Sosiaalihuollon kulttuurinmukainen lapsiperhetyö 4op
Opintojaksokuvaus
Opintojakson tavoitteena on vahvistaa osaamista työskennellä kulttuurisensitiivisesti saamelaiskulttuuri huomioiden sosiaalihuollon lapsiperhetyön palveluissa. Opintojaksolla opiskelija vahvistaa omaa osaamistaan tulkita suomalaista sosiaalilainsäädäntöä ja sosiaalihuollon palvelujärjestelmää niin, että saamelaisten oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin sosiaalihuollon lapsiperhetyön palvelutapahtumissa toteutuu saamelaiskulttuurin mukaisesti.
Opintojaksolla opiskelija syventää jo olemassa olevaa sosiaalihuollon perusosaamistaan tarkastellen sosiaalilainsäädäntöä ja sosiaalihuollon palvelujärjestelmää saamelaiskulttuurien ja kulttuurisensitiivisyys-käsitteen näkökulmista. Tarkastelussa opiskelija vahvistaa osaamistaan luoda sosiaalihuollon lapsiperhetyöhön saamelaiskulttuurin mukaisia palvelutapahtumia.
Opintojakso soveltuu sosiaalialan ammattilaisille täydennyskoulutukseksi ja sosiaalialan loppuvaiheen opiskelijoille vapaasti valittavaksi opintojaksoksi. Opintojakson suorittamista edesauttaa perustietämys saamelaiskulttuurista ja kielistä sekä kulttuurisensitiivisyyden perusteista.
Opintojakso jakautuu kolmeen osaan. Voit valita haluatko opiskella kaikki kolme osiota vai pelkästään osan kokonaisuuksista.
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- ymmärtää saamelaista kulttuurihistoriaa ja sen vaikutuksia tässä ajassa lapsiperhetyön sosiaalipalveluissa.
- tunnistaa saamelaiskulttuurin mukaisen lähestymistavan kohtaamistilanteissa.
- luoda saamelaiskulttuurin mukaisia palvelutapahtumia sosiaalihuollon lapsiperhetyössä.
- arvioida rajat ylittävän yhteistyön mahdollisuuksia lapsiperheiden sosiaalihuollon palvelujärjestelmässä.
Sisältö
- Saamelaisen kasvatuksen perinteet
- Saamelaiskulttuurin mukainen hyvinvointikäsitys lapsiperheen arjessa
- Saamelaiskulttuurin mukainen palvelujärjestelmä sosiaalihuollon lapsiperhetyössä
Opetus-/oppimismenetelmät
Opintojakso toteutetaan Moodle verkko-oppimisympäristössä täysin opiskelijan itsenäisenä opiskeluna ajasta ja paikasta riippumattomasti. Opiskelijalla tulee olla itsellään käytössään verkko-opiskelussa tarvittavat tietotekniset välineet.
Opintojakson oppimateriaali on kirjallisessa, kuvallisessa ja videomuodossa. Oppimistehtävät ovat kirjallisesti ja äänittein sekä videotallentein suoritettavia. Opintojaksojen lopussa on kirjallinen itsearviointi verkkotentti. Opiskelu pohjautuu vahvasti opiskelijan itsereflektioon.
Opintojakso arvioidaan asteikolla Hylätty-Hyväksytty. Hyväksytyn raja on numeerisen arvioinnin tasolla 3. Opintojaksoissa kerätään suorituksista pisteitä tehtyjen oppimistehtävien avulla. Jos opiskelija on opintojakson verkkotentin jälkeen kerättyjen pisteiden avulla saavuttanut vähintään osaamistason 3, on opintojakso hyväksytysti suoritettu.
Mikäli opiskelijalla ei ole aiempaa tuntemusta saamelaiskulttuurista, tai haluaa syventää osaamistaan, suositellaan ennakkomateriaaliksi joku seuraavista materiaaleista:
- Ranta, Kukka 2019. Vastatuuleen: Saamen kansan pakkosuomalaistamisesta. Helsinki: Kustantamo S&S.
- Veli-Pekka Lehtola 2022. Entiset elävät meissä: Saamelaisten historiat ja Suomi. Helsinki: Gaudeamus.
- Kuokkanen, Rauna (toim.) & Pieski, Aura-Mari (toim.) 2023: Siiddaid Sápmi. DAT. (pohjoissaamenkielinen)
- Magga, Inga 2024: Puolikas. Like.
- Kuokkanen, Rauna & Balto, Asta 2024: Ovttastallan: sámiid relašunalitehta ja dan vierut (pohjoissaamenkielinen)
- Podcast: Saamelaisten historia – vieraana prof. Veli-Pekka Lehtola
- Dokumentti: Olen saamelainen | Yle Areena
Vastuuorganisaatio ja vastuuopettaja
Lapin ammattikorkeakoulu, Virpi Piira virpi.piira@lapinamk.fi
Arviointikriteerit
Hyväksytty (>=3)
Opiskelija:
- ymmärtää saamelaista kulttuurihistoriaa ja sen vaikutuksia lapsiperhetyön sosiaalipalveluissa.
- osaa tunnistaa saamelaiskulttuurin mukaisen lähestymistavan kohtaamistilanteissa.
- osaa luoda saamelaiskulttuurin mukaisia palvelutapahtumia sosiaalihuollon lapsiperhetyötä tehdessään.
- arvioida rajat ylittävän yhteistyön mahdollisuuksia lapsiperheiden sosiaalihuollon palvelujärjestelmätasolla.
Hylätty (<3)
Opiskelija ei osoita oppimistehtävissä riittävää osaamista hyväksytyn arvosanan mukaisissa osa-alueissa.