Lähes kaikkea nettisivuillasi tai somekanavillasi tapahtuvaa liikennettä voidaan mitata ja tuloksia hyödynnetään esimerkiksi parhaan mainoksen tai markkinointistrategian löytämiseksi. Nettisivujen kävijätiedon mittaaminen jaetaan kolmeen tasoon, jota ovat näkyvyysmittarit, osallistavuusmittarit sekä konversiomittarit
Ensimmäisen tason näkyvyysmittarit ovat yrittäjille se tutuin ja ensimmäinen askel tulosten mittaamisen. Näkyvyysmittareilla mitataan sitä kaikkein pinnallisinta tietoa, jota on esimerkiksi sivuston kävijämäärät. Osallistavuusmittarit taas raapaisevat vähän pintaa syvemmälle ja näillä mittareilla saadaan selville muun muassa, kuinka paljon sivustoa tai sisältöä on sosiaalisessa mediassa. Tällä tavalla saadaan selville esimerkiksi, kuinka monta linkkiä löytyy internetistä, joka vie sivustolle. Viimeisimpänä konversiomittari, joka on kaikkein konkreettisin mittari, joka käytännössä kertoo, kuinka paljon liidit kasvavat
1.1 Google analytics
Edellä mainittujen verkkosivustatistiikkojen mittaaminen onnistuu kätevästi hyödyntämällä Google Analyticsiä. Työkalu on ilmainen ja hyvin helppo ottaa käyttöön. Kaikki data arkistoituu Googlen pilvipalveluun, joten arkistointikin on erittäin yksinkertaista. Vaihtoehtoisena mittaustyökaluna voidaan hyödyntää Hubspotin Analytics trackingiä. Jos ei kaivata niinkään tarkkaa tietoa, kuten millä laitteella lukija sivun avasi, vaan keskitytään liidien kasvattamiseen on Hubspot oiva ratkaisu. Kuitenkin molempien työkalujen helppokäyttöisyyden ja ilmaisuuden ansiosta molempien yhdistelmänä käyttäminen on erittäin hyvä ratkaisu, sillä molemmissa on hyvät puolensa.
Sosiaalisessa mediassa tulosten mittaaminen myös onnistuu helposti. Esimerkiksi Facebookilla on oma Facebook Insights palvelu, josta kaikki geograafiset tekijät tulevat ilmi. Insightilla käyttäjän profiiliin kirjoittamat kiinnostuksenkohteet, harrastukset ja arvot käyvät myös ilmi, joka helpottaa markkinoinnin kohdentamisessa. Ostotapahtuman jälkeen vaivaton ja matalakynnyksinen asiakastyytyväisyydenmittari NPS, eli net promoter score on myös erittäin kätevä. Net promoter scorella saadaan vastaus kysymykseen, miten todennäköisesti kuluttaja suosittelisi palvelua muille asteikolla nollasta kymmeneen.
1.2 A/B -testaus
Miten A/B –testausta käytetään ja mitä työkaluja siinä on? A/B –testaus on siis kahden, mainoksen vertailua keskenään. Tekemällä kaksi erilaista mainosta ja vertailemalla niitä huomataan enemmän virheitä ja lopullinen tulos on paljon parempi. Tämä tehdään siksi, että markkinointibudjettia ei käytetä turhaan mainokseen, joka ei tuo klikkauksia.
Esimerkki videossa on visualisoitu A/B -testaus. Kun selvitetään että mainos A on parempi tai suositumpi, kuin mainos B, se kirjoitetaan uusiksi. Näitä kahta vertaillaan vielä kertaalleen mainos A:sta saatujen tietojen mukaan ja lopullinen voittava mainos valitaan. Kun tällä lailla vertaillaan kahta erilaista mainosta useaan kertaan, saadaan yksi paras mahdollinen ja tuottavin, eikä luoteta yksittäiseen valmiiseen mainokseen. Tavoitteena on siis saada tehokkain mahdollinen mainos tuottamaan paras vastike mainostukseen käytetyille euroille.