Kävimme tänään läpi yhdessä Mikon kanssa, mitä olimme oppineet tällä viikolla ja kuinka sovellukset meidän mielestämme toimivat. Mikko oli lukenut meidän kaikkien kirjoittamat blogitekstit ja kommentoi, että hyvin olimme saaneet ymmärrystä sovelluksista. Pohdimme yhdessä, mitkä sovellukset olivat mielestämme parhaita ja raatimme antoi äänensä Trellolle ja Google Analyticsille. Myös Teams sai hyvää palautetta ja äänen. Jos olisin aloitteleva yritys, ottaisin ehdottomasti nuo sovellukset käyttöön.
Fonectan pari viikkoa sitten järjestämässä koulutuksessa joku kouluttajista mainitsi Google Ads ohjelman. Ajattelin tänään vielä perehtyä siihen ja kertoa kokemuksestani. Google Ads lupaa: “Osuvien ja helppokäyttöisten mainosten avulla voit tavoittaa budjetillasi enemmän potentiaalisia asiakkaita. Lisäksi autamme sinua kehittämään mainoksiasi ajan myötä, jotta saat enemmän yrityksellesi tärkeitä tuloksia.” Tuottavuus on siis tässäkin sovelluksessa tarkoituksena. Olet varmasti törmännyt hakukoneesta hakiessasi ensimmäiseksi tuleviin mainos-sivuihin. Nämä ovat Google Adsin ansiosta siinä. Google Ads tuottaa maksettua mainontaa. Ohjelma on erittäin helppokäyttöinen ja yksinkertainen. Se ohjaa sinua eteenpäin ja pala palalta muodostaa mainoksen. Näet koko ajan, millainen mainoksestasi muodostuu ja lopuksi pääset määrittelemään päiväkohtaisen maksimi budjetin mainokselle. Pystyt siis pitämään aisoissa budjettisi. Maksat vain, kun käyttäjä klikkaa mainostasi. Klikkausten hinnat vaihtelevat, mutta kokonaiskulutuksesi ei ylitä asettamaasi kuukausibudjettia. Voit missä vaiheessa tahansa ottaa mainoksen pois, jos niin haluat. Jos maksettu mainonta kiinnostaa, Google Ads on siihen erittäin hyvä.
Itse olen kahtaa mieltä Google Adsin käytöstä. Minulla on nimittäin tapana hakukoneesta hakiessa selata maksettujen mainosten ohi ja katsoa niiden jälkeen ensimmäinen hakutulos. Voi olla, että toiset taas luottavat maksettuun mainokseen ja ajattelevat, että jos yrityksellä on varaa ja osaamista maksaa mainontaa, sen täytyy olla hyvä. En tiedä, miten muut käyttäytyvät verkossa hakiessaan tietoa. Joten jos olisin yritys, testaisin saisinko hakukoneoptimoinnilla parempia tuloksia kuin Google Adsin käytöllä.
Näin meidän teoriaosuutemme on tullut päätökseen. Ensi viikolla puhaltaa uudet tuulet ja alkaa kehittämistehtävän rakentaminen! Tämä on ollut antoisa ja opettava koulutus. Tykkään kovasti siitä, että koulutus järjestettiin verkossa, joten fyysinen läsnäolo Torniossa ei ollut pakollista. Olen nauttinut tästä, että aamupäivisin on ollut koulua ja sen jälkeen on ollut itsenäistä tekemistä. Olen rytmittänyt päiviäni niin, että käyn koulun ja itsenäisen opiskelun välissä kävelylenkillä. Se on piristänyt huimasti tekemistä ja aivot ovat saaneet happea ja uusia ajatuksia mm. blogin kirjoittamiseen. Opettajat ovat kaikki olleet mukavia, tsemppaavia ja ammattilaisia. On ollut upea olla osa tätä kokonaisuutta. Kiitos tästä matkasta tässä vaiheessa kaikille mukana olleille! Vaikka etsin vieläkin sitä omaa polkuani, koulutuksen myötä olen saanut taas uusia eväitä siihen, mitä se minun unelmien työ voisi olla. Yrittäjyys on alkanut kiehtomaan minua ja koen, että ymmärrys digitalisaatiosta on valttia, jos ryhtyisin yrittäjäksi. Tuleva työssäolojakso jännittää, mutta niin se yleensä taitaa olla, että uusi ja outo on vähän pelottavaa. Palataan taas asiaan, kun olen päässyt ensi viikolla tekemisen makuun! Oikein ihanaa päivää sinulle.
Google Ads on markkinoinnin kannalta väkevä väline ja digin puolella sinne yritykset investoivat varsin paljon mainosbudjetistaan. Suosittelen tutustumaan tarkemmin, jos aikaa ja mielenkiintoa riittää!
Kiitos kommentista. Hyvä tietää!