Oppimistehtävä 4 B

Arvio sosiaalisen median hyödyntämisestä tulevaisuudessa – blogi/vlogi

Tässä tehtävässä tarkoituksena oli pohtia sitä kuinka paljon aion hyödyntää sosiaalista mediaa tulevaisuudessa. Vastukseni on  PALJON! Sosiaalinen media mahdollistaa niin monenlaisia mahdollisuuksia markkinointiin että aion todellain hyödyntää tämän.

Instagram ja Facebook ovat päivittäisessä käytössä, mutta aion myös lähemmin tutustua LinkedIniin. Uskon että siitä on minulle hyötyä tulevaisuudessa paljonkin. Aion myös tutustua muihin uusiin mahdollisuuksiin joita voin hyödyntää tulevaisuudessa.

Kurssi oli hyvä kattaus pohdiskelua sosiaaliseen mediaan liittyen ja sain monet hyvät neuvot tämän kurssin kautta.

Kiitos!

Oppimistehtävä 2 C

Oppimistehtävä 2 B

Käytin hakukanavana googlea. Löysin itsestäni lähinnä tuloksia hiihto- ja yleisurheilukisoista. En oikeastaan muuta. Nykyään en toimi koko nimelläni sosiaalisessa mediassa, paitsi facebookissa joten facebook profiilini löysin. Asetukset minulla ovat niin että minusta ei näy edes asuinpaikkakuntaa ellei ole ystäväni. Instagram minulla on salainen joten siitäkään ei mitään saa irti. Myöskin osoite ja muut tietoni ovat salaisia. Joten löydökseni ovat kovin ”suppeita” mutta tämäkin on ihan tietoisesti tehty. Löydökset olivat kuitenkin paikkaansa pitäviä.

Mielestäni on jokaisen ihmisen oma henkilökohtainen asia mitä tahtoo tuoda esille netissä. Jos haluaa osoitetietojaan myöten tuoda kaiken esille niin senkun, kunhan on tietoinen mihin se voi johtaa ja ettet välttämättä koskaan saa tietoja sieltä pois.

Tietojen poistaminen verkosta on hyvin vaikeaa jälkikäteen, ellei mahdotonta. Siksi suosittelenkin käyttämään harkintakykyä kun lisää tietojaan tai materiaalia nettiin. Voin vaikuttaa itse siihen mitä tietoa nettiiin itsestäni annan vuotaa.

Itselläni on kokemusta identiteettivarkauden uhriksi joutumisesta. Ennen instagram tilini oli kaikkien nähtävällä. Joku oli ottanut kuviani käyttöönsä ja liittänyt minut seuranhakusivustolle. Onneksi tuttuni olivat tunnistaneet minut ja ilmiantaneet tämän profiilin. Olin myös itse yhteydessä sivustoon että kuva tosiaan ovat minun, ja tunnistautumisen jälkeen väärä profiili poistettiin. Onneksi tämä kävi näin helposti, olen kuullut myös pahoja tarinoita identiteettivarkauksiin liittyen.

Digitaalinen identiteetti muodostuu siitä mitä tietoa sinusta netistä löytyy. Ei tavallisen tallaajan kirjoitukset ja julkaisut kiinnosta kovinkaan paljon, mutta jos on julkisuudesta tuttu tai tunnettu nimi ja menet kirjoittamaan tai julkaisemaan jotain mikä puhuttaa ihmisiä, lähtee tämä varmasti kulovalkean tavoin leviämään. Minusta tunnetun tai ei niin tunnetun ihmisen ei tarvitse julkaista mitään mitä ei itse halua. Tämä on jokaisen on oma oikeus.

Kiitos!

Oppimistehtävä 1 C

Sosiaalisen median hyödyntäminen alallani.

Liiketalouden alalla sosiaalisen median hyödyntäminen on arkipäiväistä. Jokapäivä mainostetaan ja markkinoidaan, haetaan tietoa, seurataan kilpailijoita ja tutustutaan muiden tarjontaan. Sosiaalisessa mediassa on helppoa myös löytää kuluttajien kokemuksia ja arvosteluita tuotteista/palveluista.

Nykypäivänä intagramin käyttö markkinoinnissa on kätevää ja helppoa, sekä tavoitetaan asiakaskuntaa. On helppoa näpätä kuva profiiliin tai päivittää storya. Asiakaskunta löytää sinut helpommin kun käytät hashtageja joiden perusteella juuri sinut voidaan löytää.

Facebook on hyvin oiva markkinointikanava myöskin, facebookissa voi myös ostaa palveluita joissa voi nostaa juuri omaa ilmoitustaan myös sellaisten ihmisten näkyville jotka eivät vielä seuraa sinua. Facebookissa on myös kattavampaa kirjoittaa tekstejä ja päivityksiä kun taas instagramissa.

Linkedin on erinomainen paikka verkostoitumiselle. Tässä verkostoitumispalvelussa voi työntekijä löytää töitä, tai työnantaja löytää työntekijän. Itselleni tämä on vielä hieman tuntematon, mutta paljon kuulen tästä keskusteltavan liiketalouden maailmassa.

