Moikka,
Nopea esittely alkuun, kuka olen ja miksi kirjoitan tätä. Eli olen Sanja Nyberg, toisen vuoden tradenomiopiskelija Lapin ammattikorkeakoulusta sekä yksi projekti Vamon tiimiläisistä. Meitä on viisi opiskelijaa ahertanut koko syksyn lukukausiprojektin parissa, johon tämäkin blogipostaus liittyy. Vamo – vanhusten monopoli keskittyy tarkastelemaan vanhusten hoitopalveluiden yksityistämisen vaikutusta palvelun laatuun ja sen saantiin. Haastattelemme alan työntekijöitä ja kokoomme vastauksista podcastin, joka julkaistaan joulukuussa.

Ketjuuntuminen tarkoittaa kahden yrityksen sulautumista yhdeksi. Yleensä isompi yritys ostaa pienemmän. Ison yrityksen on helpompi brändätä itseä tunnetuksi ihmisille ja löytää vakinainen paikka markkinoilta. Ketjuuntumisen ansiosta palveluita pystytään lähteä laajentamaan moneen suuntaan niin sijainnin kannalta, kuin eri palveluiden kannalta myös. Esimerkiksi saman katon alta voi löytyä niin lääkäri-, hammaslääkäri- kuin myös kotihoidonpalvelut. Helppoa, kun kaikki palvelut löytyy yhden yrityksen alta.
Nykypäivän trendi-ilmiö on ketjuuntuminen. Katukuvasta puuttuvat uniikit kivijalkakaupat, jotka eivät kuulu isoon konserniin. Päivittäisessä elämässä ketjuuntumisen huomaa siitä, että lähes kaikki ruokakaupat kuuluvat K- tai S-ryhmään. Niin tulee käymään myös sosiaali- ja terveyspalveluille. Palveluita ulkoistetaan yhä enemmän ja enemmän yksityisille yrityksille, jotka ketjuuntuvat ja lopulta meiltä löytyy muutama iso toimija markkinoilta, kuten Mehiläinen tai Terveystalo.
Suurten toimijoiden ansiosta hoitoa on helppo ja nopea saada ilman turhaa jonotusta. Toki se on myös hintavampaa käyttää yksityisiä palveluita, mutta itse ainakin mielelläni maksan laadusta ja siitä, että pääsen lääkärille heti. Julkisella puolella voi joutua odottamaan omaa vuoroa vaikka kuinka kauan, vaikka aika olisikin varattu etukäteen. Ja ajan saaminen akuutisti samalle päivälle on työn ja tuskan takana. Itse tykkään käyttää Terveystaloa, jos on tarve päästä hoitoon ja olen huomannut hoidon laadussa sekä asiakaspalvelussa ison eron yksityisen ja julkisen hoidon välillä. Koen yksityisellä puolella henkilökunnan paljon motivoituneempana kuin julkisella puolella. Ja palvelua saa asiakaslähtöisesti ja omien tarpeiden mukaan. Mutta sillä hinnalla pitääkin hoidon ja palvelun olla kohdallaan. Tuskin yksityisiä palveluita käytettäisiin niin paljoa, jos hoito ei olisi tehokasta ja asiakaspalvelu hyvää. Yksityisiä lääkäri- ja muita sotepalveluita löytyy myös sijainniltaan joka puolelta, joten jokainen pystyy valita itselleen mieluisan toimipisteen.
-Sanja
Hox!
”Mitä, rahan lisäksi, kansainvälinen pääomasijoittaja tuo esimerkiksi suomalaiseen vanhustenhuoltoon tai lastensuojeluun?”
Käy tsiigaamassa mielenkiintoinen lukija-artikkeli sote-alan tehottomista markkinoista: Linkki