Tavoita, vuorovaikuta, konvertoi, sitouta

Hiihtoloma kului digitaalisen markkinoinnin opiskelun merkeissä, ja tuolla viikolla perehdyttiin yritysten ja organisaatioiden digikuvioihin tavoita-vuorovaikuta-konvertoi-sitouta -mallin kautta. Tarkastelen tässä tekstissä rovaniemeläisen Arctic Warriors -yrityksen digimarkkinointia kyseisen mallin avulla: miten yritys onnistuu asiakkaiden potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisessa, vuorovaikuttamisessa, konvertoimisessa ja sitouttamisessa?

Mitä Arctic Warriors tekee?

Arctic Warriors on rovaniemeläinen yritys, joka valmistaa ja myy arktisia superfoodeja: erilaisia Lapissa kasvavia yrttejä, marjoja ja alkuperäiskasveja. Yritys kuvailee tuotteitaan nettisivuillaan muun muassa lauseella “superfoodit Lapista, jotka pelastavat arkesi”. Arctic Warriors lupaa tuotteidensa olevan 100-prosenttisesti luonnollisia, tehokkaita ja maukkaita sekä koko perheelle sopivia. Yritys lupaa lisäksi tuotteidensa antavan puhtia ja auttavan jaksamaan arjessa, minkä lisäksi tuotteita ostamalla kuluttaja tukee lappilaista työtä ja auttaa pitämään Lapin elinvoimaisena. Yritys myy tuotteitaan sekä omassa verkkokaupassaan että jälleenmyyjien kautta niin yksityisasiakkaille kuin yrityksillekin.

Hakukonelöydettävyys

Googlessa yrityksen nimellä haettaessa ensimmäisenä hakutuloksena on yrityksen nettisivut. Googlessa näkyy myös yrityksen Google My Business -laatikko, josta näkee heti yrityksen yhteystiedot ja käyttäjien arvosteluja. Yritys löytyy Googlesta myös tuotteiden nimillä haettaessa (esim. Sinni, Puhti), hakusana superfood puolestaan ei tuota hakutuloksia, joissa Arctic Warriors olisi mukana ainakaan ensimmäisellä hakutulossivulla. Myöskään Arctic Warriorsin maksettua mainontaa ei hakukoneessa näy.

Verkkosivujen toimivuus ja liidien keräys

Yrityksen verkkosivuilla navigoiminen on helppoa selkeän valikkorakenteen avulla. Yhteystiedot ja tuotteet löytyvät omista valikoistaan, somelinkitykset puolestaan ovat sivun alapalkissa ja vasemmassa reunassa. Sivusto pysyy helppokäyttöisenä myös älypuhelimella selattaessa. Ostoskorin käyttö tuntuu vaivattomalta niin tietokoneella kuin mobiilissakin, joten siitä ostamisen ei ainakaan pitäisi jäädä kiinni.

Sivusto kannustaa ostamaan tuotteita nimenomaan verkkokaupasta. Heti etusivulla käyttäjän silmiin osuu iso vihreä “tilaa heti”  -nappi, josta klikkaamalla pääsee suoraan tuotesivulle. Lisäksi etusivulla perustellaan käyttäjälle eri argumentein, miksi tuotteita kannattaa ostaa suoraan verkkokaupasta: maksutapoja on paljon, toimituskulut ovat kohtuulliset ja tuotteissa on 14 päivän ilmainen palautusoikeus.

 

 

Etusivulla on paljon informaatiota yrityksestä, sen filosofiasta ja tuotteista, mikä on hyvä, koska se säästää käyttäjältä tiedon etsimisen vaivaa. Toisaalta vaarana on informaatioähky, kun käyttäjä kohtaa jo etusivulla ostokehotuksia, käyttäjien kokemuksia, tietoa tuotteista, linkkejä muun muassa reseptipankkiin, tuotesivuille ja tuotepäällikön blogiin sekä tietoa yrityksen saamista palkinnoista ja tunnustuksista. Sivustolla kävijä saa heti runsaasti tietoa yrityksestä, mutta informaatiotulva saa myös kysymään, olisiko ainakin osalle tiedoista löytynyt jokin luontevampi paikka sivustolta.

Sivusto kerää liidejä pop up -ilmoituksella, joka kehottaa liittymään uutiskirjeen tilaajaksi antamalla sähköpostiosoite. Tietokoneella testaillessa huomasin, että ilmoitus näytetään käyttäjälle vain kahdesti, mikäli ilmoituksen klikkaa pois eikä uutiskirjetilausta päädy tekemään. Tilausta ei siis tyrkytetä aggressiivisesti, ja mikäli sen myöhemmin kuitenkin haluaa tilata, se onnistuu yläpalkin Tietoa-valikon kautta. Uutiskirjeen tilaus ei kuitenkaan tule voimaan, jollei tilausta vahvista klikkaamalla ensin käyttäjän sähköpostiin lähetettävää vahvistuslinkkiä. Uutiskirje tuo asiakaskokemukseen tietyn eksklusiivisuuden asteen, sillä kirje sisältää yrttitietojen lisäksi vain tilaajille tarkoitettuja erikoistarjouksia. Kirje ilmestyy maksimissaan kuusi kertaa vuodessa, mikä viestii siitä, että tilaajan sähköpostilaatikko ei ruuhkaudu ainakaan tämän yrityksen markkinoinnin vuoksi.

Varsinaista kanta-asiakkuusohjelmaa Arctic Warriorsilla ei näyttäisi olevan, mutta uutiskirjeen tilaajat lienevät kanta-asiakkaita sikäli, että heille tarjotaan eksklusiivista sisältöä, joita muut (potentiaaliset) asiakkaat eivät saa.

Ohjaavatko somekanavat ostamaan?

Arctic Warriorsin löytää Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja LinkedInistä, minkä lisäksi yrityksellä on YouTube -kanava ja blogi nettisivuilla.

Somepäivityksissä ilahduttaa yrityksen persoonallinen tone of voice, joka viestii reippaudesta, suoruudesta ja rempseydestä. Teksteissä vilkkuu usein Lapin murre, eikä jokaisen pilkun paikkaa ole jääty pohtimaan vaan kirjoitusvirheidenkin on annettu olla, mikä tekee yrityksen somepresenssistä maanläheisen ja helposti lähestyttävän.

Yrityksen aktiivisuus on selkeästi suurinta Facebook- ja Instagram -sivuilla, jossa uusia päivityksiä ilmestyy tiheään tahtiin ja sisältö saa eniten reaktioita. Facebook-sivu myös kannustaa ottamaan yhteyttä chat-ikkunan kautta, jossa teksti on niinikään personoitu yrityksen äänensävyyn sopivaksi.

Aktiivisuus on pienempää yrityksen Twitter- ja LinkedIn -sivuilla, joissa päivityksiä tulee harvemmin, eivätkä ne saa yhtä paljon jakoja ja tykkäyksiä kuin Facebookissa. Kaikkein pienintä aktiivisuus on YouTube-kanavalla, jonne on viimeksi julkaistu video kolme kuukautta sitten.

Näkisin, että Arctic Warriorsin somekanavat lopulta houkuttavat ostoksille, mutta jaetun sisällön tarkoitus on ensisijaisesti auttaa kuluttajaa. Yritys jakaa kanavissaan potentiaalista asiakasta auttavaa sisältöä, johon yrityksen tuotteet on linkitetty – tästä esimerkkinä ylempänä oleva kuva postauksesta, jossa otetaan kantaa tällä hetkellä ajankohtaiseen koronavirukseen ja kehotetaan ottamaan rautaisannos yrttejä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *