Mietteitä maksullisesta mainonnasta sosiaalisessa mediassa

Kaikki mainonta sosiaalisessa mediassa on tärkeää, mutta kaikista hyödyllisin mainonnan muoto on maksullinen mainonta, sillä se varmistaa mainonnan laajan leviämisen ja asiakkaiden saavuttamisen. Maksullinen mainonta nimensä mukaan maksaa, mutta sitäkin voi hallita laatimalla budjetin ja yritys voi käyttää mainontaansa joko paljon tai vähän resurssejaan. Somessa maksullinen mainostaminen voidaan kuitenkin tuottaa hyvinkin vähäisillä varoilla ja resursseilla.

Yritysten tulisi käyttää mainonnan kanavina sellaisia, jotka sopivat heidän asiakasryhmilleen. Luettelen muutamia eniten käytettyjä kanavia, joita ovat esim. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn ja YouTube. Ennen kanavien määrittelyä tulee laatia sisältöstrategia, johon sisältyy mm. tavoitteet somemarkkinoinnille, asiakaspersoonat, sisältösuunnittelu, ideointi, vuosikello, sisällöntuotanto, kampanjat ja mahdollinen videosisältö.

Mielestäni suurin osa suomalaisista yrityksistä ei tee tarpeeksi mainontaa sosiaalisessa mediassa. Suuret yritykset tietysti tekevät sitä ja paljon, sillä heillä on massiiviset resurssit. Koska sosiaalisen median maksullinen mainonta on edullisempaa kuin koskaan, kehottaisin yrityksiä käyttämään sitä hyödyksi, koska sillä voi olla suurikin vaikutus yritykseen pienellä panostuksella. Pienyritykset ja keskisuuret yritykset voisivat yrittää erottua omaperäisellä maksullisella mainonnallaan, sillä erikoisuus voi johtaa viraalisuuteen, joka voi johtaa lisääntyneeseen myyntiin ja asiakaskunnan kasvuun.

Henkilökohtaisesti en kiinnitä hyvin paljoa huomiota minulle suunnattuun maksulliseen mainontaan, sillä osa mainonnasta ei yksinkertaisesti kiinnosta minua ja toinen osa on taas sellaista mainontaa, jossa mainostetaan jo jotain sellaista mitä minulla on tai olen kyseisestä yrityksestä ostanut, joten en koe tarvetta ostaa heiltä heti uudelleen. Toisaalta silloin tällöin tulee vastaan sellaista maksullista mainontaa, joka saattaa kiinnostaa minua ja tutkin asiaa hieman syvemmin. Prosentuaalisesti turhaa maksullista mainontaa minulle tulee n. 80 % ja hyödyllistä taas 20 %.

En ole itse koskaan päätynyt ostopäätökseen maksullisen mainonnan tai sponsoroidun sisällön kautta, sillä yleensä kun olen, niitä nähnyt niin omistan/olen jo käyttänyt kyseistä tuotetta/palvelua. Yleensä alan poimia vaihtoehtoja ja rajaan niitä pois vähitellen, kunne teen ostopäätöksen. Etsin yleensä paljon tietoa ennen kuin päädyn ostamaan, joten yksittäinen mainonta ei yleensä vaikuta mielipiteeseeni, mutta saattaa tuoda uusia vaihtoehtoja valittavaksi.

Tiivistyksenä kaikkien yritysten tulisi harjoittaa maksullista mainontaa oli sitä paljon tai vähän, sillä se on helpompaa ja edullisempaa kuin koskaan ennen sosiaalisen median ansiosta. Maksullinen mainonta myös lisää yrityksen myyntiä ja kasvattaa mahdollisesti asiakaskuntaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *