Ulkoisen viestinnän tavoitteena on saada projektille näkyvyyttä, herättää kohderyhmien mielenkiinto projektin tuloksista ja herättää keskustelua projektin aiheesta. Tämä on monesti vaikeaa ja tämän postauksen tarkoituksena on pohtia mikä on avain hyvään ulkoiseen viestintään.
Nykypäivänä lähes kaikki käyttävät sosiaalista mediaa. Tämän takia koen ainakin itse sosiaalisen median parhaaksi kanavaksi projektin ulkoiselle viestinnälle. Nopeaa, helppoa ja edullista ovat asioita mitä itselleni tulee mieleen ensimmäisenä sosiaalisessa mediassa viestinnästä. Nämä väittämät ovat varmasti aivan totta, mutta tuovat samalla mukanaan myös haittapuolia. Kuinka erottua kaikista muista tuhansista projekteista ja sivuista mitä sosiaalisesta mediasta löytyy? Miten saada seuraajat ja muut postauksen näkijät oikeasti kiinnostumaan aiheesta?
Voi järjestää kilpailuja ja arpajaisia, joilla varmasti saisi näkyvyyttä. Tällä kaavalla ainakin muuan kyläkauppias on nostanut itsensä ja yrityksensä tunnetuksi sosiaalisessa mediassa. Tämän menetelmän kohdalla voidaan kuitenkin miettiä sitä kiinnostaako ihmisillä oikeasti asia mitä haluat kertoa vai ovatko he vain uusien hienojen tavaroiden perässä. Julkisuuden henkilöillä voi olla myös iso rooli projektien ja hankkeiden ulkoisessa viestinnässä. Julkkikset voivat toimia niin sanottuina brändilähettiläinä hankkeille, jotka ovat lähellä heidän sydäntään. Brändilähettiläistä puhuttaessa mieleeni tulee Roosanauha kampanja, joka on hyödyntänyt tätä keinoa todella hyvin saadakseen näkyvyyttä. Tempauksilla voi myös saada hyvin näkyvyyttä. Nykyään lähes kaikille tuttu Movember on onnistunut saamaan erittäin paljon huomiota vuosittaisella viiksien kasvatus tempauksellaan. Tempauksissakin riskinä on kuitenkin se, että kaikki osallistujat eivät välttämättä edes tiedä minkä takia näitä viiksiä tässä nyt kasvatetaan. Yksi parhaista tavoista saada näkyvyyttä minun mielestäni on kuitenkin erilaisten tapahtumien järjestäminen. Tapahtumalla on helppo herättää ihmisten mielenkiinto ja voit olla varma, että asiasi myös kuullaan. Tapahtumien järjestäminen vaatii kuitenkin paljon työtä ja resursseja, mitä ei kaikilta löydy. Tärkeimpänä juttuna viestinässä pidän kuitenkin avoimuutta ja rehellisyyttä.

Viikset ovat kohta taas yleinen näky katukuvassa.
Meidän projektimme ulkoinen viestintä on lähtenyt mielestäni jo hyvin käyntiin. Olemme facebookin puolella saaneet kerättyä jo parikymmentä seuraajaakin. Tarkoituksena meillä on jatkaa aktiivista postailua Facebook ja Instagram tileillemme, joten käy sinäkin ihmeessä klikkaamassa seuraa nappia niin pysyt helposti mukana projektimme edetessä.
–Ranta