Hubspot on hyvin kokonaisvaltainen markkinoinnin työkalu, jossa on erillisiä työkaluja myyntiin, markkinointiin, asiakaspalveluun ja -hallintaan. Likiliike on vastikään ottanut käyttöön ilmaisen version Hubspotista, ja se vaikuttaisi sopivan hyvin, koska Hubspotin CRM-työkalu on täysin ilmainen.
Hubspotin työkalut jaotellaan siis neljään osaan: marketing hub, sales tools, customer service ja CRM. Osa näiden osioiden sisältämistä on käytettävissä myös ilmaiseksi, mutta esimerkiksi sosiaalisen median markkinointityökalut saa käyttöön vain maksullisissa suunnitelmissa. Marketing hubissa on mm. välineitä nettisivustolla kävijöiden konvertoimiseksi liideiksi, sales tools -osiossa on työkaluja henkilökohtaiseen asiakaspalveluun ja customer service -osio sisältää muun muassa help desk -työkalun ja muita asiakkaiden ilahduttamiseksi tarkoitettuja välineitä.
Sähköpostimarkkinointia pystyy tekemään Hubspotin sisältä käsin sen omalla työkalulla. Maksullisissa versioissa markkinointityökalut ovat kattavampia, minkä lisäksi maksullisissa suunnitelmissa pystyy esimerkiksi vastaamaan Facebook-viesteihin ja luomaan vastausbotteja.
Pidän Hubspotissa erityisesti siitä, että sitä voi käyttää eräänlaisena projektinhallinan työkaluna. Projekteista sovitut asiat pysyvät kaikilla muistissa, kun esimerkiksi puheluiden ja tapaamisten sisällöt voi kirjata kunkin yhteystiedon kohdalla activity-ikkunaan.
Hubspotin kokonaisvaltaisuus aiheuttaa toki sen, että siinä on paljon opeteltavaa, mutta sivuilta löytyy onneksi hyviä tutorialeja ja ohjevideoita.
Maksullisten suunnitelmien hinnat hipovat pilviä. Starter-paketin saa käyttöönsä vielä kohtuulliseen 46 euron hintaan, mutta professional-paketin hinnaksi tulee jo 740 euroa ja suuryrityksille tarkoitetun enterprise-paketin hinta on lähemmäs kolme tonnia kuukaudessa. Kalleimpia suunnitelmia ei myöskään pysty maksamaan kuukausittain, vaan ne on maksettava könttäsummana kerralla. Toki en tiedä, millaisissa hinnoissa asiakashallintajärjestelmät yleensä liikkuvat – Hubspot vaikuttaa kaikessa kokonaisvaltaisuudessaan kuitenkin erinomaiselta työkalulta, josta isompi yritys varmasti mielellään maksaakin. Likiliikkeen käytössä ilmaistyökalu on tällä hetkellä täysin riittävä.
+ kattava, Hubspotissa vaikuttaisi olevan aika lailla kaikki, mitä markkinointityökalulta voi toivoa
+ CRM on täysin ilmainen
+ käyttöönottoa on helpotettu hyvillä tutorialeilla
+ toimii myös kevyenä projektinhallinnan työkaluna
– sometyökaluja ei ole ilmaisversiossa