Kiinnostustako?

Kiinnostusta omalle projektille?

Miten saada ulkoiset kohderyhmät kiinnostumaan meidän projektista?   Ainakin tässä vaiheessa projektia on vielä niin epävarma olo, että tuleeko tästä sittenkään yhtään mitään? Projekti saadaan todennäköisesti valmiiksi ajoissa, mutta jääkö se kuitenkin vain oman ryhmän ja opettajien väliseksi?

Etsin netistä hyviä projekteja, joiden tiedottaminen on onnistunutta ja jostain syystä päädyin maailman laajuisen yrityksen  Stora Enson sivuille

ja niitä tutkiessani huomasin miten hyvin, siellä hoidetaan tiedottaminen niin yritysasioista kuin projekteista.

Miten löytää kohteet???

Aloinkin miettimään miten itse oppisin tekemään viestintään liittyviä asioita, sillä kaikenlaiset viestintä ja some jutut jääneet hyvin vähälle.  Esimerkiksi facebookia olen käyttänyt pari vuotta ja muita en sitten ollenkaan ja tallaiset blogitkin ihan uusi asia. Projektin  tekemisestä nyt puhumattakaan, sillä ihan ensimmäinen laatuaan, joten uutta opin koko ajan.

Alku aina hankalaa

Viestintäsuunnitelma   on projektiviestinnän ja markkinoinnin tärkein työkalu. Ja se kannattaa suunnitella ja tehdä mahdollisimman hyvin ja mikä tärkeintä sitä pitää muistaa päivittää tilanteiden muuttuessa. Sillä suunnitelma on aina suunnitelma ja asioihin on aina tapana tulla pikku muuttujia, joita ei kukaan pysty ennustamaan.

Hyvä projektiviestintä on sellaista, että löydät mahdolliset kohteet ja saavutat sen mitä projektilla on tarkoitus. Viestinnän pitäisi olla selkeää, säännöllistä ja rehellistä jokaiselle projektin sidosryhmälle.  Eli ei luvata kuuta taivaalta, vaan sellaista mikä oikeasti on toteutettavissa. Kuten tästä meidän projektin lopputuloksesta saat apua yritysoston toteuttamiseen, mutta joudut myös itse tekemään työtä, jotta saavutat haluamasi tavoitteen.

Meidän ryhmä on varmasti tyytyväinen projektin lopputulokseen, jos saadaan ajoissa valmiiksi. Ja saavuttaa sen lopputuloksen mikä on tavoitteena eli oikeasti auttaa yrityskauppaprosessissa. Sitten ehkä löytyisi uskallusta markkinoida sitä myös oikeille yrityksille, jotka ovat projektimme yksi tärkeimmistä kohteista.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tietoa projektista

Projektin tavoitteena on helpottaa monimutkaisia yrityskaupan vaiheita, niin että kuka tahansa lähes Matti Meikäläinen pystyy osallistumaan yrityskauppoihin. Ja yritysostoista haaveilevat yrittäjät pystyvät tekemään kaupat ilman ongelmia.

 

Yhdessä yrityskauppa

Yrityskaupassa tärkeä ja keskeinen asia on sisäisen- ja ulkoisen viestinnän onnistuminen, muuten sukelletaan ojasta allikkoon jo alkumetreillä.

Projektille saadaan näkyvyyttä hyvällä ja jatkuvalla ulkoisella viestinnällä. Siten saavutetaan projektin tuotokselle mahdollisimman paljon käyttäjiä ja sille saadaan mahdollisimman pitkä elinaika eikä se vähän ajan päästä hautaudu pöytälaatikkoon.

Projektin sisäinen viestintä on se liima joka pitää projektin koossa ja siten projektin kaikki resurssit tulevat mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön. Näin pysytään aikataulussa ja saavutetaan haluttu lopputulos.

Näiden viestintään liittyvien asioiden oivaltaminen ja toteuttaminen on projektityöskentelyn A ja O, josta lähdetään liikkeelle kaikissa projekteissa.

Hyvä viestintä saa projektin kukoistamaan

 

Monissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että viestinnän epäonnistuminen aiheuttaa yleisimmin projektin epäonnistumisen, joten tehokkaan viestinnän avulla ehkäistään, tunnistetaan ja ratkaistaan monia näistä ongelmista. Projektin aikana on tärkeää pitää yhteyttä kaikkiin projektin sidosryhmiin, jotta kaikki tietävät miten projekti etenee ja sidosryhmiltä saadun palautteen avulla voidaan tehdä tarvittavia muutoksia projektiin. (Hypermedian opetus 2010).

Projektin onnistunut sisäinen viestintä vapauttaa projektin tekijöitä stressiltä.  Sen seurauksena ryhmän yhteishenki paranee, motivaatio paranee, tekemisen innostus paranee ja kommunikointi ryhmän välillä lisääntyy. Näiden kaikkien avulla syntyy uusia ja parempia ideoita ja projektiin saadaan parempi lopputulos. (Pro akatemia yritysasenteella 2016).

Lähteet:

Jenna Lehtimäki Hypermedian tuotantoprosessi 2010. Viitattu 1.3.2018.

https://hlab.ee.tut.fi/hmopetus/projektin-onnistumiseen-vaikuttavat-tekijat.html

Emilia Kuortti Onnistu projektiviestinnässä 28.4.2016. Viitattu 1.3.2018.

http://esseepankki.proakatemia.fi/viestinta-ja-sen-merkitys/