Kuva: Unsplash
Tällä viikolla Digiassarivalmennuksessa keskitytään digimarkkinoinnin lukuisiin työkaluihin. Valitsemme valtaisasta tarjonnasta muutamia ja evaluoimme niiden toimivuutta. Tarkoitus on valita arvioitavat sovellukset sen perusteella, mille ensi viikolla alkavassa työharjoittelussa mahdollisesti olisi tarvetta, ja mitä kyseisessä yrityksessä mahdollisesti voitaisiin alkaa oikeasti hyödyntää.
Tässä kirjoituksessa perehdyn kahteen visuaaliseen työkaluun, Design Wizardiin ja Venngageen, joista ensin mainittu on graafsen suunnittelun työkalu esimerkiksi somegrafiikan tekemiseen, ja viimeksi mainitulla suunnitellaan erilaisia infografiikoita.
Design Wizard on silminnähden helppokäyttöinen, käyttöliittymän puolesta kovasti kilpailijaansa Canvaa muistuttava graafisen suunnittelun ohjelma. Ohjelmasta löytyy runsain määrin erilaisia valmiita pohjia esimerkiksi somegrafiikan, markkinointimateriaalien, julisteiden ja lyhyiden mainosvideoiden tekemiseen.
Valitettavasti ohjelma ei palvele ilmaiskäyttäjää kovinkaan hyvin: lukuisista pohjista useimmat ovat joko kertamaksun tai kuukausimaksullisen suunnitelman takana. Videoiden tekeminen on mahdollista vain kalleimmassa suunnitelmassa. Maksullisia suunnitelmia on kaksi: Pro, joka kustantaa kymmenisen dollaria kuukaudessa, ja Business, jolla hintaa on pyöreästi viisikymmentä dollaria kuussa. Tilauksen voi maksaa myös isompana könttäsummana kerran vuodessa.
Plussat ja miinukset pähkinänkuoressa:
+ runsaasti erilaisia pohjia ja sisältöä
– ei hyvää ilmaissuunnitelmaa
– ohjelmassa on oman case-yritykseni tarpeisiin liikaakin vaihtoehtoja.
Design Wizard sopinee yritykselle, joka on valmis maksamaan ohjelmistoista vähän enemmän kuukaudessa. Edullisinta suunnitelmaa voisin harkita omankin harjoittelupaikkani käyttöön, mutta uskoisin, että oma yritykseni hyödyntäisi mieluummin ohjelmia, jotka tarjoavat hyvän ilmaissuunnitelman.
Venngage puolestaan on erityisesti infografiikoiden tekemiseen tarkoitettu ohjelma, mutta sillä onnistuu myös vaikkapa ansioluettelon tai käyntikortin tekeminen. Käytön aloitus on tehty helpoksi: alussa työkalu kysyy käyttäjän edustaman organisaation tyyppiä ja käyttäjän omaa roolia organisaatiossa. Tämä siksi, että Venngage osaa suositella erilaisia design-pohjia käyttäjälle ennakkotietojen perusteella. Ohjelmaa voi käyttää jopa brändityökaluna: kun sille syöttää oman organisaation nettisivun osoitteen, Venngage hakee nettisivulta logon, brändivärit ja fontit.
Valikoimassa on runsaasti niin kertamaksullisia kuin ilmaisia pohjia, ja aluksi näyttikin siltä, että ilmaisuunnitelma toimii loistavasti. Luulin jo löytäneeni pätevän kilpailijan case-yritykseni paljon käyttämälle Canvalle. Totuus kuitenkin paljastui, kun valmista grafiikkaa yritti ladata omalle koneelle: mallien lataus onnistuu vain maksullisella suunnitelmalla. Tämä tuntui niin suurelta petokselta, että maksusuunnitelmiin ei oikeastaan tämän jälkeen huvittanut edes tutustua. Kävin kuitenkin upgrade-sivulla toteamassa, että niinkin yksinkertaisen ja perustavaa laatua olevan toiminnon kuin exportoinnin saa käyttöönsä pulittamalla 19 dollaria kuukaudessa. Business-suunnitelma on luonnollisesti hintavampi, se kustantaa 49 dollaria kuukaudessa.
Plussat ja miinukset pähkinänkuoressa:
+ erilaisia pohjia on runsaasti
+ editori on helppokäyttöinen ja käytön aloittaminen on yksinkertaista
– ilmaisuunnitelma on käytännössä vain hiekkalaatikkodemo, koska sillä tehtyjä malleja ei pysty exportoimaan.