Ensimmäisen oppimistehtävän A- osiossa käsittelemme sosiaalisen median sovelluksia ja ympäristöjä. Itselleni tutuimpia sosiaalisen median sovelluksia ovat ehdottomasti Facebook ja Instagram. Näitä tuleekin käytettyä aktiivisesti päivittäin. Työni puolesta käytän Instagramia myös markkinointiin, joka on todella hyvä markkinointikanava! Facebook on edelleen tuttu mutta itse olen huomannut että sen käyttö on vähentynyt kovasti, eikä sitä tule niinkään käytettyä markkinointikanava paitsi jos on laittanut asetukset niin, että kun postaa instagramiin niin näkyy tämä myös facebookissa.
Instagram on mieluisa sovellus sen helpon käytettävyyden vuoksi. Sekä näkyvyyttä on yllättävän helppo saada käyttämällä hashtageja, merkintöjä, seuraamalla mielenkiintoisia sivustoja sekä olemalla aktiivinen. Instagramissa on myös helppo jakaa storyssä erinäisiä mainoksia tai huomiota kiinnittäviä julkaisuja, storyt näkyvät 24h julkaisemisesta. Käyttämällä hashtageja on profiilisi huomattavasti helpompi löytää ja näin löytyy myös asiakaskuntaa. Instagramissa on myös mahdollista luoda yritysprofiili jolloin markkinointi ja markkinoinnin seuraaminen on helpompaa.
Itselleni tuntemattomampia sovelluksia on Tiktok sekä Linkedin, nämä kiinnostavat mutta jostain syystä kaavoihin kangistuneena en ole saanut aikaiseksi ladata näitä kyseisiä sovelluksia.
Linkedin on verkkoyhteisöpalvelu joka mahdollistaa verkostoitumisen. Linkediniin luodaan profiili, jossa voi kertoa itsestään esimerkiksi koulutustietoja, yleistä tietoa ja asioita jotka auttavat esimerkiksi työnhaussa. Profiiliin voi liittää harrastuksia sekä kiinnostuksen kohteita. Etsittyäni tietoa Linkedinistä selvisi minulle että kyseessä ei tosiaan ole varsinainen työnhaku sivusto, vaan verkostoitumispalvelu.
”Linkedin on maailman suurin ammatilliseen verkostoitumiseen keskittynyt sosiaalinen media. ”VMP
Tiktok taas on lyhyiden videoiden jakamiseen tarkoitettu mobiilisovellus, jonka suosio on ottanut huiman harppauksen viime vuosina. Tutustuin lähemmin Tiktokin ihmeelliseen maailmaan. Minulle aukesi suurimäärä eri kategorioihin luokiteltuja lyhyitä videoita. Oli eläinvideoista ihan kaikenmaailman temppuvideoihin. Ilmeisesti tanssivideoiden kuvaus tiktokin avustuksella on tällä hetkellä hyvin ”in”, ainakin päätellen määrästä mitä näitä tuli vastaan. Sovellus tarjoaa musiikki, joista käyttäjä voi valita sopivia biisejä omille videoilleen. Videoita voi muokata monin eri tavoin ja käyttäjät voivat kommentoida ja tykkäillä toistensa videoista. Väitän että sovelluksesta ei tule minulle uutta hittiä, mutta myönnettävä on että onhan tämä hieman koukuttavaa katso näitä suloisia koiravideoita yksi toisensa perään.
Linkedin on liiketalouden alalla hyvä sovellus, verkostoituminen ei ole koskaan huono asia vaan päinvastoin. Mielestäni oli hyvä idea ladata tämä sovellus ihan tulevaisuudenkin kannalta.
Tiktokia en usko tarvitsevani liiketalouden alalla, toki jos sovellusta käyttäisi markkinointitarkoitukseen niin mahdollisesti video tavoittaisi paljon katsojia ihan vain suuren käyttäjämäärän vuoksi. Mutta en ehkä näe tätä sovellusta niinkään markkinointitarkoitukseen.
Siinäpä pieni mielipidekattaus tutustumiini sovelluksiin!