Mielenkiinnon herättäminen postauksissa
Nykyään sisältömarkkinointi on varsin tärkeää, koska sisältöä tuotetaan jatkuvasti ja enemmän kuin koskaan aiemmin. Kuitenkin tuotetusta sisällöstä ei oteta läheskään kaikkea irti, mitä sillä olisi antaa. Sille on syynsä, miksi jokainen meistä muistaa punahilkan, sekä Hannun ja Kertun. Onhan tarinankerronta kuitenkin vanhimpia kommunikaatiotapoja, jotka ovat peräisin jo muinaisista seinämaalauksista ja ovat säilyneet merkittävinä aikojen läpi. Tässä blogikirjoituksessa käydäänkin läpi tarinankerronnan tärkeyttä ja sen hyödyntämistä sisältömarkkinoinnissa.
Hyvää tarinaa sisältömarkkinoinnissa voisi kutsua syötiksi, ellei jopa täydelliseksi sellaiseksi. Asiakas ui kalan tavoin loputtomassa informaation virrassa vain odottaen sitä mukaansa tempaavaa koukkua, joka tarraa lukijan pihtiotteeseensa. Esimerkiksi blogikirjoituksessa on syytä siis luoda kauniisti kerrottu tarina aiheesta sen sijaan, että teksti olisi täynnä pelkkää yleistä pitkäjänteistä tekstiä. Pelkkä tarina ei kuitenkaan ole menolippu menestykseen.
Vaikka tarinoida voikin ummista ja lammista on tarkan suunnitelman tai käsikirjoituksen luominen lähes välttämätöntä. Tämä sen takia, että julkaisu pysyy kuitenkin ”rajojensa” sisällä, eikä lähde ihan absurdeille teille perättomillä lupauksilla. Sanonta ”Make every second count” on syytä pistää korvan taakse, koska ensivaikutelma on kaiken A ja O. Niin blogitekstissä, kuin mainosvideossakin kuluttaja tekee päätöksen jatkaako vaiko poistuuko jo ensimmäisten sekuntien aikana. Siispä joko räjähtävään alkuun videolla, tai koukuttavaan otsikkoon tai lauseeseen on syytä panostaa.
Yksi kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa
Teknologian kehityksen, sekä koronan myötä suomalaisten sosiaalisen median käyttö on kasvanut poikkeuksellisen paljon. Lukuisia tunteja sisältöä selatessa hyvin paljon menee vain toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mikä siis kiinnittää selaajan huomion? Tutkimusten mukaan 90% aivojen käsittelemästä informaatiosta on visuaalista, joten aivot reagoivat kuviin huomattavasti herkemmin, kuin tekstiin. Näyttävät kuvakokonaisuudet kiinnittävätkin huomion herkemmin, kuin loputon tekstiseinä. Toimiva blogipostaus siis sisältääkin tekstisisältöön sopivia kuvia, koska kuvat ovat omalla tavallansa sitouttavia ja myös täydellinen tapa rytmittää tekstiä.
Digitaaliseen tarinankerrontaan Youtubessa, Instagramissa, kuin Facebookissakin on edellä mainittujen syiden lisäksi syytä myös panostaa siksi, että hyvin tehty sisältöstrategia markkinoinnissa on yritykselle huomattavasti halvempaa ja tehokkaampaa, kuin maksaa tuhansia euroja perinteisestä kohdennetusta mainonnasta. Tällaista näkemystä markkinoinnista kuitenkin pelätään, koska koetaan tuotteen informaation jäävän toissijaiseksi. Huoli kuitenkin on aiheeton, koska kyse ei ole pelkästään informaatiosta itsestään, vaan siitä miten luovasti ja mielenkiintoisesti informaatio välitetään. Niin kuin sanontakin menee, ”Facts Tell, Stories Sell”.
One Comment