Sosiaalihuollon kulttuurinmukainen lapsiperhetyö 4op

Opintojaksokuvaus

Opintojakson tavoitteena on vahvistaa osaamista työskennellä kulttuurisensitiivisesti saamelaiskulttuuri huomioiden sosiaalihuollon lapsiperhetyön palveluissa. Opintojaksolla opiskelija vahvistaa omaa osaamistaan tulkita suomalaista sosiaalilainsäädäntöä ja sosiaalihuollon palvelujärjestelmää niin, että saamelaisten oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin sosiaalihuollon lapsiperhetyön palvelutapahtumissa toteutuu saamelaiskulttuurin mukaisesti.

Opintojaksolla opiskelija syventää jo olemassa olevaa sosiaalihuollon perusosaamistaan tarkastellen sosiaalilainsäädäntöä ja sosiaalihuollon palvelujärjestelmää saamelaiskulttuurien ja kulttuurisensitiivisyys-käsitteen näkökulmista. Tarkastelussa opiskelija vahvistaa osaamistaan luoda sosiaalihuollon lapsiperhetyöhön saamelaiskulttuurin mukaisia palvelutapahtumia.

Opintojakso soveltuu sosiaalialan ammattilaisille täydennyskoulutukseksi ja sosiaalialan loppuvaiheen opiskelijoille vapaasti valittavaksi opintojaksoksi. Opintojakson suorittamista edesauttaa perustietämys saamelaiskulttuurista ja kielistä sekä kulttuurisensitiivisyyden perusteista.

Opintojakso jakautuu kolmeen osaan. Voit valita haluatko opiskella kaikki kolme osiota vai pelkästään osan kokonaisuuksista. 

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

  • ymmärtää saamelaista kulttuurihistoriaa ja sen vaikutuksia tässä ajassa lapsiperhetyön sosiaalipalveluissa.
  • tunnistaa saamelaiskulttuurin mukaisen lähestymistavan kohtaamistilanteissa.
  • luoda saamelaiskulttuurin mukaisia palvelutapahtumia sosiaalihuollon lapsiperhetyössä. 
  • arvioida rajat ylittävän yhteistyön mahdollisuuksia lapsiperheiden sosiaalihuollon palvelujärjestelmässä.

Sisältö

  • Saamelaisen kasvatuksen perinteet
  • Saamelaiskulttuurin mukainen hyvinvointikäsitys lapsiperheen arjessa
  • Saamelaiskulttuurin mukainen palvelujärjestelmä sosiaalihuollon lapsiperhetyössä

    Opetus-/oppimismenetelmät

    Opintojakso toteutetaan Moodle verkko-oppimisympäristössä täysin opiskelijan itsenäisenä opiskeluna ajasta ja paikasta riippumattomasti. Opiskelijalla tulee olla itsellään käytössään verkko-opiskelussa tarvittavat tietotekniset välineet.

    Opintojakson oppimateriaali on kirjallisessa, kuvallisessa ja videomuodossa. Oppimistehtävät ovat kirjallisesti ja äänittein sekä videotallentein suoritettavia. Opintojaksojen lopussa on kirjallinen itsearviointi verkkotentti. Opiskelu pohjautuu vahvasti opiskelijan itsereflektioon.

    Opintojakso arvioidaan asteikolla Hylätty-Hyväksytty. Hyväksytyn raja on numeerisen arvioinnin tasolla 3. Opintojaksoissa kerätään suorituksista pisteitä tehtyjen oppimistehtävien avulla. Jos opiskelija on opintojakson verkkotentin jälkeen kerättyjen pisteiden avulla saavuttanut vähintään osaamistason 3, on opintojakso hyväksytysti suoritettu.

     

    Mikäli opiskelijalla ei ole aiempaa tuntemusta saamelaiskulttuurista, tai haluaa syventää osaamistaan, suositellaan ennakkomateriaaliksi joku seuraavista materiaaleista:

    Vastuuorganisaatio ja vastuuopettaja

    Lapin ammattikorkeakoulu, Virpi Piira virpi.piira@lapinamk.fi

    Arviointikriteerit

    Hyväksytty (>=3)

    Opiskelija:

    • ymmärtää saamelaista kulttuurihistoriaa ja sen vaikutuksia lapsiperhetyön sosiaalipalveluissa.
    • osaa tunnistaa saamelaiskulttuurin mukaisen lähestymistavan kohtaamistilanteissa.
    • osaa luoda saamelaiskulttuurin mukaisia palvelutapahtumia sosiaalihuollon lapsiperhetyötä tehdessään.
    • arvioida rajat ylittävän yhteistyön mahdollisuuksia lapsiperheiden sosiaalihuollon palvelujärjestelmätasolla.

    Hylätty (<3)

    Opiskelija ei osoita oppimistehtävissä riittävää osaamista hyväksytyn arvosanan mukaisissa osa-alueissa.