Viime syksynä pääsimme Lapin ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijoina suunnittelemaan miten Rovaniemen kotiseutumuseon Totto ry voisi kehittää toimintaansa. Ryhmämme teki suunnitelman vuosittain järjestettävästä laskiaistapahtumasta, joka on suunnattu pääasiassa rovaniemeläisille lapsiperheille. Tässä blogissa pohdimme miten tällainen tapahtuma saisi internetissä mahdollisimman paljon näkyvyyttä hakukoneoptimoinnin kautta.

Mitä kivaa tehtäsiin laskiaisena?
Mäenlasku, hernekeitto vai laskiaistapahtuma?
Hakukoneoptimointi kannatta aloittaa avainsanatutkimuksella. Tärkeää on toistuvuus, hakusanojen pituus ja osuvuus.Hyvä avainsana on yleensä lyhyt ja sellainen, jota haetaan paljon. Tässä tapauksessa kuitenkin kannattaa käyttää pidempiä ja vähemmän haettuja avainsanoja, sillä sivustomme on uusi ja kävijämäärät pienet. Käyttämällä pidempiä ja harvinaisempia (mutta osuvia) avainsanoja näkyvyys hakutuloksissa on todennäköisesti parempi. Osuvia avainsanoja kannattaa käyttää sivuston nimessä ja URL-osoitteessa, otsikoissa ja kuvauksissa. Samaa lausetta ei kannata toistaa jatkuvasti, sillä hakukone voi tulkita sen roskasisällöksi. Lukijaa voi aktivoida toimintakehotteella, kuten ”lue lisää”, ja linkitys laskeutumissivustolle.
Google Trends:iä käyttämällä kävi hyvin selväksi, että yleisimmät laskiaiseen liitetyt hakusanat Lapin alueella vuonna 2019 olivat mäenlasku ja laskiainen. Laskiaisen ajankohtana osumia tuli paljon myös sanoilla hernekeitto ja laskiaispulla, mutta luultavimmin ne ovat haettuja reseptejä.Epäolennaisiin avainsanoihin ei kannata panostaa, koska niiden kautta tulevista hakutuloksista ei ole hyötyä tapahtuman markkinoinnille. Hakusanat laskiaistapahtuma ja tapahtumat lapsiperheille eivät tuottaneet osumia eli näitä hakusanoja ei juurikaan Lapin alueella näytetä käytettävän.

Laskiaispulla on hernekeiton ohella laskiaisen tunnetuin herkku.
Linkittämällä näkyväksi
Esimerkiksi tätä blogia linkittämällä saataisiin helposti lisää näkyvyyttä tapahtumalle. Blogi saisi lisää näkyvyyttä, jos esimerkiksi Rovaniemen kotiseutumuseo ja sen yhteistyökumppanit, kuten Lapin ammattikorkeakoulu ja paikalliset kyläyhdistykset, linkittäisivät sitä eteenpäin omille sivuilleen. Blogin linkittäminen Visit Rovaniemen tapahtumasivuille taas voisi houkutella tapahtumaan myös ulkomaisia matkailijoita. Samaa periaatetta hyödyntämällä saataisiin lisää näkyvyyttä myös Rovaniemen kotiseutumuseon omille nettisivuille.
Tehtyjä hakuja (Lapin alueella 2019):
- mäenlasku (77 hakua laskiaisena)
- hernekeitto (59, luultavasti reseptejä)
- laskiainen (59 laskiaisen aikaan, viikkoa ennen 100)
- tapahtumat lapsiperheille (ei hakuja)
- laskiaistapahtuma (ei hakuja)
- laskiaispulla (100, luultavasti reseptihakuja)
- makkaranpaisto (ei hakuja)
- kotiseutumuseo (ei hakuja laskiaisen aikaan)

Talvinen Rovaniemi laskiaisen aikaan
Mitä hakukoneoptimointi siis tarkoittaa tapahtuman näkyvyyden kannalta?
Hakukoneoptimointi on siis tapa rakentaa sivusto ja sen sisältö niin, että ihmiset ja hakukoneet ymmärtävät sen.
Hakukoneet ovat nimensä mukaan koneita, eivätkä ymmärrä sivustoa samalla tapaa kuin ihmiset. Ne eivät esimerkiksi näe kuvaa, vaan tulkitsevat sitä kuvan nimen kautta. Sivustolle tallennettu kuva ei ole hakukoneoptimoitu, jos sitä ei ole nimetty tarpeeksi kuvaavasti. Kuva tarvitsee siis osuvan nimen, esim. ”lapsi laskee mäkeä.jpg”, jolloin se saa paljon enemmän näkyvyyttä kuin ”kuva.jpg”.
Ihmiset käyttävät hakukoneita löytääkseen tietoa, vaikkapa tapahtumista Rovaniemellä. Hakukoneet taas arvottavat sivustoja algoritmien kautta. Oikeita avainsanoja käyttämällä ja oikein hakukoneoptimoiduilla nettisivuilla sivustosi saa enemmän näkyvyyttä hakutuloksissa. Näin ihmiset löytävät sivustosi ja tapahtumasi helpommin ja nopeammin. Tämä blogiteksti on hyvin pieni kurkistus hakukoneoptimoinnin saloihin, mutta aiheesta löytyy kuitenkin paljon lisätietoa netistä. Esimerkiksi tässä on hyvä opas hakukoneoptimointiin tutustumiseen aloittelijoille.

Mäenlasku on tunnetuin laskiaisperinne
Koko perheen laskiaistapahtuma
Rovaniemen kotiseutumuseolle suunnittelemaamme tapahtuma pitää sisällään laskiaisen viettoa perinnetietouden kautta. Suunnittelimme tapahtuman vetonaulaksi perinteistä jäälle rakennettavaa napakelkkaa, eli hoijakkaa, jota ei ole aikoihin nähty Rovaniemellä. Laskiaiseen kuuluvat luonnollisesti myös mäenlasku ja lumileikit, perinteisiä laskiaisruokia unohtamatta.
Tavoitteena olisi siis saada mahdollisimman paljon näkyvyyttä tapahtumalle, jotta kohderyhmä, eli lapsiperheet, löytäisivät sen. Rovaniemen kotiseutumuseo voisi hyödyntää hakukoneoptimointia nettisivuillaan.
Lisäksi sosiaalisen median kanavia voidaan hyödyntää tapahtuman näkyvyyden lisäämisessä. Siitä ei tosin ole apua hakukoneoptimoinnin suhteen, mutta tapahtuman markkinointi somen kautta on silti hyvä keino lisätä näkyvyyttä. Nämä ovat pienelle yhdistykselle kustannustehokkaita keinoja markkinoida palveluita ja tulevia tapahtumia.
Iloksemme saimme hiljattain kuulla, että tapahtuma todella toteutetaan! Perinteinen koko perheen laskiaistapahtuma järjestetään laskiaissunnuntaina 23.2.2020. Tässä on siis oiva tapahtumavinkki Rovaniemeläisille tulevaa laskiaista ajatellen. Nyt siis sankoin joukoin kaikki kynnelle kykenevät paikalle!
Kotiseutumuseoon ja sen palveluihin pääset tutustumaan tarkemmin sen kotisivuilla.
Koko perheen laskiaistapahtuma järjestetään Rovaniemen kotiseutumuseon pihapiirissä 23.2.2020 klo 12-16. Osoite on Pöykköläntie 4, 96400.
Kivasti olitte avanneet lukijalle myös hakukoneoptimoinnin perusteita. Oppaan olisi voinut pistää aukeamaan uuteen ikkunaan, ettei lukija joudu pois blogista linkkiä klikatessaan.