Kohderyhmille markkinointi ja onnistunut viestintä

Hei kaikki lukijat jälleen kerran!

Tänään ajattelin yrittää avata teille hieman keinoja, kuinka saada näkyvyyttä omalle projektillenne ja sen tuloksille. Kuten monet aiemman artikkelin lukeneet mahdollisesti tietävät, meidän syksyn yksi oppimistehtävä on tuottaa projekti yritysostosta ja siihen liittyvistä asioista, sekä tuottaa pätevä ja kattava lopputulos, jota voisi periaatteessa hyödyntää sellaisenaan, jopa oikeassa elämässä kun yritysostoa tehdään. Kuinka sitten voisimme saadanäkyvyyttä ja oikeat ihmiset kiinnostumaan meidän pienestä Lapin Ammattikorkeakoulussa tehtävästä toisen vuoden oppilaiden kouluprojektista?

Siinäpä vasta pulma! En edes yritä esittää markkinoinnin ammattilaista, mutta toivottavasti voin antaa teille lukijoille edes hieman ideoita, että kuinka tietoutta tällaisesta projektista voidaan levittää.

Yksi hyvä tapa nykypäivänä on sosiaalinen media. Meillä kaikilla on melkeinpä olemassa seuraavia sosiaalisen median kanavia: Facebook, Instagram, snäpchat. Nämä ovat yleisimmät kanavat, joita nykymaailman ihmiset käyttävät, niin toimitusjohtajat, kuin työntekijät. Mainostamalla oman projektin tuotosta somessa, lisää näkyvyyttä paljon. Projektille on hyvä perustaa jokaiseen kanavaan edustava profiili ja kutsua ihmisiä tykkäämään niistä. Mielestäni ei ole väliä kenelle sitä mainostaa omista kavereistaan, sillä niin sanottu ”puskaradion” voima on valtava. Tilanne voi olla seuraavanlainen: lähetät omalle äidillesi kutsun tykätä sivustanne Facebookissa. Äitisi lukee projektin tuotoksen ja sattumoisin työskentelee isossa yrityksessä, joka työstää yritysostoa. Hän vinkkaa tämän projektin tuotoksen toimitusjohtajalle, joka innostuu siitä ja näin olette saavuttaneet huomaamattanne kohderyhmän joka tässä tapauksessa on yritysjohtajat.

Asian ydin oli siis se, että levittäkää olemassaoloanne mahdollisimman paljon kaikkialle. Vaikka serkun kissan kaiman veljelle! Koskaan ei voi tietää, keneen kyseisellä henkilöllä on yhteyksiä!

Toinen hyvä tapa somen lisäksi on liittää oma projektin tuotos vaikkapa Linkedin -profiiliin. Linkedin on kasvava sovellus työmarkkinoilla ja yhä useampi ja useampi yritysmaailman henkilö lukee työntekijöiden, niin uusien kuin värvättävien profiilia. Profiili on julkinen, joten mielestäni se on oiva paikka markkinoida kaikille projektia!

Seuraavaksi haluaisin käsitellä omia havaintoja onnistuneestä viestinnästä projektissa. Valitettavasti elämäni ei ole vielä valjastanut minua toimimaan ja olemaan osana projekteja työelämässä, joten käytännön havaintoni perustuvat vain oman kouluprojektin viestintään. Mutta ei anneta sen häiritä, koska olen varma, että ydinasiat ovat sielläkin samat!
Onnistunut viestintä tiivistyy mielestäni siihen, että viestintä on todella avointa ja jatkuvaa. Edellisessä artikkelissani käsittelinkin jo hieman viestinnän kanavia, joten asiasta kiinnostuneet voivat vilkaista sitä vähän paremmin =) Onnistunut viestintä on sellaista, missä väärinkäsityksiä ei tapahdu, kaikki tietävät roolinsa ja tehtävänsä. Viestintä on hyvin selkeää ja sen yhteydessä ei ole viivästyksiä, vaan ongelmatilanteiden syntyessä vastauksia saadaan nopeasti!

