Projektin ulkoinen viestintä

Ulkoinen viestintä

Mitä ulkoinen viestintä tarkoittaa? Ulkoinen viestintä on viestintää, joka on suunnattu muille projektin jäsenille, kohderyhmille. Ulkoisen viestinnän tavoitteena on jakaa tietoisuutta projektin vaiheista ja aiheesta. Miedän SODU-projektin tavoitteena on lisätäkohderyhmien tietoisuutta yritysten fuusioitumisesta ja etenkin siitä “kuinka löytää täydellinen kumppani?”.

Tärkeää on pitää kohderyhmät ajantasalla ja etenkin kiinnostuneina projektin aiheesta. Siispä tasainen ja riittävän usein tapahtuva viestintä on kaiken a ja o. Kohderyhmistä riippuen on tärkeää valita kaikista osuvimmat viestintäkanavat. Koska kohderyhmien ikäjakauma sekä maailmassa vallitseva tilanne on oleellisesti vakuttava asia, olemme valinneet viestintäkanavaksi tällä hetkellä instagramin sekä facebookin.

Ulkoisessa viestinnässä voi yksinkertaisella tavalla aktivoida kuulijoita ja aiheesta kiinnostuneita. Meidän valitsemissa ulkoisissa viestintäkanavissa on helppo aktivoida kohderyhmiä erilaisilla kyselyillä. On tärkeää muistaa että monotoninen kertominen aiheesta voi käydä pitemmän päälle tylsäksi, joten seuraajien aktivointi voi saada heidät kiinnostumaan aiheesta uudelleen tai erillä tavalla.

Tässä osiossa käytin osittaisesti lähteenä: https://www.tjs-opintokeskus.fi/opas-yhdistyksille/viestinta/ulkoinen-viestinta

Havaintoja projektin viestinnästä

Olen tehnyt havaintona sen että omat kuvat ovat suositumpia kuin kuvapankista otetut kuvat. Eniten huomiota meidän ulkoisessa viestinnässä on saanut tiedote meistä projektin jäsenistä, kasvokuvien kera.

Liian useasti tapahtuva viestintä saa seuraajat ahdistumaan ja toisaalta liian harvoin tapahtuva viestintä taas unohtamaan. Siispä seuraajien aktiivisuutta tulee seurata tarkoin ja etsiä itselle sopiva julkaisuaikataulu.

Edellisen kevään projekteista parhaiten oman huomion herättänyt projekti oli “Who’s The Boss? -projekti”. He olivat ainoat jotka hakivat projektilleen seuraajia seuraamalla minua itseäni instagramissa. Sekä he jakoivat projektin sivulle laittamiaan julkaisujaan heidän omissa sivuillaan.

Tässä vielä linkki heidän profiiliin: https://instagram.com/projektiwhostheboss?igshid=wi83s1il4fy2

Tästä oppineena otin itse huomioon projektin mainostamisessa nimenomaisesti kyseisen keinon. Kun perustimme projektillemme sivuston, aloimme seuraamaan sivustoja joita mahdollisesti kiinnostaisi fuusioituminen. Näin saimme aktiivisia seuraajia jotka ilmeisesti ovat kiinnostuneita aiheesta. Lisäksi jaoimme jäsenien omille sivuille mainoksia meidän projektin sivustosta.

Tärkeää on siis mainostaa projektia, mahdollisimman laajalle ryhmälle. Täytyy kuitenkin muistaa että liian aktiivinen ja tyrkyttävä mainostaminen voi ahdistaa ihmisiä.

Vinkki ulkoiseen viestintään: Suunnittele itselle sopiva ulkoinen viestintä tarkkailemalla omaa kohderyhmää, heidän kiinnostuksen kohdetta ja aktiivisuutta