Asiakassegmentit, arvoehdotus ja kanavat

Asiakkaista halutaan kerätä monenlaista tietoa, koska kerätty tieto auttaa yrityksiä kohdentamaan tuotteita tai palveluita paremmin sekä aikaansaamaan parempia tuotteita tai palveluita. Digitalisaatio mahdollistaa tiedon keräämisen helpommin ja nopeammin. Myös asiakkaiden tavoitettavuus on laajempaa kun tietoa voidaan kerätä monia kanavia hyödyntäen. Yritysten kannattaa hyödyntää jo olemassa oleva asiakastieto uuden tiedon keräämisen lisäksi. Yrityksen on tärkeää miettiä, mitä tietoa asiakkaista tarvitaan toimiakseen paremmin. Täytyy myös miettiä, mistä tietoa voi saada ja miten sen voi saada.

Digitalisaatio on mahdollistanut myös markkinointiin uusia ja monipuolisempia kanavia. Nykypäivänä sosiaalinen media on yksi parhaimmista markkinointikanavista. Se on useimmiten myös täysin ilmainen. Tämä säästää markkinointikustannuksia. Sosiaalinen media on tehokas, usein ilmainen ja asiakkaiden tavoitettavuus on erittäin hyvä. Sosiaalinen media tuo mukanaan myös haasteita markkinointiin. Uusia kanavia ilmaantuu jatkuvasti ja niiden täysimittainen hyödyntäminen on yrityksille usein haastavaa.

Sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen markkinoinnissa kannattaa aloittaa yhdestä kanavasta. Kun perehtyy yhteen kanavaan kunnolla, saa kanavasta kaiken tehon irti. Parhaan tuloksen saa aikaan kun tuntee kanavan mahdollisimman hyvin. Siksi on huono vaihtoehto opetella useita kanavia välttävästi. Sosiaalisen median kanavien kehitysvauhti on niin kovaa, että on helpompi pysyä mukana kun keskittyy esimerkiksi vain yhteen tai kahteen kanavaan. Vain huolellisesti ja hyvin tehty markkinointi tuottaa tuloksia. Markkinointia täytyy myös kehittää koko ajan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *