Kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu

Sain työpaikan! JEE! Kuviot ovat nyt siis hieman muuttuneet. Olin viime viikon vielä tekemässä digiassarina hommia Meri-Lapin kehittämiskeskuksella ja nyt odotan uuden työni alkua. On se elämä jännää, kun ei koskaan tiedä, mitä tulee tapahtumaan. Hetkessä asiat ovatkin ihan toisin, mitä olit ajatellut. Siksi tämä elämä onkin varmaan niin mukavaa.

Viime viikon tiistaina sain tosiaan sen jännittävän ja odotetun soiton, että työ on minun. Sovittiin ohjaajani Jennin kanssa, että olen kuitenkin vielä viikon loppuun töissä kehittämiskeskuksella ja teen sen, mitä ennätän. Viikon aikana sain yllättävän paljon aikaiseksi. Kun pohjatyöt ja suunnitelma olivat hyvin tehty, oli helppoa lähteä konkreettisesti toteuttamaan verkkosivun uudistamista. Tein aluksi rungon sivuille eli lisäsin otsikot ja alaotsikot ja muut tarvittavat osaset eli laitoin teknisen puolen kuntoon ensiksi. Keskityin nyt siis pelkästään “asukas ja muuttaja” osioon sekä “työskentely ja opiskelu” osioon enkä koko verkkosivujen uudistamiseen. Verkkosivujen järjestelmä oli yllättävän helppokäyttöinen ja opin sen nopeasti. Sen jälkeen lähdin lisäämään sisältöä. Sitähän olin kerännyt jo edeltävällä viikolla, joten osan pystyin tekemään copy-paste meiningillä. Paljon jäi kuitenkin vielä oman luovuuden varaan. Tehdessä ajatukset jäsentyivät tarkemmin ja keksin parempia tekstejä kuvailemaan esimerkiksi “kulttuuri” tai “harrastukset” osioita. Keräsin tietoja hakukoneen avulla sellaisista asioista, jotka olivat jääneet vielä vaiheeseen. Hyödynsin kuvien lisäämiseen netissä olevaa ilmaista kuvapankkia sekä Meri-Lapin matkailun ja kehittämiskeskuksen omia kuvia. Sain viikon aikana tehtyä suurimman osan osioista. Joihinkin osioihin jäi vielä tehtävää, mutta mielestäni ei niin paljoa etteikö sivuja voisi jo julkaista. Jenni oli tyytyväinen työni tulokseen ja mielellään oisi minut pitänyt vielä toukokuun loppuun heillä. Minäkin olisin kyllä tykännyt olla vielä pitempään heillä töissä, mutta tieni johti nyt uuteen paikkaan.

Retkeni digiassarina on nyt tullut siis päätökseen. Teen vielä kirjallisen esitelmän kehittämistehtävän lähtötilanteestani, kehittämistehtävän suorituksesta sekä lopputuloksesta. Olen oppinut huimasti tämän reilun kahden kuukauden aikana! Olen kiitollinen siitä, että lähdin tälle matkalle. Ymmärrän nyt paljon enemmän esimerkiksi digimarkkinoinnista, yleisistä trendeistä digimaailmassa sekä oman osaamisen brändäämisestä. Digimaailma on hyvin mielenkiintoinen ja on ollut huippua tutustua siihen ohjatussa opissa. Kun joku sanoo, että tämä asia on tärkeä, on paljon mielekkäämpää opiskella sellaista asiaa kuin siten, että itse pohdiskelisi jonkin asian tärkeellisyyttä tai tarpeellisuutta. Monenlaiset sovellukset ovat tulleet tutuiksi ja ylipäätään mahdollisuudet, jotka digitaalisaatio antaa. Olen alkanut pohtimaan yrittäjyyttä tai kevytyrittäjyyttä. Digiassari-valmennus on antanut siihen tosi hyvät eväät! Näillä opeilla olen varmasti parempi yrittäjä tulevaisuudessa. Iso kiitos kaikille mukana olleille! Palaan mahdollisesti myöhemmin kertomaan fiiliksiä tulevasta työstäni tai sitten aloitan kokonaan uuden blogin uusin aihein. Ken tietää. Nyt kuitenkin avoimin, iloisin ja innostunein mielin taas kohti uutta ja tuntematonta!

