Sosiaalinen media on verkon välityksellä tapahtuvaa viestintää erilaisilla sovelluksilla, jossa henkilö voi olla aktiivinen viestijä tai sisällöntuottaja tiedon vastaanottamisen lisäksi. Some on avannut uusia ovia yrityksille markkinoinnin suhteen eli sen merkitys ja vaikutus on kasvanut suuresti viime vuosien aikana. Yrityksen hyödyntävät somea enemmän kuin koskaan, sillä parhaimmillaan se voi olla todella esiintuova ja vähän resursseja vaativa projekti.
Jos yritys ei ole mukana somessa juuri tässä hetkessä, ei yritys tule menestymään samalla lailla kuin ne, jotka ovat mukana. Suurimalla osalla ihmisistä on älypuhelin, joissa heillä on vastaavia sosiaalisen median sovelluksia. Tämän seurauksena yritys voi mainostaa yksittäiselle henkilölle paljon tehokkaammin ja yksilökohtaisemmin, joka mahdollistaa erittäin tehokkaan markkinoinnin yritykselle.
En tarkalleen osaa sanoa, minkälaisia trendejä somessa tulee olemaan vuonna 2020, sillä some on todella nopeatempoista ja trendit tulevat ja menevät silmänräpäyksessä. Osa trendeistä jää paremmin voimaan kun osa taas katoaa ajan myötä. Jos pitäisi arvailla että mitkä trendit ovat pinnalla vuonna 2020, niin voisin sanoa, että maailmanlaajuiset asiat kuten ilmastonmuutos ja kaikki siihen liittyvä.
Mielestäni mielenkiintoista sisältöä somessa on sellainen, joka on helposti luettavaa ja ymmärrettävää sekä informoivaa mutta myös humoristista. Somesisällön suunnittelu aloitetaan asettamalla haluamat tavoitteet ja niiden mittaaminen, jonka jälkeen mietitään asiakaspersoonia ja sisältötarpeet. Seuraavaksi valitaan kanavat ja laaditaan julkaisukalenteri, jonka jälkeen julkaistaan sisältöä ja seurataan sekä mitataan sitä.
Somen arviointi ja analysointi sisältää sisällön mittaamista ja tavoitteiden täyttymisen seuraamista. Tällä opintojaksolla tarkoituksena on ymmärtää sosiaalisen median eri osa-alueita paremmin ja syvällisemmin sekä laajentaa somen kaupallisen puolen ymmärrystä.
Pingback: Reflektointia somen opintojaksosta | Nikon Blogi