Määritelmä
Salescommunication selittää lyhyesti ja ytimekkäästi sisältömarkkinoinnin markkinoinniksi, joka keskityy sisältöön. Se on kaikkea sitä mitä voit lukea ja nähdä verkossa. Esimerkiksi tekstit, blogit, videot, kuvat, infograafit, e-kirjat ja podcastit ovat sisältömarkkinointia.
Miksi sitä tehdään?
Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on houkutella potentiaalisia asiakkaita yrityksen verkkoympäristöön, viedä heitä eteenpäin ostomatkallaan ja lopuksi vakuuttaa ostamaan tuote tai palvelu juuri kyseiseltä yritykseltä. Viimeinen tavoite on asiakkaas tyytyväisenä pitäminen, jotta hän jatkaisi yhteistyötä ja kehuisi sitä myös muille.
Millaista on hyvä sisältömarkkinointi?
- Sisältömarkkinointia on tärkeää tehdä aidosti asiakkaan näkökulmasta. Sisältömarkkinoinnissa pitää etsiä ratkaisuja asiakkaan ongelmiin ja tarjota sellaista sisältöä, jota he kuluttavat. Sisältö voi olla hyödyllistä tai viihdyttävää.
- Sisältömarkkinoinnin pitäisi tuottaa lisäarvoa asiakkaalle. Asiakkaalle voi tarjota esimerkiksi heille hyödyllisiä vinkkejä tai tietoa heitä kiinnostavista aiheista. Näin asiakkaan kiinnostus yritystä kohtaan herää, kun hän kokee aidosti hyötyvänsä ilman piilomainontaa.
- Yrityksen on tunnettava kohderyhmänsä, jotta sisällöt voidaan suunnitella heitä varten. Tätä varten on tärkeää käyttää erilaisia analytiikkatyökaluja ja kysyä jo olemassa olevilta asiakkailta heidän mielipiteitään. Yrityksen on aluksi opittava se, missä kanavissa heidän kohderyhmänsä viihtyvät, jotta kohderyhmä löytää yrityksen sisällöt.
- Sisältömarkkinoinnin tulee olla pitkäjänteistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista. Sisältöstrategiassa eli sisältömarkkinoinnin suunnittelussa tuleekin miettiä muun muassa millaista sisältöä tuotetaan, miten, kenelle ja mitä kautta.
Sisältömarkkinoinnin mittaaminen
Yrityksen sisältömarkkinoinnin toimivuutta on tärkeää mitata, jotta ymmärretään, mikä toimii ja mikä ei. Mitä asioita täytyy kehittää? Miksi jokin asia toimii? Sisältömarkkinointia voidaan mitata neljällä eri keinolla.
- Sisällön kulutus. Kuinka paljon tavoitamme mahdollisia asiakkaita? Mitä kautta heidät tavoitamme?
- Sitoutuminen sisältöön. Kauanko kävijät viettävät aikaa sivustolla? Kuinka iso prosentti kävijöistä jakaa sisältöämme eteenpäin?
- Konversiot ja liidit. Kuinka moni kävijöistä aloittaa keskustelun chatissa tai täyttää sivustolla olevan lomakkeen? Mistä sisällöistä tulee eniten konversioita tai mistä kautta tulevat parhaat liidit?
- Myynti. Mistä sisällöistä saamme eniten euroja?