Uutta, jännää ja juonen käänteitä

Heipähei taas!

Tämä viikko alkaa olemaan loppusuoralla. Istuskelen rentoutuneena keittiön tuolilla ja ajattelin käydä läpi menneitä päiviä. Ostin eilen aivan ihania keltaisia tulppaaneja tai siis itse asiassa rakas äitini osti ne minulle täällä Lapissa käydessään. Paljon on tapahtunut tällä viikolla! Lähetääs matkaan, eiksje.

Maanantaina kello herätti 6.30. Tämä tuntui jotenkin mahdottoman vaikealta ja aikaiselta, sillä olen tottunut heräämään noin tuntia myöhemmin. Mahan pohjassa kipristeli jännitys, koska edessä oli ensimmäinen päivä Meri-Lapin Kehittämiskeskuksella. Mieleen pyrki ajatuksia siitä, että en pysty enkä kykene enkä osaa. Tämä onkai ihan normaalia, kun aloittaa jotakin uutta ja poistuu mukavuusalueeltaan? Noh, reippaana kuitenkin kävelin kahdeksaksi joen toiselle puolen työpaikalleni ja päätin, että hyvä tästä tulee. Ohjaajani Jenni otti minut vastaan iloisesti ja tässä vaiheessa jo puolet jännityksestä katosi. Aloitimme aamun rauhallisesti aamukahvien merkeissä ja kävimme läpi, mitäs minä alkaisin tekemään. Olin saanut koululta ohjeeksi tulostaa digiassari-sopimuksen allekirjoitettavaksi, joten tulostin sen ja kävimme sen läpi Jennin kanssa. Sovimme, että olen ma-to konttorilla ja pe olen etänä ja hoidan raportoinnin sekä kouluhommat pois. Tämän jälkeen alkoikin itse kehittämistehtävän pohdinta. Jenni oli jo aiemmin sopinut esimiehensä Markun kanssa, että pidämme skypepalaverin yhteisesti ja määrittelemme tekemistäni. Palaverin jälkeen tuntui, että sävelet ovat jo melko selkeät ja olimme sopineet perjantaille Kemiin tapaamisen, jossa kävisimme läpi viikon tuotokseni. Tarkoituksenani on siis, että kehitän Meri-Lapin Kehittämiskeskuksen verkkosivuja käyttäjäystävällisemmäksi ja tuon esille Meri-Lapin vahvuuksia asujan sekä tänne muuttajan näkökulmasta. Puheissa oli myös Facebook-sivujen haltuunottaminen ja sen ydin ajatuksen kirkastaminen sekä mahdollisesti sisällöntuottaminen.

Sovimme, että teen benchmarkkausta eli tutkin muita samankaltaisia sivustoja ja otan oppia parhaista. Löysinkin erään sivuston, josta sain runsaasti inspiraatiota ja ideoita Meri-Lapin Kehittämiskeskuksen sivuille. Lisäksi laitoin sivuille Google Analyticsin päälle, sillä sitä ei oltu vielä sivuille asetettu. Jotta pääsin sisälle, mitä sivuilla halutaan sanoa ja millainen on Meri-Lapin brändi, Jenni antoi minulle aiempien vuosien markkinointiin ja brändäämiseen liittyviä materiaaleja tutkittavaksi. Tutustuin myös tietenkin nykyiseen sivustoon, sen rakenteeseen, sisältöön ja toimivuuteen. Maanantai sai vielä kaikessa jännittävyydessään uuden käänteen, sillä sain soiton mahdollisesta työpaikasta, joka alkaisi pääsiäisen aikoihin. Kiinnostuin tehtävästä ja sovimme perjantaille haastatteluajan. Informoin koulua tilanteesta ja sovimme koulun ohjaajani Tuomon kanssa, että tapaamme vasta ensi viikolla, jotta tilanteeni on hieman edennyt mahdollisen työpaikan suhteen.

