
Tässä blogikirjoituksessa tullaan läpikäymään kuusi pointtia hyvän julkaisun luomisen edellytykseksi. Visuaalisen tiivistelmän kokonaisuudesta pääset näkemään tästä infograafista.
Julkaisun aihe
Niin, kuin sanontakin menee “hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pätee se tässäkin asiassa. Mieti siis tarkkaan mikä on julkaisusi tavoite. Onko tarkoitus kenties kasvattaa myyntiä? Vai onko se enemmänkin tuote-esite tai ohje tuotteen käytölle? Mahdollisesti jopa kasvatat omaa asiantuntijuuttasi asiantuntijablogin taikka artikkelin muodossa. Kuitenkin oli tavoite mikä tahansa on syytä tehdä tarkka suunnitelma ennen toteutusta.
Huomion arvoista nykyään myös on fakta, että elämme loputtomassa informaatiotulvassa. Eli jos suunnitelmanasi on kirjoittaa teksti kahvinkeittämisestä, löytyy niitä tusinoittain jo valmiiksi. Vaikka tietoa kaikesta löytyykin, ei ole syytä lannistua vaan ottaa suunnaksi kirjoittaa parempi kahvinkeitto-ohje. Keksi siis oma “uniikki” näkökulma asiaan, jotta se erottuisi joukosta.
Kirjoittaminen
Ensinnäkin tiivistämisentaito on hyvä hallita, koska some-selailun ohella ihminen helposti ohittaa pitkän tekstiseinän ja jatkaa selaamista. Huomioi kuitenkin ettet tiivistä tekstiä täysin olemattomaksi, ja kadota tärkeitä pointteja samalla.
Myös typografiaa, eli tekstin ulkonäköä hieman muokkaamalla aikaan saadaan helposti paljon mielenkiintoa herättävämpi teksti. Esimerkiksi otsikon kaunistaminen hienolla fontilla on hyvä tapa, kuitenkin itsetekstiin harvemmin kannattaa koskea, ettei tekstistä tule liian vaikealukuista. Ironinen ohje siihen nähden, että tämä kyseinen teksti on täysin samalla tylsällä fontilla kirjoitettu, syytän tästä kuitenkin wordpressin huonoja ominaisuuksia.
Otsikko
Otsikko on ensimmäinen asia johon lukija kiinnittää huomionsa. Edellä mainituilla fonttimuunnoksilla otsikossa siis saadaankin herätettyä lukijan mielenkiintoa avata teksti. Otsikon on myös syytä olla lähes “räjähtävän hyvä” ja mielenkiintoa herättävä, ettei sitä jätettäisi vain huomiotta. Kuitenkaan ylilyöty “clickbaittaus” ei myöskään ole ratkaisu, sillä lukijan huomatessa tekstin olevan täysin eri sfääreissä otsikkoon nähden, voi lukukokemus olla negatiivinen, eikä paluuta ole. On siis löydettävä tylsän ja räjähtävän väliltä se kultainen keskitie.
Tekstin värittäminen
Vaikka värimaailma onkin hyvä miettiä puhutaan nyt kuitenkin tekstin tarinoittamisesta. Pientä värikynää lisäämällä voidaan saada tylsästä leipätekstistä hyvinkin mukaansatempaavan. Aiheesta kirjoitin laajemmin aiemmassa blogissani, johon pääset tästä.
Värimaailma
Värimaailmoja yhdistelemällä luodaan kontrasteja. Yhdistelemällä pehmeitä ja kirkkaampia värejä luodaan syvyyseroja, ja saadaan erilaiset yksityiskohdat korostettua paremmin. Väreillä on myös psykologiset merkitykset viestinnässä, joihin on hyvä perehtyä. Kuitenkin värikombinaatioita miettiessä on huomioitava, että teksti pysyy luettavana.
Kuvien hyödyntäminen
Kuvat ovat oiva tapa rytmittää tekstiä. Myös myyntiteksteissä tuotteesta on hyvä olla kuvat. Kuvia käyttäessä kannattaa myös suosia “aitoja” ja omia kuvia. Vaikka ilmaisia kuvapankkeja löytyykin pilvinpiirtein, eivät ne välttämättä ole paras ratkaisu, sillä niistä suhteellisen helposti huomaa, niiden olevan suoraan netistä otettuja. Tämä viestii mahdollisesti, sitä ettei julkaisijalla ole kiinnostusta panostaa omaan asiaansa.