Tuntuuko sinustakin jatkuvasti muuttuva somemarkkinointi todella haastavalta sisäistää?
Markkinointimahdollisuudet Facebookissa ovat todella laajat. Monilla yrityksillä menee puoli-ilmainen ja tehokas markkinointikanava täysin tai vähintäänkin osittain ohi. Keskitytään liikaa arvontoihin ja tykkääjien määrään, mikä toki näyttää hyvälle, mutta ei luo kuitenkaan yritykselle varsinaista arvoa.
Mikäli markkinointia on suunniteltu, saattaa se olla joko liian levällään tai jäänyt jonkun yksittäisen henkilön vastuulle. Avuksi on Facebook kehittänyt työkalun, joka yhdistää useampia Facebookin mainontatyökaluja ja tämä on nimeltään Facebook Business Manager. Tässä postauksessa jaan muutaman vinkin siihen, miksi sinunkin kannattaa harkita Business Managerin käyttöönottoa yrityksesi mainontaan!
Törmäsin Business Manageriin eräässä sisällöntuotannon tehtävässä, muun muassa Suomen Digimarkkinoinnin sekä Karoliina Behmin blogissa. Se kuulosti niin kätevältä, että halusin jakaa oppimani muillekin!
Mikäli lukeminen ei ole sinun juttusi, voit tsekata tiivistelmän artikkelista myös alla olevasta videosta.
Miksi sitä Business Manageria sitten kannattaa harkita?
Ensimmäisenä, voit luoda useamman mainostilin. Yhdellekin yritykselle kannattaa luoda useampi mainostili. Voit myös hallinnoida tämän työkalun kautta esimerkiksi yrityksesi Instagram-tiliä.
Voit käyttää tiliä usean ihmisen kanssa yhdessä. Mikäli aikasi ei riitä koko kampanjan itse luomiseen, voit ulkoistaa mainostamisen, antaa mainostajalle mainostamiseen rajatun käyttöoikeuden ja seurata silti itse tilanteen kehittymistä. Voit myös rajata käyttöoikeuksia, jakaa jokaiselle tarvitsevalle henkilölle riittävän tasoisen pääsyn sivustolle, olivat he sitten osa yritystäsi tai yrityksesi puolesta tekeviä.
Samasta osoitteesta näet myös aktiivisten kampanjoiden analytiikan, niin Facebookissa kuin Instagramissakin. Tämä auttaa optimoimaan mainokset juuri oikeanlaisiksi, jotta niitä katsotaan ja klikataan. Ja vaikka se kuulostaakin melko hankalalta, on se Business Managerissa esitetty yksinkertaisesti mutta yksityiskohtaisesti!
Kuinka turvallista on antaa käyttöoikeus omaan yritystiliin muille?
Business Managerin käyttöön tulee kirjautua omilla, henkilökohtaisilla Facebook-tunnuksilla. Kuitenkaan henkilöt, joille annat käyttöoikeuksia Business Manageriin, eivät näe omien sivujesi tietoja vaan kirjautuvat vastaavasti omalla nimellään.
Tällä autetaan myös sitä, mikäli tililtä jotain muuttuu, jää näkyviin muuttajan henkilöllisyys – jaetulla yksityistilillä tällainen voidaan tehdä täysin anonyymisti.
Facebook ei salli kirjautumistietojen tai henkilökohtaisten tilien jakamista.
Mikäli käytätte jaettua yksityistiliä, saattaa tuo tili joutua poistetuksi sääntöjen rikkomisen vuoksi. Näin ei menetetä ainoastaan kaikkia mainontaan tehtyjä toimenpiteitä, vaan kaikki yrityksen arvioinnit, keskustelut ja Facebook-sisältö.
Mikäli aiemmin on käytetty jaettua tiliä, ja työntekijä erkaantuu yrityksestä, jää hänelle tilin käyttöoikeudet, mikäli salasanoja ei muisteta vaihtaa. Business managerilla voidaan vain poistaa kyseisen henkilön käyttöoikeus tiliin.
Miksen voi mainostaa vain mainostyökalun kautta?
Voit, totta kai. Mutta, mainostamiseen kuuluu olennaisesti myös sisällön analysointi, kohdeyleisön löytäminen ja sivuille muun sisällön tuotanto. Business Managerilla nämä kaikki toiminnot löytyvät saman katon alta ja voit jakaa vastuun useammalle tekijälle, projektikohtaisesti.
Säästyt siis runsaalta manuaaliselta työltä, kun pitää vertailla eri ohjelmia ja sovelluksia, kerätä asiakasdataa yhdestä paikasta ja soveltaa sitä toisaalla.
Lyhyesti siis vielä, Facebook Business Managerin edut
- Tiliä voi käyttää useampi henkilö
- Kaikille heille voidaan antaa sopivat käyttöoikeudet
- Tilitietosi ovat suojassa
- Voit käyttää useampaa mainostiliä
- Näet samasta paikkaa sekä Facebookin että Instagramin analytiikat
- Se on ilmainen!
Lisätietoja käyttöönotosta voit lukea täältä!
Toivottavasti artikkelista oli sinulle apua, jätäthän kommenttia, mikäli jokin jäi mietityttämään!
Lisää digitaalisen markkinoinnin vinkkejä on luvassa, joten stay tuned!
Terkuin,
Pingback: Näin löydät mainonnallesi juuri oikean kohderyhmän! - Digimarkkinoinnin ammattilaiseksi