Tiistaina, keskiviikkona ja torstaina lähdin innokkaana suunnittelemaan ja kehittämään sivustoa. Otin mallia muilta mielestäni hyviltä sivustoilta ja kehittelin uusiksi koko Meri-Lapin kehittämiskeskuksen sivut. Kirjasin ideoitani ylös Word-tiedostoon ja lisäsin tarvittaessa kuvakaappauksia selkiyttämään näkemystäni. Välissä päivitin tekemisieni tilannetta Jennille ja kävimme yhdessä läpi, mitä voisi mihinkin osioon tulla. Jenni vinkkasi sivuston, josta löytyy monenlaista tarinaa Tornionjoen varrelta, jota voisi hyödyntää Kehittämiskeskuksen sivuilla. Linkki sivuille tässä. Työskentely oli pääsääntöisesti siis tiedon keräämistä Meri-Lapin alueesta. Kartoitin muun muassa alueen harrastusmahdollisuuksia, luontokohteita, tapahtumia, kulttuurikohteita ja historiaa. Opin paljon uutta, sillä Meri-Lappi on uusi alue näin vastikää tänne muuttajalle.

Sitten saapui perjantai. Lähdin jännittyneenä sopimaani työhaastatteluun. Toivoin ennen haastattelua, että tulisipa minulle vahva tunne siitä, että työ on minulle tai päin vastainen vahva tunne. Tunnin haastattelun jälkeen totesin siskolleni ääniviestissä, että “saisinpa minä tuon työn, sillä sieltä huokui hyvä positiivinen meininki”. Minulle oli tullut siis vahvasti tunne, että työ on minulle. Haastattelun jälkeen menin tapaamaan Kehittämiskeskuksen toimistolle Jenniä ja Kemin toimiston porukkaa. Kävimme siellä läpi, mitä olin viikon aikana tehnyt. Esittelin tuotostani ja kesken esityksen tajusimme, että kehittämistehtävän määrittämisessä ja visiossa on tullut ristiriita. Olin saanut kuvan palavereista ja ehdotuksista, että koko Kehittämiskeskuksen sivut halutaan päivittää ja tällä idealla olin ryhtynyt hommiin. Palaverissa selvisi kuitenkin, että sivusto halutaankin pitää suurin piirtein nykyisellään ja ainoastaan yhtä osiota olisi tarkoitus päivittää. Toki tekemäni ehdotukset ja ideat pystyy lisäämään tuon muutettavan osion alle, joten turhaa työtä en onneksi ollut tehnyt.

Saan ensi viikolla tietää, saanko haluamani työpaikan. Lisäksi Tuomo tulee käymään Kehittämiskeskuksella pohtimassa kehittämistehtäväämme ja sen sisältöä kanssamme. Jos saan työn, olen enää ensi viikon Kehittämiskeskuksella, joten en kovin paljoa kerkeä tehdä. Katsotaan nyt, kuinka käy! Jännittynein mielin siis myös ensi viikkoon.

Viimeinen teoriatunti ennen kehittämistehtävää

Kävimme tänään läpi yhdessä Mikon kanssa, mitä olimme oppineet tällä viikolla ja kuinka sovellukset meidän mielestämme toimivat. Mikko oli lukenut meidän kaikkien kirjoittamat blogitekstit ja kommentoi, että hyvin olimme saaneet ymmärrystä sovelluksista. Pohdimme yhdessä, mitkä sovellukset olivat mielestämme parhaita ja raatimme antoi äänensä Trellolle ja Google Analyticsille. Myös Teams sai hyvää palautetta ja äänen. Jos olisin aloitteleva yritys, ottaisin ehdottomasti nuo sovellukset käyttöön.

Fonectan pari viikkoa sitten järjestämässä koulutuksessa joku kouluttajista mainitsi Google Ads ohjelman. Ajattelin tänään vielä perehtyä siihen ja kertoa kokemuksestani. Google Ads lupaa: “Osuvien ja helppokäyttöisten mainosten avulla voit tavoittaa budjetillasi enemmän potentiaalisia asiakkaita. Lisäksi autamme sinua kehittämään mainoksiasi ajan myötä, jotta saat enemmän yrityksellesi tärkeitä tuloksia.” Tuottavuus on siis tässäkin sovelluksessa tarkoituksena. Olet varmasti törmännyt hakukoneesta hakiessasi ensimmäiseksi tuleviin mainos-sivuihin. Nämä ovat Google Adsin ansiosta siinä. Google Ads tuottaa maksettua mainontaa. Ohjelma on erittäin helppokäyttöinen ja yksinkertainen. Se ohjaa sinua eteenpäin ja pala palalta muodostaa mainoksen. Näet koko ajan, millainen mainoksestasi muodostuu ja lopuksi pääset määrittelemään päiväkohtaisen maksimi budjetin mainokselle. Pystyt siis pitämään aisoissa budjettisi. Maksat vain, kun käyttäjä klikkaa mainostasi. Klikkausten hinnat vaihtelevat, mutta kokonaiskulutuksesi ei ylitä asettamaasi kuukausibudjettia. Voit missä vaiheessa tahansa ottaa mainoksen pois, jos niin haluat. Jos maksettu mainonta kiinnostaa, Google Ads on siihen erittäin hyvä.

