Olipa ostaja jo toiminnassa oleva yritys tai yrittäjäksi aikova ostaja, yritysostotilanteessa ostajan tulee hoksata varautua tulevaan. Lisäksi on osattava ottaa huomioon monia asioita joten tarvittaessa kannattaakin käyttää asiantuntija-apua.
Tervetuloa tutustumaan ensimmäiseen blogipostaukseeni
Olen reilu nelikymppinen monimuoto-opiskelija, joka tasapainoilee töiden, opiskelun, perhe-elämän ja harrastusten kanssa. Täällä kerron itsestäni hieman enemmän ja pääset tutustumaan minuun paremmin.
Olen tehnyt tämän blogin osana liiketalouden, lähinnä yhteisöviestinnän ja liiketoiminnan laajentamisen, opintojani. Näihin opintoihin liittyy myös projektityö, jota teen neljän muun ihanan ja tehokkaan naisen kanssa. Projektimme tarkoituksena on rakentaa helppokäyttöinen ja käytännönläheinen opas kertomaan yritysostoon liittyvistä riskeistä. Projektiryhmämme nimeksi valikoituikin Riskiryhmä, jonka slogan on Uhka vai mahdollisuus? Tästä pääset kurkkaamaan Riskiryhmän nettisivuja.
Minun aiheeni tässä projektissa ovat henkilöstö sekä ostokohde riskeinä. Tämä ensimmäinen blogikirjoitukseni käsittelee ostokohteen valintaa. Yrittäjyys ja johtajuus on kiinnostanut minua aina, ja olenpa jopa joskus haaveillut ryhtyä yrittäjäksi. On vain puuttunut se loistava liikeidea, jonka avulla saisin bisneksen pyörimään ja riittävän leveän leivän pöytään.
Koska samankaltaisia yrityksiä, joihin minun osaamiseni ja resurssini riittäisivät, on pienellä paikkakunnalla olemassa jo useita, on yrittäjäksi ryhtyminen sitten jäänyt. Mieleni vieressä ei todellakaan ole käynyt ajatusta siitä, että yrityskaupankin kautta voisi myös ryhtyä yrittäjäksi. Oletko sinä tullut koskaan ajatelleeksi, että itseasiassa olisi paljon järkevämpää ostaa jo olemassa oleva toiminta asiakkaineen kuin aloittaa kaikki alusta ja tyhjästä?
Teoreettista pohjaa aiheen käsittelyyn olen hakenut Kasvuun yritysostolla – Onnistu yrityskaupassa teoksesta.

Yritysostoa suunnittelevan täytyy tietysti ensin löytää sopiva ostokohde, arvioida riskitekijät sekä kohde suhteessa omaan jo mahdollisesti olemassa olevaan liiketoimintaan ja suunnitelmaan, määritellä tuottovaatimukset ja tehdä päätös onko kohde potentiaalinen ostokohde vai ei. Lisäksi on tärkeää tunnistaa ne kriittiset tekijät, jotka juuri kyseisessä yrityksessä lisäävät tai vähentävät ostoon liittyviä riskejä.
Jotta pystyy ottamaan yrityskauppaan liittyvät riskit haltuun, on ymmärrettävä ja tunnistettava siihen liittyvät riskit. Ohessa on viisi vinkkiä, joiden avulla valitset ostokohteen järkevästi.
Valitse siis ostokohteeksi vain yrityksiä, joiden
- liiketoiminta kytkeytyy vahvasti sinun liiketoimintaasi mahdollistaen yhteisvaikutuksen edut
- markkina-arvo alittaa merkittävästi sinun yrityksen markkina-arvon
- avainhenkilöt ovat osaavia, motivoituneita ja sitoutuneita
- maantieteellinen sijainti on lähellä sinun yritystäsi
- yrityskulttuuri vastaa sinun yrityksesi yrityskulttuuria
Suomen Yrityskaupat Oy:n toimitusjohtaja Juha Rantanen sanoo, että yrityskauppa ei koskaan ole riskitöntä, eikä sitä riskittömäksi saa. Hänen
mielestä ensimmäinen ja ehkä tärkein asia onkin kiireettömyys, eikä yritysostotilanteessa käytetä koskaan; Tarjous on voimassa vain tänään! -painostusta. Jotta kauppa saadaan aikaiseksi, täytyy myyjän ja ostajan välille syntyä luottamus, joka rakennetaan tai pilataan ostoprosessin aikana. OP median julkaisemalla videolla Rantanen kertoo lisää yritysostoon liittyvien riskien hallinasta.

Kuulisin mielelläni mietteistäsi blogistani ja siitä mistä haluaisit seuraavalla kerralla lukea. Voit jättää kommenttisi alle tai lähettää minulle sähköpostia.
Käy myös kurkkaamassa muiden Riskiryhmäläisten blogeja ja heidän mietteitään yrityskauppaan liittyvistä riskeistä.
Mukavaa viikkoa sinulle! Kiva, kun kävit, tulethan toistekin.
All right resevered Tiia Kauppinen.