Viestintää ja sen tehokkuuteen ja laatuun voi mielestäni jokainen projektin jäsen vaikuttaa. Pitämällä kiinni yhteisistä pelisäännöistä viestinnän tiimoilta on hyvä lähtökohta. Viestinnän kanavia tulisi mielestäni käyttää vain asialliseen ja ytimekkääseen välittämiseen. Turhat jaaritukset tai aiheeseen liittymättömät jutut tulisi karsia pois. Omalla aktiivisuudella voi myös vaikuttaa paljon viestinnän toimimiseen. Kun ongelmatilanteita syntyy ja tiimin jäsen kysyy mielipidettä tai neuvoa, johon osaat auttaa, ei jätetä huomioimatta sitä vaan autetaan kaveria hädässä. Näin projektin toimintaa saadaan edistettyä viivytyksettä ja tiimin jäsen on varmasti tyytyväisempi toimintaasi, joka luonnostaan parantaa omanaan ryhmähenkeä ja positiivista mieltä!

Ihminen, joka ei ole tyytyväinen viestintään

Tässä kaikki tällä kertaa! Toivottavasti artikkelistani oli edes jotain apua teille asiasta kiinnostuneille. En siis ole alan ammattilainen enkä yritä esittää muuta, mutta toivon, että ajatukseni ei ole aivan vääriä ja saisitte edes jonkinlaisen kuvan siitä, miten kohderyhmät saadaan kiinni ja minkälaista on onnistunut viestintä projektitoiminnassa!

Hyvää alkavaa talvea ja joulun odotusta! =)

Viestintä ryhmän sisällä

Hei kaikille! Ensimmäiseksi haluaisin esitellä itseni teille uusille lukijoille. Nimeni on Vattulaisen Samuli, toisen vuoden opiskelija liiketalouden opiskelija Lapin Ammatikorkeakoulussa Rovaniemen toimipisteessä. Kurssimme aihe käsittelee projektissa toimimista ja sen harjoittelua. Kurssiin kuuluu myös omien ajatuksien jakamista ja raportointia blogissa.

Aiheena tänään haluan kirjoittaa teille viestinnän tärkeydestä projektin toiminnassa. Mielestäni projektiryhmän välinen sisäinen viestintä on melkeinpä tärkein koko projektin sujuvuuden kannalta. Ilman oikeaa ja tehokasta viestintää, koko projektityö on vaarassa. Se ei kehity, ryhmän jäsenet eivät saa tietoa, eivät tiedä mitä tehdä ja aikataulujen tekeminen sekä yhteishengen rakentaminen on vaikeaa.

“Sisäinen tiedotus antaa projektiorganisaation jäsenille yhteisen tiedollisen perustan, lisää työmotivaatiota sekä vaikuttaa työtyytyväisyyteen ja työpaikan ilmapiiriin. Nämä tekijät puolestaan vaikuttavat työn tuottavuuteen, joten viestinnällä on suora yhteys projektiorganisaation saavutuksiin. Työn tulokset ovat parempia, kun kaikki tietävät omat roolinsa sen tekemisessä.” (Åberg 1992, s. 197)

Ylläolevaa siteerausta lainaten olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa siitä, että nämä asiat ovat ydinasioita projektityössä oleville. Kun peruspaketti ei ole kunnossa, on ryhmän vaikea toteuttaa isomman mittakaavan projekteja ollenkaan. Kaikki lähtee siis liikkeelle perusasioista projetityötä tehdessä. Projektityö on monen ihmisen kanssa tehtävää työtä. Se ei ole yksilötyö, vaan siihen sisältyy yleensä monia muita ihmisiä. Projektin laajuudesta riippuen jopa kymmeniä. Mitä enemmän ihmisiä mukana, sitä haastavammaksi ja tärkeämmäksi sisäinen viestintä ja tiedottaminen muodostuu.