Itse olen kahtaa mieltä Google Adsin käytöstä. Minulla on nimittäin tapana hakukoneesta hakiessa selata maksettujen mainosten ohi ja katsoa niiden jälkeen ensimmäinen hakutulos. Voi olla, että toiset taas luottavat maksettuun mainokseen ja ajattelevat, että jos yrityksellä on varaa ja osaamista maksaa mainontaa, sen täytyy olla hyvä. En tiedä, miten muut käyttäytyvät verkossa hakiessaan tietoa. Joten jos olisin yritys, testaisin saisinko hakukoneoptimoinnilla parempia tuloksia kuin Google Adsin käytöllä.

Näin meidän teoriaosuutemme on tullut päätökseen. Ensi viikolla puhaltaa uudet tuulet ja alkaa kehittämistehtävän rakentaminen! Tämä on ollut antoisa ja opettava koulutus. Tykkään kovasti siitä, että koulutus järjestettiin verkossa, joten fyysinen läsnäolo Torniossa ei ollut pakollista. Olen nauttinut tästä, että aamupäivisin on ollut koulua ja sen jälkeen on ollut itsenäistä tekemistä. Olen rytmittänyt päiviäni niin, että käyn koulun ja itsenäisen opiskelun välissä kävelylenkillä. Se on piristänyt huimasti tekemistä ja aivot ovat saaneet happea ja uusia ajatuksia mm. blogin kirjoittamiseen. Opettajat ovat kaikki olleet mukavia, tsemppaavia ja ammattilaisia. On ollut upea olla osa tätä kokonaisuutta. Kiitos tästä matkasta tässä vaiheessa kaikille mukana olleille! Vaikka etsin vieläkin sitä omaa polkuani, koulutuksen myötä olen saanut taas uusia eväitä siihen, mitä se minun unelmien työ voisi olla. Yrittäjyys on alkanut kiehtomaan minua ja koen, että ymmärrys digitalisaatiosta on valttia, jos ryhtyisin yrittäjäksi. Tuleva työssäolojakso jännittää, mutta niin se yleensä taitaa olla, että uusi ja outo on vähän pelottavaa. Palataan taas asiaan, kun olen päässyt ensi viikolla tekemisen makuun! Oikein ihanaa päivää sinulle.

Google Analytics testissä

Tänään testaan Google Analyticsia. Se on ilmainen verkkosivujesi kävijäseurantaan tarkoitettu sovellus. Kävijöistä kerätyt tiedot tallennetaan Googlen palvelimelle ja niistä muodostuu erilaisia tilastoja ja dataa, jota voidaan tutkia Analytics-ohjelmalla. Sovellusta voi hyödyntää digimarkkinointiin ja sen suunnitteluun. Aion liittää Analyticsin minun blogini sivuille ja testata sitä sen kautta.

