Mikä tekee meistä―sinusta ja minusta―huippujohtajia? (Julkaistu 15.3.2023)

Vietän paljon aikaani lukien tieteellisiä artikkeleita ja pohtien johtamisenkehittämistä. Samalla reflektoin myös omaa toimintaa ja kasvua ihmisenä―yleensä―työelämätaitojani. Mitä on hyvä johtaminen? Mitkä ominaisuudet tekevät meistä vielä tehokkaampia työntekijöitä? Millä ominaispiirteillä onnistun erilaisissa vuorovaikutustilanteissa? Seuraavaksi haluaisin tiivistää uusimpia tutkimustuloksia siitä, mikä tekee yksilöistä hyviä co-workereitä, esihenkilöitä, opettajia, ohjaajia, muita työntekijöitä, (kevyt)yrittäjiä ja niitä tulevaisuuden johtajia, vaikka hyviä ystäviä.

Daniel Goleman tiivistää hyvän johtamisen seuraavasti:

“IQ and technical skills are important, but emotional intelligence is the sine qua non of leadership.”

Johtajien emotionaalisen älykkyyden ja tehokkaan suorituskyvyn välistä suhdetta on tutkittu viimeaikaisissa tutkimuksissa laajasti. Ja tutkimuksissa on löydetty merkittäviä havaintoja tekijöistä, jotka tekevät johtajista erityisiä. Aineistoista on mallinnettu seuraavat emotionaalisen älykkyyden yleisimmät komponentit eli faktorit, jotka ovat itsetuntemus, impulssienhallinta ja tunnetaidot, motivaatio, empatiakyky, herkkyys, miellyttävyys, positiivisuus, sosiaaliset taidot ja suhteidenhoito. Mitkä näistä ominaisuuksista tunnistat itsessäsi?

Lisäksi seuraavat tekijät archievement, influence, conflict management, teamwork, inspirational leadership and organizational awareness―suomeksi suorituskyky, vaikutusvalta, konfliktienhallinta, ryhmä- ja tiimityötaidot ja kyky inspiroida muita sekä organisaatiotietoisuus―sisältyvät tunneäly eli emotionaalisen älykkyyden käsitteeseen. Erityisesti johtajien ongelmanratkaisutaidot konfliktitilanteissa ja kyky antaa ja vastaanottaa negatiivista palautetta ovat tärkeitä ominaispiirteinä. Myös vahvaa korrelaatiota on yhdistetty emotionaalisen älykkyyden, muutoksen- ja visionäärisen johtamisen välillä.

Miten tätä uutta tutkimustietoa minä voisin hyödyntää yksilöiden ohjaustyössä―johtamisen kehittämisessä? Yksilön vahvuuksien vahvistaminen sekä tietoisuuden lisääminen empatian ja myötätunnon merkityksestä henkilöstön sitouttamisessa ja työtyytyväisyyden kehittämisessä―henkilöstöjohtamisessa ovat tärkeitä teemoja. Myös realistisen ja positiivisen minäkokemuksen kehittäminen on merkityksellistä yksilön ohjauksessa.

Mitä edelläkuvattuja emotionaalisen älykkyyden osa-alueita myös sinä voisit kehittää omassa (johtamis)työssä?

Korn Ferryn kehittämä testi, Emotional and Social Competency Inventory, ESCI 360, voi olla hyvä työkalu tunnetaitojen ja emotionaalisen älykkyyden tiedostamisessa ja kehittämisessä.

Eiköhän kokeilla myös tätä testiä tulevaisuudessa …

(Lähde: Emotional intelligence has 12 elements. Which do you need to work on? HBR. muokannut K. Nuorti)

Photo by Finn on Unsplash