Talouselämä kertoi 18.2. jutussaan, että omistajanvaihdos on ajankohtainen yli 40 000 yrityksessä.
Suomen Yrittäjien tekemässä gallupissa 42 prosenttia vastaajista sanoi tietävänsä, miten omistajanvaihdokseen valmistaudutaan, mutta melkein 40 prosenttia taas ei tiennyt. Yksinyrittäjien kohdalla prosentit olivat kaikkein heikoimmat. Yrityskauppaan liittyvistä asioista tarvitaan siis kovasti tietoa.
Kuva Austin Distel, Unsplash
Kauppa käy kuumana myös tilitoimistoalalla. Siksi se onkin mielenkiintoinen aihe oppimisprojektillemme eli liiketoiminnan laajentumiseen ja yrityskaupan integraatioprosessiin perehtymiseen.
On paljon pieniä tilitoimistoja, joissa omistajalla on eläköityminen jo ajankohtaista tai olisi ehkä aika uusia järjestelmät tai on jokin muu syy suunnitella yrityksen myyntiä.
Näissä toimistoissa, kuten kaikissa yleensäkin, pitää asiat laittaa kuntoon. Kun yritys päätetään myydä, voidaan olla piankin tilanteesa, että ostaja haluaa aloittaa kaupallisen yritystarkastuksen, eli due diligencen.
Tarkastuksessa kartoitetaan yrityskauppaan liittyviä riskejä ja vastuita, se auttaa näkemään, millaisia mahdollisuuksia liiketoiminnalle on. Tässä ostaja siis tarkastaa, että asiat ovat kuten alustavissa neuvotteluissa on kerrottu.
Mikäli neuvotteluissa ja tarkastuksessa ei tule mitään yllättävää, voidaan edetä tarjouksen laadintaan ja siitä hintaneuvotteluihin.
Myyjällä täytyy olla jo yrityskaupan alkuvaiheessa selvillä omat tavoitteensa ja alin hyväksyttävä hinta yrityskaupalle. Lopulta yrityksen hinta määräytyy kuitenkin ostajan toiveiden mukaan. “Kukaan hullu ei maksa kymmentä miljoonaa viiden miljoonan yrityksestä”, kuten Asko Kapanenkin julkaisussaan toteaa.
Kuva Markus Spiske, Unsplash
Kun hinnasta ja kaupan ehdoista päästään sopimukseen voidaan julkaista kauppa ja raha vaihtaa omistajaa. Tästä alkaa ostetun yrityksen yhdistäminen ostavaan yritykseen eli integraatio. Integaatio täytyy olla jo hyvin suunniteltu tässä vaiheessa.
Henkilöstöä ja myös asiakkaita täytyy valmistella yrityksen myynnistä hyvissä ajoin. Viestinnän täytyy olla kunnossa kaikkiin kohderyhmiin ja se täytyy olla hyvin ajoitettua. Ei pidä antaa tilaa juoruille ja huhupuheille.
Tässä oli lyhyt kuvaus yrityskaupan etenemisestä. Joko sinä haluaisit laittaa yrityksesi myyntiin, vai lähtisitkö ostoksille? Kuulemme mielellämme sinun tarinasi, kerro meille siitä yhteydenottolomakkeella.
Mikäli yrittäminen ja yrityksen kasvuun liittyvät asiat kiinnostavat, voit alkaa seuraamaan esim. Talouselämän uusia yrittäjyyteen ja kasvun ydinkysymyksiin keskittyviä podcasteja. Podcasteista löytyy juttua tästä linkistä. Ensimmäinen osa julkaistaan 6.3.20.
Me keskitymme projektissamme henkilöstön onnistuneeseen integrointiin. Toivomme, että myyjä ja henkilökunta voivat olla innoissaan uusita tuulista.
Pohdimme näitä aiheita seuraavissa bogikirjoituksissamme. Kurkkaa sivuillemme taas kuukauden lopussa.

