Sisältökalenteri Likiliikkeelle

Sosiaalisen median sisältökalenteri Likiliikkeelle

Toinen tämän päivän sometehtävä digiassarivalmennuksessa oli suunitella sisältökalenteri omalle case-yritykselle. Canva-linja jatkuu, koska visuaalista kalenteria on mukavampi tehdä ja lukea kuin tavallista Excel-pohjaa.

Valitsin sisältökalenterin suunnittelua varten somekanaviksi Facebookin ja Instagramin, koska näissä Likiliikkeen aktiivisuus on suurinta ja niitä tullaan varmasti käyttämään vastakin kehittämistehtävän aikana. Pyrin sisältöä suunnitellessani ottamaan huomioon sisältöideoinnin nelikentän, jonka mukaan hyvä somesisältö inspiroi, viihdyttää, kouluttaa ja vakuuttaa kuluttajaansa – eli on mahdollisimman monipuolista. Sisältöideoistani löytyykin yrittäjien omaa uutiskirjettä, henkilökunnan esittelyä IG-tarinoissa, arvontaa, vinkkipostauksia ja oppaita. Viikonpäivistä ainoastaan sunnuntain jätin vapaaksi, koska tavallisesti viikonloppuisin käyttäjien someaktiivisuus jonkin verran laskee (toki hieman kanavasta riippuen). Kaikkina muina päivinä sisältöä julkaistaan, koska algoritmit tuppaavat suosimaan niitä, jotka postaavat usein.

Pyrin siihen, että eri somekanavien sisällöt olisivat linjassa keskenään, jotta kuluttajien olisi helpompi muistaa, mistä juuri nyt on kyse. Siksi tässä suunnitelmassa IG:ssä ja FB-sivulla on osittain samat sisällöt. Instagramiin on kuitenkin hankala jakaa esim. artikkeleita, joten ne jätin vain FB:n puolelle – jota ehkä muutenkin käytetään tekstien lukemisen kanavana mieluummin -, ja Instagramiin sitten keskitin puolestaan visuaalisempaa ja tiivistetympää sisältöä.

IG:hen ja FB:hen on kumpaankin suunniteltu tässä viisi julkaisukertaa viikossa, mikä on mielestäni sopiva päivitystiheys pitämään Likiliikkeen kuluttajien ja yrittäjien mielissä ja algoritmien suosiossa. IG-tarinoihin on hyvä postata samalla kun julkaisee postauksen syötteeseen, koska tarinoista pystytään ohjaamaan ihmisiä suoraan verkkosivuille tai muulle halutulle sivulle (Likiliikkeen kohdalla tämä ei tosin onnistu, koska swipe up -toimintoa pystyy käyttämään vasta, kun tietty seuraajamäärä on täynnä), ja tarinat ovat helposti katseltavissa käyttöliittymän ylälaidassa, siinä missä postauksia joutuu selaamaan ja etsimään uutisvirrasta. Tämän useammin en postaisi, koska informaatioähky painaa kuluttajia jo valmiiksi, ja on järkevää postata vain silloin, kun on aidosti tarjota hyödyllistä sisältöä – ei siis pelkästä postaamisen ilosta.

Parannettavaa tässä suunnitelmassa olisi vielä ainakin yrittäjille suunnatun sisällön kohdalla, mutta tässä aikaikkunassa en ehtinyt pohtia vielä kovin tarkasti, mitä yrityspuolen sisältö voisi käytännössä olla. Jääköön se siis toisen blogahduksen aiheeksi!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *