Kolmas viikko on datapainotteinen, ja toimitaan Custobar – ohjelmiston ympärillä. Aihe on alkuun todella vaikea, ja maanantaina jo hieman aiheuttaa murhetta se, kuinka tästä viikosta selvitään. Ehkä nyt täytyy vaan yrittää laskea omaa rimaa, ja tyytyä siihen, että päästään läpi, vaikka sitten rimaa hipoen.
Maanantaina opimme luomaan dataa CSV-tiedostoina. Opin mitä tarkoittaa CSV-tiedosto, eli pilkulla erotettuja tietoja. Meille annettiin valmiit linkit, joista voimme katsoa esimerkkitiedostoja, ja yrittäessäni tutustua niihin ennakkoon jo viikonloppuna, oli järkytys melkoinen, kun Excel ei niitä siinä muodossa avannutkaan.

Excelillä avattu CSV-tiedosto
Ongelma kuitenkin hieman selkeni, kun tiedoston avasi Google Sheetsin kautta. Helpoksi aihe ei silti muuttunut, joten tuskailin jokseenkin haastavien tehtävien kanssa. Sain kuitenkin luotua neljä tiedostoa, joissa kaikissa oli ne 5 vaadittua riviä.
Kun sitten pääsi nsyöttämään nuo tiedostot custobariin ja näkemään miten ne muuttuivat oikeasti asiakkaiksi, tuotteiksi ja tapahtumiksi, innostuin. Olisin halunnut luoda lisää rivejä, tehdä lisää toimia asiakkaana, ja näin saada näkyviin reilummin dataa ohjelmaan. Sen avulla voi seurata myös verkkokauppaa suoraan (me opiskelijoina vain loimme oman datamme, oikeasti toimii siis juurikin verkkokauppojen lisäosilla, jolloin dataa ei tietenkään syötetä manuaalisesti) ja nähdä mitä tietty asiakas on katsellut ja tilannut, mitä hänelle kannattaisi ennusteen mukaan tarjota seuraaaksi, millaisiin kampanjoihin hän on reagoinut jne…
Kaikki tämä data saadaan verkkoevästeiden kautta, joihin jää muistiin sivulla tehdyt toiminnot, ja jotka muistavat henkilön myös ostoa tai kirjautumista seuraavillakin kerroilla. Datan keräämisestä opin myös viime viikolla, jolloin aihetta enemmän täällä käsittelinkin.
Opin myös Custobarilla tekemään sähköpostitemplaten, eli sabluunan sähköpostien pohjalle. Valitsin näihin tuotteisiin ja template-pohjatiedoiksi paikallisen vaatekauppa Subway Clothingin, ja heidän värimaailmallaan ja logollaan loin tämän sähköpostipohjan.
Jos sattuu niin ihmeellisesti, että joku Subway Clothingin väestä lukee tätä, olen todella pahoillani logon luvattomasta käytöstä. Toivottavasti se kuitenkin toisi teille vaikka jonkun ylimääräisen kävijän verkkokauppaan
Seuraavana päivänä päästiinkin luomaan jo sähköpostia tuogon pohjaan, keksin uutiskirjeen tilaajille kesävaatekampanjan, jossa heidät kutsutaan ennakkoon tutustumaan kesän uutuustuotteisiin, sekä paikalle pääsemättömät saisivat -10% alekoodin, joka sekin toimi vain tuona ajankohtana.
Tässä kohdin huomasin muutamia pieniä ongelmia tuossa valmiissa templatessani; en esimerkiksi ollut huomannut luoda eri CTA-painikkeita “ostoskoriin” ja “ostoksille” napeille. Päätin kuitenkin jättää sen nyt näin, mikäli loppuviikosta jäisi ylimääräistä aikaa, voisin vielä korjailla asiaa.
Alkuun en meinannut saada myyntejä näkyviin asiakkailla, mutta pienten muutosten jälkeen sain nekin pelittämään. Huomasin muutaman myyntini menneen muille luokkalaisille – meillä taisi olla siis samoja ostokoodeja, jolloin ne rekisteröityivät ilmeisesti sitten väärin. Korjasin ne, ja sain tuotteeni takaisin omille asiakkailleni.
Opin hieman kolmansien osapuolten evästeistä, joita Facebook hyödyntää. Google on kieltänyt niiden käytön omassa, markkinoiden eniten käytetyssä selaimessa Chromessa ensi vuoden alusta alkaen, mutta edelleen monet markkinoijat, mm. hubspot luottavat edelleen näiden evästeiden tuomiin tietoihin.
Ero ensimmäisten ja kolmansien osapuolten evästeiden välillä on seuraava: ensimmäisen osapuolen evästeet tulevat siltä auki olevalta sivulta; kolmannen osapuolen evästeet muista sivustoista, jotka kättävät tätä avattua sivustoa. Näitä ovat esimerkiksi hotmap-työkalut (esim hotjar). Kolmansien osapuolten evästeillä on helpointa yhdistää asiakkaan verkkokäyttäytymistä eri sivustoilta. Esimerkiksi Facebook hyödyntää molempia evästeitä. Hyviä artikkeleita aiheesta oli Dagmarin blogissa sekä LianaTechillä.
