Some: alkukartoitus ja omat tavoitteet

Sosiaaliseen mediaan kuuluu internetin erilaisia palveluita ja sovelluksia, jossa käyttäjät voivat lähettää, saada ja jakaa sisältöä, kommentoida ja verkostoitua. Sosiaalisen median merkitys yritysten markkinoinnissa on kasvanut nopeasti. Nykyään voisi sanoa kaikkien yritysten olevan sosiaalisessa mediassa, koska se on halpa ja nopea tapa tavoittaa paljon potentiaalisia asiakkaita. Markkinointitavat ovat lähes rajattomat, koska siellä on mahdollista jakaa niin tekstiä, kuin kuvia ja videoita. Näin yrityksen markkinoinnista voidaan tehdä mielenkiintoista ja yrityksen näköistä.

Vuonna 2020 uskon videoiden määrän kasvavan edelleen. Etenkin lyhyet, ytimekkäät videot ovat tehokkaita, koska suurin osa ihmisistä ei jaksa katsoa pitkiä videoita. Lähes jokaiseen sosiaalisen median kanavaan on tullut käyttöön “storyt”, eli tarinat, joissa on helppo jakaa kuvien lisäksi juurikin näitä lyhyitä videoita. Vanhat tutut kanavat (Facebook, Instagram) saavat kilpailijoita, esimerkiksi TikTokin suosion noustessa. Yritysten täytyy pysyä trendeissä mukana ja ottaa haltuun uudet sovellukset.

Mielenkiintoista sisältöä somessa ovat sellaiset tilit, joissa on käytetty monipuolisesti videoita, kuvia ja tekstiä. Kuvien pitää herättää huomio ja videot ja tekstit eivät saa olla liian pitkiä, jotta mielenkiinto säilyy. Somesisältö suunnitellaan yhteneväiseksi. Tärkeää on myös suunnitella milloin sisältöä julkaistaan ja missä kanavissa. Jos postaa jatkuvasti, seuraajat vain hyppäävät julkaisujen yli. Myös liian harva julkaisutahti on huono, sillä silloin seuraajien mielenkiinto lopahtaa ja he saattavat esimerkiksi lopettaa seuraamisen. Omaa sosiaalista mediaa täytyy arvioida ja analysoida, jotta sitä pystyy kehittämään. Täytyy arvioida esimerkiksi julkaisujen kattavuutta, kiinnostavuutta sekä jakojen, klikkausten ja tykkäysten määrää,

Tällä opintojaksolla tavoitteeni on oppia lisää sosiaalisesta mediasta ja siellä toimimisesta. Haluan saada irti jotakin sellaista, mitä voin hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi nykyisessä työssäni, sillä käytämme sosiaalista mediaa markkinointiin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *