Oppimispäiväkirja viikko 5.

Toisiksi viimeisellä viikolla mennään, ja uutta tietoa on tullut opittua ja omaksuttua jo hurjasti.

Tämä viikko tehdään uutiskirjettä, viime viikkoinen uutiskirje siirretään MailChimppiin, hyödynnetään visuaalisia apuja ja koelähetetään se.

Teimme uutiskirjeemme melko valmiiksi jo viime viikolla, huomioimme kuvatkin siihen jo.

Tällä viikolla olin töissä, kun tiimikaverini siirsivät kuvaa MailChimppiin. Olin itse kokeillut tätä jo viime viikonloppuna, joteen tiesin miten se tapahtui. Uutiskirjeen luominen oli sinänsä todella helppoa, se kootaan eri blockseista, jotka ovat joko kuva- kuva ja teksti – teksti – logo- painike tai vastaavia. Sitten vain täytellään niihin sisältö suunnitelman mukaan.

Tein tosiaan omankin version kirjeestä siksi, että pääsin kokeilemaan konkreettisesti tuon viestin luomista, kun tiesin etten pääse sitä paikan päälle tiimini kanssa tekemään.

Muuten itse tekemäni uutiskirje näytti hyvinkin samalta, kuin tiimini luoma (koska kokosimme sitä samalta pohjalta), mutta he olivat käyttäneet kivoja laatikoita pienten huomautusten ympärillä. Kävin maanantai-iltana katsomassa läpi heidän teoksensa, enkä keksinyt siihen oikeastaan mitään lisättävää.

Saimme melko tarkat ohjeet visuaalisuuteen, jossa neuvottiin mitä fontteja, kokoja ja värejä käytetään.

Itse tekemäni uutiskirje

Tiimini tekemä uutiskirje

Muuten ne ovat täysin samanlaiset, olin vain hieman erilailla laittanut nuo somelinkitykset (minulla värit, tiimillä ei), ja itse unohdin laittaa niihin youtuben mukaan. Leikkaus kuvissa on hieman eri, mutta sisältö niissä teksteissä on sama.

 

Tiimini oli tosiaan luonut nuo kivat laatikot tekstien ympärille, mikä loi mukavan kontrastin ja tilan pienelle viestille.

Lopulta uutiskirjeille tehtiin testilähetykset, tsekattiin jos oli ongelmia ja kirjattiin niitä ylös.

Loppuviikosta opiskelimme vielä sähköpostimarkkinoinnin seurannasta ja analysoinnista. Opin eri mittareista, ja päällimmäisenä jäi mieleen se, että avausprosentti ei ole mikään täysin varma – jotkut ohjelmat eivät anna sitä tietoa ulos ollenkaan, toiset laskevat viestin avatuksi kun se vilahtaa puhelimen näytöllä esikatselussa.

Eri mittareita analysointiin ovatkin avaukset, klikkaukset, “pompanneet” (Bounced, en oikein keksi tälle hyvää suomenkielistä sanaa, mutta viesti ei ole päässyt perille) ja uutiskirjeen peruutukset.

Näistä tärkeimpiä mielestäni toki on avaukset ja klikit, sekä peruutukset. Avaukset kertoo onko sisältö yleensä niin mielenkiintoista, ja yleisö lojaalia brändille, että avaavat kirjeen aina, tai onko otsikko ja preview-teksti riittävän houkutteleva? Klikit taas kertovat ajankohtaisista aiheista, jotka on esitelty riittävän kiinnostavasti. Peruutukset taas saavat miettimään, että onko sisällössä ollut jotain, joka on antanut syyn peruutukselle? Jos useammassa peräkkäisessä kirjeessä on käytetty samoja tyylejä, ja jokaisen kirjeen myötä väkeä on alkanut tippua pois, siinä voi huomata tiettyjä kaavoja.