Käsittelyssä oli myös aihe, miten tunnistaa asiakkaat kivijalkamyymälässä. Kanta-asiakkaiden liikkeiden seuraaminen netissä datan avulla on jo melko helppoa – mutta kivijalkaliikkeessä he voivat piipahtaa täysin anonyymisti. Heidän tunnistamiseensa on jo muutamia keinoja, kuten kanta-asiakaskortit ja kantissovellukset. Täysin uutena tietona tuli, että esimerkiksi HM voisi sovelluksensa kautta, Bluetoothin kautta seurata liikkeitäni myymälässä. Tämä olisi kuulemma useilla eri yrityksillä mahdollista, mutta kovin monet eivät sitä vielä hyödynnä.
Mainitulla H&M sovelluksella onkin jo sovelluksessa käytössä In-Store-tila, jossa sovellus ohjaa asiakkaan myymälässä kiinnostavien tuotteiden luo, sekä kertoo tuotteen eri väri- ja kokovaihtoehtoja. Vaatteita myyvistä yrityksistä pitää mainita myös Zalando tässä kohdin, koska heillä on taas kokoarviot – “suosittelemme sinulle tästä tuotteesta kokoa Y – perustuen aiempiin ostoihisi, sekä muiden käyttäjien arvosteluihin koosta”. Tämä olisi kiva lisä muillekin, koska vaatteiden kokoluokitukset voivat vaihdella todella paljon eri valmistajien mukaan.
Opimme myös hieman analytiikasta Custobarissa. Tavoitteiden laskemisen lisäksi avattiin todella selkeästi RFM-matriisia, joka oli hyvin selitetty myös heidän blogissaan. Lyhyesti RFM-matriisi auttaa asiakkaiden segmentoinnissa, selvittämään kuinka usein kukakin asiakas ostaa ja miten paljon. Tämän myötä voidaan taas suunnitella kampanjat juuri oikein erilaisille asiakasryhmille.
Lapland hotels keissi – miten he voisi hyödyntää automaatioita?
Teimme myös markkinoinnin automaatioista suunnitelman Lapland Hotelsille.Loimme heille asiakaspolun jokaiseen kohtaan suunnitelmaa siitä, millaisia markkinoinnin automaatioita he voisivat hyödyntää. Oman ryhmäni suunnitelmassa painotimme alkupäässä retargetingiin ja esimerkiksi Facebookin pikselin avulla mainontaan. Siitä jatkoimme personoidulla linjalla, asiakkaille lähetettäisiin personoituja viestejä ja tarjottaisiin jokaisessa vaiheessa tiettyjä etuja siitä hyvästä, että ovat Clubin asiakkaita.
Ajattelimme muunmuassa QR-koodeilla tehtäviä nopeita, muutaman kysymyksen kysymyksiä ja asiakkaan lähelllä sijaitsevia pisteitä nostettaisiin esiin, jotta saataisiin tietoa myös siitä puolesta, että toiminta on ympäri Suomen ja heillä on hotellien lisäksi runsaasti muutakin tarjontaa.
Yhtenä pohdinnan aiheena oli tunnistaa myös heillä ravintolakävijät sekä mahdollisesti myös hotellin “walk-init” sekä se, miten tuoda satunnaiselle kävijälle tietoon myös esimerkiksi Lapland Safariksen toimintaa. Itse en tiennytkään näiden yritysten yhteydestä, vaikka molempien tarjontaa olenkin hyödyntänyt aiemmin.
Mietimme hieman sovellusta, mutta se on isohko työ tehdä, ja antaako se asiakkaalle vuodessa riittävästi arvoa, jotta se hyödyttää pitää puhelimessa myös loma-aikojen ulkopuolella? Päädyimme aktiiviseen somemarkkinointiin asiakaspolun alkuvaiheessa sekä personoituun viestintään myöhemmissä vaiheissa asiakaspolkua. Näissä huomioitaisiin runsaasti myös vinkkejä muusta toiminnasta, ja tuotaisiin esille lähellä olevia palveluja.
Yhtenveto viikosta
Aiheena tämä oli todella mielenkiintoista. Tykkäsin opetella tuota Custobarin järjestelmää, ja mielelläni olisin viettänyt sen kanssa paljon enemmänkin aikaa. Olisi ollut niin mukava luoda lisää tuotteita, tapahtumia ja myyntejä, ja nähdä kuinka järjestelmä alkaisi suositella tuotteita muiden vastaavien ostotottumusten mukaan. Harmitti, kun tätä tehtiin vain viikko, ja senkin olin vain puolittain paikalla. Mutta, enemmän kuitenkin kuin ei mitään! Ehkä tähän vielä joskus tulevaisuudessa törmään uudelleen, ja pääsen jatkamaan datan tutkimista ihan oikeiden tapahtumien parissa.
Kaikenkaikkiaan viikko on tuntunut olevan melko raskas, päivät töissä ja erittäin tiiviitä settejä sitten opiskelujen parissa iltaisin – lisänä vielä omat harrastukset ja perhe-elämä. Onneksi kevättä ei enää kauhean pitkästi ole jäljellä, ja pääsen sitten keskittymään pelkkään työharjoitteluun ja jättää illat perheelle ja harrastuksille.
Onneksi ensi viikolla palataan jo takaisin tutumpaan aikatauluun, jossa voin tehdä osan töistä ennakkoon ja jäljessä. Ensi viikkoon!
Marjaana