. Tätä tarkoitusta tukee myös tviittien pieneksi rajattu merkkimäärä, joka pakottaa lyhyeen, ytimekkääseen ja iskevään viestintään.
MITKÄ KANAVAT JA MIKSI?
Likiliike on rovaniemeläinen, paikallisuuden puolesta puhuva yrittäjäverkosto, joka viestii kahdelle eri kohderyhmälle: rovaniemeläiset yrittäjät ja arvokuluttajat. Näen, että Likiliike tavoittaa kohderyhmänsä hyvin Facebookissa ja Instagramissa, sillä suuri osa Likiliikkeen seuraajista osuu sellaiseen ikähaitariin, jossa näitä kanavia aktiivisimmin käytetään. Tyypillinen Likiliikkeen seuraaja kuluttajapuolella on lapsiperheen isä tai äiti tai eläkeläinen, joka tapauksessa täysi-ikäinen henkilö. Likiliike pyrkii vetoamaan nimenomaan arvokuluttajiin, joilla on varallisuutta keskittää ostokset paikallisiin yrityksiin. Yrityspuolella toki on kaiken ikäisiä yrittäjiä, mutta suurin osa on keski-iän jo ylittäneitä, jotka arvostavat paikallisuutta ja yhdessä tekemisen henkeä. Heihin Facebook jo hieman perinteisempänä viestintäkanavana vedonnee parhaiten.
Twitteristä Likiliike ei välttämättä hyödy. Twitter vaatii todella aktiivista läsnäoloa ja sisällöntuotantoa, ja aiemman kokemukseni perusteella näyttää siltä, että Likiliikkeen henkilöresurssit eivät riitä niin aktiiviseen somen ylläpitoon. Mietin myös, mahtaako Likiliikkeellä olla sellaista sanottavaa, joka sopii Twitteriin. Paikallisuuden puolesta rummuttaminen eri sanakääntein ja joka kerta hieman eri sisällöin varmasti toimisi Twitterissä, mutta alkaisiko viesti kuitenkin toistaa itseään melko nopeasti?
MILLAISTA SISÄLTÖÄ MINNEKIN?
Likiliikkeen yleinen linja somepostausten sisältöjen suhteen on ollut se, että someen julkaistaan niin yrittäjiä kuin kuluttajiakin varten hyödyllistä, auttavaa ja tasapuolista sisältöä. Somessa on jaettu muun muassa Rovaniemen ajankohtaisia asioita, tietoa tapahtumista ja muista rovaniemeläisiä koskettavista asioista. Tiedottamista on pyritty tekemään siten, että yksittäisten Likiliike-yrittäjien suosimista viestinnässä vältetään – ei esimerkiksi ole suotavaa jakaa Antinkaapon kahvilan tarjouksia usein, koska muut verkostoon kuuluvat yrittäjät kokevat sen kyseisen kahvilayrittäjän suosimisena. Tämä on aiemmin tuottanut haasteita Likiliiikkeen markkinointiviestinnässä: tyhjästä ei sisältöä voi nyhjästä, mutta tasapuolisuuden periaate estää yksittäisten Likiliike-yrittäjien esiin nostamisen julkaisuissa. Lisäksi se, että Likiliikkeellä on kaksi erilaista kohderyhmää, aiheuttaa päänvaivaa, koska yrittäjiä kiinnostaa hieman erityyppinen sisältö kuin kuluttajia.
Tarjoaisin ratkaisuksi Likiliikkeen kohderyhmien kirkastamista ja näille selkeästi erillisiä somekanavia, joissa voisi jakaa rohkeasti myös Likiliike-yrittäjien omia sisältöjä. Tasapuolisuuden periaate on hyvä, mutta kuluttajat olisivat varmasti kiinnostuneita kuulemaan myös yksittäisten yrittäjien arjesta ja kuulumisista yleisen tason asioiden lisäksi. Tämä tietysti vaatii aktiivisuutta yrittäjiltä itseltään: jos heillä ei ole sisältöä jaettavaksi, ei sitä Likiliikkeen viestinnässä myöskään voida hyödyntää. Tässä voisi auttaa sisällön muuttaminen enemmän kampanjatyyppiseksi, jolloin yrittäjiltä pyydettäisiin sisältöjä johonkin tiettyyn teemaan liittyen. Jossakin kampanjassa aiheena voisi esimerkiksi olla Likiliike-yritysten henkilöstö, ja kampanjan aikana postattaisiin nimenomaan yritysten työntekijöiden mietteitä ja kuulumisia työpaikalta. Tämä voisi myös tuoda Likiliike-yrityksiä tutummiksi kuluttajille, mikä aikanaan näkyisi myynnin kasvussa.
Sisältöjen helposti lähestyttävyyteen ja huumoripitoisuuteen voisi kiinnittää niin Facebookin kuin Instagraminkin puolella enemmän huomiota. Aiemmin Likiliikkeellä työskennellessäni huomasin, että aidot tilanteet, ihmiset ja huumori saavat lähes aina enemmän reaktioita osakseen kuin vaikkapa selkeästi jonkin tuotteen tai palvelun mainostamiseen tarkoitetut julkaisut. Aidosti auttava ja hyödyllinen sisältö vetoaa parhaiten. Lyhyitä videota kannattaa käyttää niin FB:n kuin IG:nkin puolella, sillä ne eivät vaadi katsojalta samaan tapaan keskittymistä kuin tekstit. Kun tekstiä ja kuvia käytetään, teksti kannattaa pitää mahdollisimman ytimekkäänä, ja aina parempi, jos olennaisimman sisällön saa askarreltua visuaalisesti miellyttäväksi vaikkapa Canvalla.
Likiliike voisi myös tehdä itseään tykö jakamalla toimiston arkea enemmän Instagramin tarinoiden kautta. Sinne on helppo lisätä pieniä videoita ja nopeita hetkiä yrityksen arjesta, ja tätä mahdollisuutta Likiliike voisi hyödyntää enemmän. Näkisin myös, että tarinoita voisi postata jopa mieluummin kuin feed-postauksia, koska feedissä postaukset helposti hukkuvat satojen muiden julkaisujen sekaan. Ainakin tärkeitä aiheita kannattaa ehdottomasti nostaa tarinoihin, koska sieltä ne ovat helposti löydettävissä 24 tunnin ajan.
Vielä tärkein on mainittava: Likiliikkeen kannattaa postata yksinkertaisesti enemmän. Algoritmit käsittääkseni suosivat niitä, jotka postaavat usein, ja mitä enemmän postaa, sen paremmin julkaisut nousevat uutisvirrassa esiin. Toki reaktiot ja jakamiset vaikuttavat myös näkyvyyteen, mutta lähtökohta kuitenkin on, että sisältöä täytyy ensin olla, jotta sen näkyvyyttä voidaan alkaa optimoida.