Kirjauduin Google Analyticsin aloitussivustolta sisään (löydät sivun tästä). Sain heti selkeät ohjeet, kuinka edetään. Lisäsin blogini URL osoitteen, sillä haluan liittää seurantatunnuksen siihen. Nyt Analytics alkaa keräämään dataa blogisivustoni kävijoistä. Tällä hetkellä kaikki näyttää tietenkin tyhjältä, sillä sivusto ei ole yleisessä jaossa, joten kävijöitä ei ole. Analyticsista löytyy monia mielenkiintoisia ja hyödyllisiä ominaisuuksia ja lisäksi sen saa myös mobiilisovelluksena. Etusivulla on oikeassa sivulaidassa sarake, josta löytyy raportit. Raportteja muodostuu seuraavilla otsikoilla: reaaliaikainen, yleisö, hankinta, käyttäytyminen sekä konversiot. Reaaliaikainen rapotti näyttää nimensä mukaisesti sivustolla reaaliajassa olevat kävijät sekä missä he sijaitsevat maantieteellisesti ja millä laitteella he ovat sivustolla. Yleisöraporttiin muodostuu tilastoja käyttäjistä mm. mitä kieltä kävijät puhuvat, missä kaupungissa olevat, millä selaimella ovat sivustolla ja mikä on käyttöjärjestelmä. Hankintaraportti kuvaa yksinkertaisesti sitä, mistä käyttäjät saapuvat sivustollesi. Oikeanlaiset asetukset laitettuasi pystyt määrittämään, paljonko esimerkiksi Googlen kautta tulee kävijöitä ja paljonko muualta. Hankintaraportissa näkyy myöskin konversiot, vaikka se on myös omana otsikkonaan. Käyttäytymisraportista löytyy tieto, mitä kävijät sivustollasi tekevät. Saat selville, mitkä ovat sivuston suosituimmat sivut kävijämäärien mukaan, suosituimmat laskeutumissivut ja poistumissivut sekä sivustosi latausnopeus eri selaimilla ja laitteilla. Konversiot -raportti kertoo, mistä sivustosi konversiot syntyvät eli mistä saat kauppaa tai yhteydenottoja. Konversiot täytyy määrittää etukäteen ja sen jälkeen pystyy analysoimaan, mistä lähteestä ja millaista reittiä pitkin saat parhaiten konversioita. Dataa kerätään siis tosi paljon, joten sinun täytyy määrittää itsellesi arvokas data ja hyödyntää sitä liiketoiminnassasi.

Google Analytics sopii kaikille yrityksille, joilla on verkkosivu. En näe syytä, miksi joku jättäisi hyödyntämättä ilmaisen ja helpon avun kävijöiden seuraamiseen. Jos yrityksellä ei ole suunnitteilla kasvu, niin silloin ei välttämättä tällaista dataa tarvita. Itse lisäisin Analyticsin päälle joka tapauksessa, sillä koskaan ei voi tietää, mitä huomenna tapahtuu ja tarvitseeko esimerksi alkaa hankkimaan uusia asiakkaita. Tällöin on hyvä olla olemassa olevaa dataa. Esimerkkiyrityksellä tuntuu olevan asiakaskunta hallinassa, mutta tätä voisi kuitenkin tehostaa seuraamalla, löytyykö yritys hakukoneista ja tuleeko asiakkaat mitä kautta yrityksen sivuille. Kyseessä on kuitenkin IT-alan yritys ja puhutaan tietokoneista ja ohjelmistoista, niin uskoisin, että tällaisen sovelluksen käyttöönotto olisi enemmän kuin suotavaa. Esimerkkiyritys voisi luoda tavoitteita Analyticsin avulla ja seurata, moniko jättää yhteystiedot verkkosivujen kautta ja mitä kautta he päätyivät sivulle. Verkkosivuille pystyy myös asettamaan hälytyksen esimerkiksi normaalista poikkeavasta kävijämäärästä, joten jos yhtäkkiä tulee paljon käyttäjiä, voisi miettiä tarvitseeko sivuille asettaa jonkinlainen chat, joka voisi vastata kiireisimpinä ajankohtina asiakkaille. Analyticsin avulla esimerkkiyritys näkee lisäksi kunkin sivun nopeuden tai hitauden. Olen aiemminkin puhunut siitä, että toimivat verkkosivut ovat nopeat, joten tämä on tärkeä data. Suosittelen siis ottamaan Google Analyticsin käyttöön!

 

Päivä kaksi analytiikan parissa

Tänään tutustun Trelloon sekä Kanbaniin. 

Trello on Microsoft Plannerin tapainen suunnittelusovellus, jolla voit joustavasti ja visuaalisesti järjestää mitä tahansa kenen kanssa tahansa. Sovellus on luotu projektin hallintaan ja se koostuu tauluista (board). Taulut sisältävät listoja(lists) ja nämä listat vastaavat projektin tehtävälistoja. Tehtävälistat jakautuvat korteiksi (cards), jotka vastaavat projektin tehtäviä. Kortteihin voi lisätä mm. kuvia, liitetiedostoja, ääntä sekä tavoitepäivämäärän ja vastuuhenkilön.

