Uhka vai mahdollisuus?
Digitalisaatio on tuonut yritykselle niin uhkia kuin mahdollisuuksia, joista molemmat ilmenevät niin ympäristön/asiakkaiden vaatimuksista kuin teollisuuden kehityksestä. Uhkana voi olla myös ihan vain kilpailukyky, jos muut yritykset ovat edellä digitalisaatiossa, voi olla että yritys joka ei ole lähtenyt mukaan jää muista jälkeen menettäen markkina-asemaansa. Digitalisaatio yrityksissä on muutakin kuin ohjelmistoja ja automatisaatiota, kyseessä voi olla esimerkiksi markkinointi jonka painotus on siirtynyt paperisesta tai paikallisesta mainonnasta digitaaliseen muotoon, niin sosiaalisissa medioissa kuin ohjelmistojen sisäisiin mainoksiin (vrt. Youtube, Facebook, asennettavat pelisovellukset).
Onko se tarpeellista?
Digitalisaation suurimpia etuja kuitenkin lienee ajan ja rahan säästö, mainoksia on helppo kohdentaa, ohjelmistoja löytyy melkein jokaiseen tarpeeseen ja niitä voidaan jopa teettää omiin tarpeisiin. Moni digitalisaation tuote onkin lähtökohtaisesti rakennettu tehostaakseen jo olemassa olevia tehtäviä, ajatuksena ”miten tämän voisi tehdä paremmin”.
Onko se haitallista?
Digitalisaation myötä toki automatisaatio on ottanut osansa, kyseessä ei nyt ole varsinaisesti esimerkiksi robottitekniikka vaan jokin yksinkertaiselta vaikuttava ohjelmisto voi korvata jopa useiden ihmisten aiemmin vaaditun työn. Uhkana toki on työllisyys mutta mahdollisuutena tehokkaampi yritys jolloin resursseja ei tarvitse uhrata ns. hukkaan. Varsinaisesti todellisuudessa työn määrä ei välttämättä vähene yleisellä tasolla vaan se muuttuu, ohjelmistojen kehitykseen, ylläpitoon ja esimerkiksi niiden markkinointiin tarvitaan aina vain enemmän väkeä.
Recent Comments