Erilaisia viestikanavia on käytössä useita ja ryhmän tehtävänä on päättää niistä itselleen mieleisimmät kanavat, yksi ei ole toista parempi vaan kaikki sopivat ryhmän sisällä heille hyväksi olevan tavan. Tapoja voi myös olla useita eikä sen tarvitse rajoittua vain yhteen kanavaan. Seuraavaksi käsittelen lyhyesti muutamaa käytössä olevaa viestintäkavanaa. Nämä eivät ole ainoita eivätkä varmastikkaan aina parhaimpia. Kuten sanoin, kaikki on ryhmän itsensä päätettävissä, että mitä käytetään, kuinka usein käytetään ja miten niillä kommunikoidaan.

“Puhuminen ja kertominen toimivat hyvin pienissä yhteisöissä, jollaisia projektiorganisaatiot usein ovat. Mikäli organisaation koko on useita kymmeniä työntekijöitä, mahdollisuus henkilökohtaisiin tapaamisiin on miltei mahdotonta tai vaatisi ainakin esimieheltä huomattavasti resursseja.” (Siukosaari 1999, s. 92)

Edellämainittu antaa hyvän argumentin siihen, kuinka vaikeaa kasvotusten viestintä voi todellisuudessa olla, vaikka se olisikin tehokkainta. Aikataulujen yhteensovittaminen ja palavereiden järjestäminen voi olla erittäin haastavaa, mitä suurempi ryhmän koko on. Mielestäni kasvotusten tapahtuva viestintää on hyvä tapahtua projektityössä, mutta sen merkitys ei saa olla liian suuri edellämainituista syistä.

 

“Sähköpostin käyttö projektien viestintäkanavana on lisääntynyt jatkuvasti. Sähköpostin suurin etu on sen nopeushelppous ja tehokkuus. Viestin voi toimittaa muutamassa sekunnissa useille kymmenille ihmisille. Toisaalta sähköpostissa on myös huonot puolensa, sen kasvottomuussaattaa aiheuttaa väärinkäsityksiä, kun sisältöön ei voida yhdistää normaaleja eleitä ja äänenpainoja. Oikein käytettynä sähköposti on kuitenkin erittäin tehokas viestintäkanava.” (Ruuska 1999)

Olen samaa mieltä Ruuska:n kanssa sähköpostin tärkeydestä, eduista ja haitoista. Ruuska toi hyvin hyvin esille kuinka tehokasta ja vaivatonta sähköposti on sisäisessä tiedottamisessa ryhmän jäsenille. Huonona puolena olen kuitenkin samaa mieltä, että riskin viestin väärin välittymiselle ja ymmärtämiselle on olemassa. Esimerkiksi huumoriksi tai vitsiksi tarkoitettu lause voi johtaa hyvin helposti väärinymmärryksiin sekä loukkaantumisiin, kun viestiin ei voida liittää ilmeitä tai äänensävyä.

Tämä oli ensimmäinen blogikirjoitukseni teille arvoisat lukijat. En ole mestari tässä, vielä, mutta harjoitus tekee mestarin sanotaan. Tarkoitukseni oli avata teille kiinnostuneille viestinnän tärkeyttä projektiryhmän sisällä, sekä kertoa hieman erilaisista viestinnän kanavista, joita on käytössä ryhmätyöskentelyssä.

Haluaisin kuulla myös teidän palautetta tästä työstä, niin voin kehittää itseäni jatkossa parempaan suuntaan ja keskittyä oikeisiin asioihin.

Hyvää alkanutta syksyä kaikille tasapuolisesti! Muistakaa pukeutua lämpimästi. Rovaniemellä alkaa olemaan jo kylmä =)

Lähteenä käytin Laura Rinteen kirjoitusta “Projektiorganisaation sisäinen viestintä” vuodelta 2010.

https://hlab.ee.tut.fi/hmopetus/projektiorganisaation-sisainen-viestinta.html

Alla olevasta linkistä pääsette paremmin tutustumaan hänen kirjoitukseensa.