Kokeilin Trelloa tietokonesovelluksella ennen kuin katsoin webinaaria sovelluksesta ja pidin siitä paljon. Sovellus on erittäin helppokäyttöinen, heti alkuun tuli selkeät ohjeet ja ulkoasu on muutettavissa mieleiseksi. Trello on selkeästi tehty niin yksityiskäyttöön kuin yrityskäyttöönkin. Aloitinkin heti pohtimaan oman lomamatkani suunnittelua Trellolla. Onko väärin, että olen jo tässä vaiheessa vakuuttuneempi Trellosta kuin Plannerista? Tutustuin hieman lisää Trellon omiin ohjevideoihin, jotta sain ominaisuuksista paremmin tietoa. Trello on perusosaltaan ilmainen, mutta lisäominaisuuksia halutessaan voi ostaa Business Class laajuuden. Tämä sopii varmastikin paremmin yrityksille, sillä se antaa Power-upeja, kuten Kalenteri, Äänestys ja Kortin Ikääntyminen. Power-upit yhdistävät Trellon palveluihin kuten Evernote, Salesforce, Slack, GitHub ja Google Drive. Käyttömahdollisuuksien puolesta Trello sopii niin pienyrittäjälle kuin pk-yrityksillekin. Käytän esimerkkinä taas personal traineria. Hän voisi luoda jokaisesta asiakkaastaan projektin ja liittää asiakkaan siihen mukaan. Asiakas kävisi kuittaamassa tehdyt treenit määräaikaan mennessä sekä syödyt ateriat ja muut seurattavat asiat.

Trello voisi sopia esimerkkiyritykselle projektien hallintaan siinä missä Plannerikin. Tässäkin asiakas näkisi ajan tasalla olevan tilanteen esimerkiksi osien tai laitteiden toimituksesta ja mahdollisista viivästyksistä. Tämä parantaisi myös asiakaspalvelukokemusta. Asiakkaalle voi lähettää sähköpostiin linkin, josta hän pääsee tarkastelemaan projektia. Trellolla voisi myös järjestää tiimeittäin tai osa-alueittain erilaisia projekteja. Esimerkkiyrityksestä ei käy ilmi, minkä kokoinen yritys on kyseessä, mutta uskoisin Trellon sopivan heille. Toki ehkä fiksuinta olisi käyttää saman palveluntarjoajan sovelluksia, joten Planner voittaa tämän kisan.

Kanban on myöskin projektinhallintaan tehty sovellus. Kanban on hyvin samankaltainen kuin tutkimani Trello ja Microsoft Planner. Kanbanissa on tuotu selkeämmin esille mahdollisuus tarkastella projektista syntynyttä dataa ja analysoida sitä ja mittareita. Kanbanissa on ilmainen kokeilujakso ja käyttölaajuudesta riippuen hintaa tulee lisää. Kokeilin Kanbania ja täytyy sanoa, että ääneni menee edelleen Trellolle. Kanban tuntuu versiolta numero 1 ja Trello on versio numero 10 eli Trello on mielestäni kehittyneempi sovellus. Kanbaniin kirjautuessa tuli kyllä ohjeita, kuinka edetä, mutta jostain syystä tipuin kuitenkin kärryiltä. Kanbanissa on määritelty tarkemmin esimerkiksi värien nimet ja korttien nimet valmiiksi. Tehtäviä pystyy kuitenkin samalla tapaa liikutella tehtävälistasta toiseen. Käyttökokemus jäi hieman tylsäksi eikä sovellus tunnu niin joustavalta ja helppokäyttöiseltä kuin Planner tai Trello.

Projektinhallintasovelluksia on valittavaksi asti. Käyttäjästä riippuen voi valita itselleen mieluisen tavan viedä projektia eteenpäin. Perusperiaatteet ovat kuitenkin samat kaikissa sovelluksissa. Toiminnallisuudet vaihtelevat hieman ja mahdollisuus mukauttaa näkymää oman mielen mukaiseksi. Kannattaa tutustua itse sovelluksiin ja testata, mikä tuntuu omalta. Projektinhallintavälineeltä vaaditaan monia erilaisia toiminnallisuuksia, joten yksi sovellus ei välttämättä kata kaikkea tarvetta.