A/B-testaus on toki sähköpostimarkkinoinnissakin todella tärkeää. Mutta toisin kuin vaikka somemainonnassa, jossa luodaan kilpailija aina edellisen kisan voittajalle ja jatketaan tätä kisaa loputtomasti kampanjan ajan, ei tätä ehkä samallailla tehdä sähköpostimarkkinoinnissa.

Sähköpostilähetysjärjestelmisssä voidaan tehdä niin, että lähetetään osalle otsikko A, toiselle otsikolla B, sitten seuraavalle ryhmälle voittaja vs otsikko C, jne, laittaa järjestelmään useampi otsikko ja lopuksi järjestelmä itse lähettää loppuryhmälle lopullisen viestin voittaneella otsikolla.

Uutiskirjeissä näkisin A/B-testauksen pidempiaikaisena toimintona, että tulokset analysoidaan, uusille uutiskirjeen tilaajille lähetetään voittanutta uutiskirjettä, ja tuloksia hyödynnetään seuraavassa uutiskirjeessä.  Näin ajan myötä muotoutuisi erittäin asiakasystävällinen uutiskirje.

Otsikkojen lisäksi voidaan testata sisällön pituutta, kuvien asettelua, laskeutumissivua, fontteja, CTA-painikkeita.. Lista on loputon, mutta ihan pieniä asioita ei kannata alkaa viilaamaan, koska aikaa kuluu todennäköisesti hyvin pienen muutoksen asioihin.

Itse keskittyisin isompaan kuvaan, ja sähköpostimarkkinoinnin oppaasta löytyikin tähän hyvä neuvo: mikäli avaus- ja klikkausprosentit ovat hyviä, mutta konversio ländärillä huono, niin kannattaa testata sitä ländäriä parilla kilpailulla ja mahdollisesti jonkinlaisella hotmapilla. Nähdään mikä toimii, mikä ei ja mahdollisesti myös vähän että miksi se ei toimi.

Näimme myös hieman MyStoryn uutiskirjeen analyysia MailChimpistä, ja sieltä luvut olivat melko positiivisia, jonkin verran korkeampia kuin keskiarvo. Viimeisin kirje oli menestynyt hieman heikommin kuin aiempin keskiarvo oli, todennäköiseesti tätä vähän analysoitiin MyStory-tiimissä.

MailChimpillä oli myös hyvä ohjevideo, joka kertoi analytiikasta seka esimerkiksi yleiseksi uutiskirjeen open rateksi 15-22% ja keskimääräiseksi click rateksi 1,8-2,2%, jotka ovat siis to-del-la pieniä lukuja minusta. Varsinkin click rate. Mutta tämä on todella toimialakohtaista, koska toisilla aloilla uutiskirjeet ovat yleisempiä ja tehokkaampia, toisista ne tulevat niin automaationa (ja ohjautuvat näppärästi mainos-kansioon, josta niitä ei niin auota), että laskevat tuota yleistä prosenttia.

Mitä viikosta jäi mieleen?

Tällä viikolla asiaa ei tullut niin paljon, kun enemmän on keskitytty käytännön asioihin, sekä vapun kunniaksi saimme tehdä hieman lyhyemmän viikon. Lisäksi keskiviikko meni itseltäni täysin ohi viisaudenhampaan poiston myötä, niin sisältö on nyt vähän tiiviimpää. Jotain kuitenkin tarttui mukaan;

  • MailChimpin käyttö
  • Testilähetyksen analysointi
  • Visuaalisuuden käyttö uutiskirjeessä
  • Analysointi, mittarit ja mitä ne kertovat
  • Keskiarvot ovat melko pienet open ja click ratella, noin viidesosa viesteistä avataan, mutta vain muutama hassu prosentti klikkaa kirjeistä eteenpäin.

Noniin, ensi viikko vielä edessä ja sitä ennen hampaanpoiston parantelua ja vapun viettoa. Mukavaa vappua kanssakulkijoille!

Ensi viikkoon!

 

Marjaana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *