Communication Regarding My Point of View

Communication

So what experiences do I have regarding communication within the project? Being completely honest, until a few months ago I had none. However, this is a learning process and I´m currently learning the importance of liaising with your project team and external stakeholders throughout the process. In any given acquisition, there are certain factors that tend to stand out repeatedly. For instance, there needs to be an understanding as to why the acquisition happens; what the objectives are; how the project will be implemented; what the result will be, and what sort of benefits will the outcome provide to the participants. Here is an interesting link about external communication, watch and learn: External communication

It is always important to plan the communication correctly prior, during, and after to the integration as it provides the project with a solid foundation. Without a decent communication plan, the project in question is very likely to fail. High quality communication requires establishing a timeline that can be carried out effectively. This ensures that everyone involved with the project receives the same information, and objectives can be achieved within the agreed timeframe. Establishing a timeline also allows for the correct information to reach all parties within a relatively short amount of time.

Establish a timeline.

A face-to-face approach should always be the priority for communication in any given project, along with other options to support it. These other options include press conferences, exchanges of e-mail, memos, newsletters and press releases. It is, however, better to only choose a select number of channels to communicate through to ensure that all information can be verified correctly.

HOW TO GET AN EXTERNAL STAKEHOLDER INTERESTED IN THE RESULTS OF THE PROJECT?

It is important to know how each stakeholder defines a project’s success, and what their expectations regarding the results and benefits are. After getting these crucial tips, it is then necessary to use them effectively and get stakeholders engaged in the project.

It seems that when I have been studying ways of communications in project I always end up reaching the conclusion that the best way to inform your stakeholders about the acquisition is to do it face-to-face. It brings an opportunity for interactive communication and both parties have a chance to ask questions and deliver answers. It reduces chances for rumours and uncertainty, and is easy to understand things differently, as we`re all different individuals.

Communicating face-to-face.

Of course, nowadays social media is the channel that grants an opportunity to make the greatest impact on stakeholders. The acquirer can, for example, establish a page for the acquisition in Facebook and update it throughout the project. That provides real time information and gives some measurements to the acquirer through likings. However, I still recommend the old-fashioned method: FACE-TO-FACE. At least it`s needed for the key stakeholders!!

EXAMPLES OF SUCCESSFUL PROJECTS

What is a successful project? A project that brings about substantial benefits and effective results for use in the future. Here are some links for projects that have been successful: Successful projects

Success!!

 

YRITYSKAUPPAA with a human touch

Yrityskauppa, siinäpä aihetta kerrakseen! Projektiryhmämme keskittyy yrityskaupassa henkilökunnan huomioimiseen prosessissa. Yritämme saada aikaan kuvatehosteisen käsikirjan sarjakuvamaisesti kuvitettuna. Haasteellista, mutta lopputulos voi olla jotain uutta ja mielenkiintoista.

Kun iso yritys ostaa pienemmän version, on helppo kuvitella isojen pomojen keskittyvän kaupassa siihen, että homma hoituu mahdollisimman edullisesti, nopeasti ja ns. kivuttomasti. Usein kustannustehokkuuden maailmassa pienemmälle huomiolle jää yritysten henkilöstö. Jotta yrityskauppa voisi pitää kaikin puolin onnistuneena, kuvaan astuu inhimillisyys. Mitä inhimillisyydellä tarkoitetaan yrityskaupan yhteydessä? Mielestäni se on ihmisten kohtelua yksilönä, kuuntelemista, toiveiden ja odotusten huomioonottamista ja säännöllistä viestintää integraation eri vaiheissa.

Mietitäänpä tilannetta, jossa työskentelet tilitoimistossa kirjanpitäjänä. Tilitoimisto on pieni, asiakaskunta tuttu, tiivis työyhteisö ja vakiintunut työnjako. Elämä hymyilee ja kaikki on tasaisen varmaa. Tiedät mitä odottaa jokaiselta työviikolta ja hyvin ansaitsemasi palkka kokemusvuosilisineen takaa asuntolainalyhennyksen maksun kuukausittain. Sitten saapuu päivä, jolloin elämäsi mullistuu. Saapuu tieto, että yritys, jolle olet työskennellyt vuosikausia, myydään suurelle tilitoimistoyritykselle. Mutta ei hätää! Työpaikkasi on turvattu. Sinulle kerrotaan, että vain toimipaikkasi vaihtuu ja työyhteisösi kasvaa. VAIN!! Shokki iskee, ahdistaa ja epävarmuus tulevaisuudesta painaa päälle. Päässä pyörii kysymyksiä. Keneltä saat tietoa, kelle puhua ja kehen luottaa? Kuunnellaanko sinua ja toiveitasi? Kuunteleeko kukaan?

Tähän kohtaan tulee sitten yrityskaupan onnistumisen ratkaisevia hetkiä: luodaan yhteys ostettavan yrityksen henkilökuntaan ja rakennetaan molemminpuolinen luottamus. Miten johdon tulee tilanteessa toimia? Tässäpä muutamia mietelmiä asiasta:

LUOTTAMUKSEN RAKENTAMINEN JA VIESTINTÄ

Luottamuksen rakentaminen on hyvä aloittaa yrityskaupan alkumetreistä alkaen. Se, millä tavalla työntekijät saavat tiedon tulevasta yrityskaupasta, on tärkeää. On hyvin oleellista, että tieto saadaan ensi kädessä työnantajalta sekä tulevalta työnantajalta tai tämän edustajalta. Eipäs anneta ulkopuolelta tulevien huhujen pilata ilmapiiriä ennen kuin koko prosessi on edes alkanut!

Ostajayrityksellä on hyvä olla homma hanskassa alusta alkaen. Pohjana on hyvä olla viestintäsuunnitelma, jota noudattamalla on luottamuksen rakentaminen paremmalla pohjalla. Viestinnän tulee olla säännöllistä ja mielellään kasvokkain tapahtuvaa. Tilanteessa pintaan nousee kysymyksiä, kuten miksi yrityskauppa tehdään, sen seuraukset ja mikä pysyy samana ja mikä muuttuu. Vastauksiin on parempi varautua, sillä tyhjät puheet huomataan hyvin helposti. Kaikilla on omat odotukset ja toiveet tilanteessa. Kuunteleminen nousee kunniaan.

Kun henkilöstölle esitetään integraatiosuunnitelma, tuo se selvyyttä tilanteeseen ja työntekijät tietävät mitä tapahtuu yrityskaupan eri vaiheissa. Otetaan henkilökunta mukaan, jotta homma etenee hyvässä yhteishengessä!  Henkilöstön huomiointia

Luottamuksen rakentamista kuuntelemalla työntekijää yksilönä.

AVAINHENKILÖIDEN SITOUTTAMINEN

Avainhenkilöt, ne yrityksen korvaamattomat raatajat, hallitsevat yrityksen vastuualueet kuin omat taskunsa. Heidät on saatava yrityskaupan puolelle heti. Vaarana on heidän menettämisensä ja ties vaikka samalla muutama asiakaskin hylkäisi samassa rytäkässä. Sitouttamista on tarjolla laidasta laitaan henkisestä motivoinnista rahalliseen. On jokaisen yrityksen oman harkinnan varassa, mikä on se juttu, joka saa avainhenkilön jäämään. Avainhenkilöiden sitouttaminen

Avainhenkilöihin kannattaa panostaa.

ROOLIT JAKOON JA HENKILÖSTÖN MOTIVOINTI

Yrityskauppa mullistaa kummankin yrityksen henkilöstön roolijaon. Toiset työtehtävät muuttuvat turhiksi ja toisaalta luodaan uusia tilalle. Henkilöstö tarvitseekin heti alkuun varman tiedon omasta tulevasta työroolistaan uudistuneessa yrityksessä.

Pienessä yrityksessä henkilöstön kehittymis- ja ylenemismahdollisuudet ovat rajalliset. Ison yrityksen onkin hyvä tuoda esille integraation tuomat mahdollisuudet uralla etenemiseen. Toki on mahdollisuus palkan korotuksiin ja luontoisetujen tuomiseen houkuttimiksi. Henkilökuntaan olisi joka tapauksessa paikallaan luoda positiivinen ja yhtä köyttä vetävä yhteishenki.Henkilökunnan motivointia

KAHDEN ERILAISEN YRITYSKULTTUURIN KOHTAAMINEN

Yrityskaupan toteuduttua kohtaavat kaksi erilaista yrityskulttuuria. Yrityskulttuurit rakentuvat yrityksien sisällä johdon toimien ja esimerkkien innoittamana. Yrityskulttuuri koostuu mm. yrityksen arvomaailmasta, visiosta, strategiasta ja toimintatavoista. Kun iso yritys ostaa pienen, isompi yritys on valta-asemassa. Onko siis pienen sopeuduttava suuremman yrityksen kulttuuriin? Voisiko johto ohjata integraatiota tavalla, jolloin yritysten erilaisuus täydentäisi toisiaan? Sitä voisi kutsua idealliseksi tilanteeksi. Ostajayrityksen johdon olisikin hyvä tutustua tarkkaan ostettavan yrityksen yrityskulttuuriin jo ennen integraatiota. Tutustu mielenkiintoiseen linkkiin yrityskulttuurin hyödyntämisestä liiketoiminnassa: Yrityskulttuuriasiaa

”RAKASTU”

All we need is love. Lopuksi hyvän mielen tuova blogi erään yrityskaupan käyneen kokemuksesta. Rakastumissuunnitelma

Kiitos ja kumarrus.

Jotain minusta

Tervehdys,

olen 37-vuotias tradenomiopiskelija Lapin ammattikorkeakoulussa.  Pääsin kokeilemaan ensi kertaa blogin tekoa opiskelutehtävien kautta. Jännittäväähän tämä on, kun tekstini tulee kaiken kansan nähtäville!

Kuulun projektitiimiin YHTEEN HIILEEN. Katselemme yrityskauppaa henkilökunnan silmin. Yrittäjäperheessä kasvaneena yrittäjyys on lähellä sydäntäni ja näenkin työelämän kiemurat monesti sekä työnantajan että työntekijän kannalta.

Hyvää tulevaa kevättä 2018 kaikille ja aurinkoista mieltä!