Työkulttuurimme on murrosvaiheessa ja työskentelemmekin nykyään enenemässä määrin projekteissa. Saatat päästä (tai joskus joutua) projektiin mukaan oman ammattiosaamisesi takia, eikä siinä mitään, projektissa työskentely on mukavaa vaihtelua. Mutta entä sitten se someviestintä?
Onko some sinulle vieras ympäristö? Olet ehkä varovaisesti siellä käynyt pyörimässä ja seurailetkin kavereiden tekemisiä Facebookissa tai lempiartistiasi Instagramissa. Olet joskus jopa saattanut hullutella ja julkaista itsestäsi kuvan puolisosi kanssa hääjuhlissa tai koirasi kanssa lenkillä.
Nyt pomosi odottaa sinulta hyvää ja monipuolista someviestintää projektin tiimoilta, vaikka sinä vain salaa toivoisit saavasi keskittyä tekemään sitä työtä missä olet hyvä. Hikikarpalot hiipivät jo otsallesi, eikö totta? Ajatukset ovat solmussa kuin lankakerä, jonka kissa sai tassuihinsa.
Ei hätää, olen koostanut sinulle seitsemän kohdan pikalistan, jolla saat projektin someviestinnän hyvin käyntiin.
1. Palastele
Kun projektin viestintäsuunnitelma on tehty ja viestintäkanavat selvillä, ei tarvitse lähteä heti vauhdilla liikkeelle, vaan palastele asia ja aloita pienestä, vaikka avaamalla projektille se Facebook tai Instagram tili. Vähän kerrallaan tekemällä ei alkukaan tunnu niin raskaalta.
2. Ota aikaa
Projektissa voi olla hyvin hektisiä vaiheita ja paljon työtä. Vaikka ne projektin muut työt voivat tuntua tärkeämmiltä kuin someviestintä, varaa sille silti aikaa kalenteriisi. Vähän kerrallaan, esimerkiksi 15-30 minuuttia päivässä tai tunti muutaman kerran viikossa. Kun olet varannut aikaa tekemiselle, se ei jää muiden kiireiden takia tekemättä.

3. Anna innostuksesi näkyä
Mikäli suhtaudut intohimoisesti projektisi aiheeseen, anna sen rohkeasti näkyä. Kun tuot oman motivaatiosi ja ammattitaitosi esille, on muidenkin helpompi innostua aiheesta.
Erityisen onnistuneena tässä taidossa pidän Tampereen yliopiston Kertomuksen Vaarat-projektia , jonka jäsenet voimakkain ja mielenkiintoisin sanakääntein käyvät asioiden kimppuun omilla Facebook sivuillaan.
Pakko kyllä myöntää, että osa projektiryhmän kylvämistä sivistyssanoista ampui yli oman ymmärrykseni, mutta se lienee odotettavaa, sillä taustalla on yliopiston kirjallisuustieteen opiskelijat, jotka käyttävät hienoa sanavarastoaan selvästi vaikutuskeinona omissa julkaisuissaan.
4. Ota muut mukaan
Älä jää yksin pohtimaan julkaisujenne sisältöä, vaan pyydä rohkeasti myös muut tiimin jäsenet mukaan. Napatkaa vaikka seuraavasta projekti palaverista hetki someviestinnän suunnitteluun. Heitelkää avoimesti ideoita, niistä voi syntyä jotain mielenkiintoista.
5. Keksi projektille sopiva iskulause
Somessa julkaistaan päivittäin rajaton määrä tietoa. Oikein kohdennetulla iskulauseella saat kohderyhmät kiinnostumaan ja jäät paremmin mieleen.
Tässä on loistavasti onnistunut naisten gynekologisia vaivoja tietoon tuova Moona-projekti, jonka iskulause ”Menkat ei saa estää elämästä”, nappaa heti yhdellä lyhyellä ja selkeällä lauseella kohderyhmänsä, eli kuukautiskivuista kärsivät naiset, tutustumaan aiheeseen lisää.
Toisena esimerkkinä haluan nostaa Turussa toimivan nuorten kiusaamista ja syrjäytymistä vastustavan Projekti Radikaalin, joka vetoaa iskulauseessaan tunteisiin ja tuo samalla esille projektin yhden tärkeimmistä työmuodoista, nuorille järjestettävät peli illat TPS:n pelien aikana. ”Näkymätön näkyväksi. Tuntematon tunnetuksi. Lätkämatsin aikana ei ratkota ongelmia, mutta siitä on hyvä aloittaa”
6. Muista aihe ja projektin päämäärä
Mitä tahansa ei kannata julkaista, vaan pidä mielessä projektin aihe ja päämäärä julkaisuja ja jakoja suunnitellessasi.
Turvallinen Koulutie-projekti on ottanut selvästi Facebook sivuillaan linjauksen siitä, että julkaisujen sisältö pidetään itse aiheessa kiinni. Tämä on erityisen hyvä linja tämän kaltaiselle tärkeälle projektille.
7. Älä turhaudu vaan nauti jokaisesta saavutuksesta
Projektisi verkkosivut tai Facebook ja Instagram tilit eivät saa välttämättä osakseen heti suurta seuraaja vyöryä, tai julkaisuillesi ei tule kymmeniä kommentteja. Älä turhaudu, vaan iloitse jokaisesta tykkäyksestä tai kommentista, jokainen niistä nostaa julkaisuasi näkyvämmäksi.
Toivottavasti sait tästä julkaisusta edes yhden hyvän vinkin someviestinnän aloittamiseen. Lopuksi haluan heittää sinulle haasteen. Mikä on sinun ongelmakohtasi someviestinnässä? Jätä kommenttia alle.
Ensi kerralla palaammekin yritysostoihin yrityksen arvonmääritykseen liittyvien riskien merkeissä.