Yritykset ja mediat käyttävät sosiaalisen median sovelluksia mielestäni koska;

  • Asiakaskunta on helppo tavoittaa.
  • Päivitysten tekeminen on helppoa ja nopeaa.
  • Ilmaista (ellei hanki jotain maksullisia sovelluksia).
  • Asiakkaiden mieltymykset.
  • Näkyvyys
  • Sosiaalinen media on nykypäivää.

Kiitos!

Oppimistehtävä 1 B

Oppimistehtävän tarkoituksena on valita kolme yritystä tai organisaatiota joiden sosiaalisen median sovellusten tai ympäristöjen käyttöä tarkkailen.

Valitsin kolmen eri alan yritystä. Ja pyrin valitsemaan paikallisen yrityksen, ei ketju yrityksen sekä suuren ketjun toimipisteen välillä.

Valitsin yhden suuren ketjun jonka paikallista toimipistettä tarkkailen, koska tällä toimipisteellä on omat sivut facebookissa ja instagramissa. Yritys on todella aktiivinen instagramissa. Jokapäivä tulee uutta päivitystä. Ja kun kyseessä on päivittäistavarakauppa, niin minusta on mukava että jaetaan tarjouksia, arvontoja, tuotetestauksia, kokemuksia ja vinkkejä. Yritys jakaa myös tietoa uutuuksista jotka ovat ottaneet valikoimiinsa. Myös ruokavinkkejä on paljon. Instagramissa tällä yrityksellä on seuraajia 1723 kappaletta ja postauksia on yhteensä 588kappaletta. Sekä ”storya” he päivittävät aktiivisesti pitkin päivää. Annan kyllä 5/5 arvosanan tälle hienosti toteutetulle somemarkkinoinnille. Yrityksellä on myös omat facebook sivut, mutta varsinaisia päivityksiä ei juurikaan ole pelkästään facebookkiin tehty vaan instagramin päivitykset tulevat myös facebookkiin.

Valitsin paikallisen yrityksen joka hoitaa markkinointinsa sosiaalisen median avustuksella. Tämä on liikunta ja hyvinvointialan yritys joka tarjoaa myös majoituspalveluita. Yritys kuuluu ketjuun mutta toimii omalla nimellään juuri tällä paikkakunnalla. Sosiaalisessa mediassa ovat hyvin aktiivisia sekä heidän tarjoamilla palveluilla jotka siis toimivat tämä yrityksen alaisuudessa on omat sosiaalisen median profiilit. Tässä taas pääsemme instagramin käyttöön markkinoinnissa. Yritys on hyvin aktiivinen somessa ja mainostaa oikeastaan kaikkea toimintaansa, tarjouksia, kokemuksia, ehdotuksia sekä aukioloaikamuutoksia. Oikeastaan kaikki tieto on ihan käsillä. Kävin myös katsastamassa yrityksen nettisivut jotka olivat siistit ja selkeät. Sekä on hyvä että ollaan kansainvälisiä kun ajatellaan somemarkkinointia, jotta tavoitetaan myös muut kohderyhmät. Seuraajia yrityksellä on 1783 ja julkaisuja 444 kappaletta.

Valitsin myös yrityksen joka ei kuulu mihinkään ketjuun. Kyseessä on myös paikallinen yritys joka on erikoistunut myymään laitteita jotka ovat tunnettuja niin Euroopassa kuin ”rapakon takana”. Markkinointi keskittyy instagramiin josta jaetaan julkaisut myös facebookkiin. Instagramissa on aina suora linkki verkkokauppaan kun mainostetaan jotain tuotetta, joten siirtyminen on helppoa. Aukioloaikojen muutokset, tarjoukset ja palveluiden mainostaminen tapahtuu instagramissa. Yritys on myös aktiivinen tv-  sekä lehtimainosten käyttäjä. Paikallisille hyvin tuttu liike. Minusta tämän yrityksen some markkinointi on hoidettu hyvin. Seuraajia sivustolla on 1813 ja julkaisuja on 144 kappaletta. Päivityksiä tällä yrityksellä on huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin mainituilla.

Kaikilla kolmella yrityksellä markkinointi painottui hyvin paljon instagramin ja facebookin puolelle. Jokaisella profiilit olivat kuitenkin hyvin erilaiset. Ainakin itsellä kuluttajan näkökulmasta oli mieluisaa selata sivustoja.

Kiitos!

Oppimistehtävä 1 A

Ensimmäisen oppimistehtävän A- osiossa käsittelemme sosiaalisen median sovelluksia ja ympäristöjä. Itselleni tutuimpia sosiaalisen median sovelluksia ovat ehdottomasti Facebook ja Instagram. Näitä tuleekin käytettyä aktiivisesti päivittäin. Työni puolesta käytän Instagramia myös markkinointiin, joka on todella hyvä markkinointikanava! Facebook on edelleen tuttu mutta itse olen huomannut että sen käyttö on vähentynyt kovasti, eikä sitä tule niinkään käytettyä markkinointikanava paitsi jos on laittanut asetukset niin, että kun postaa instagramiin niin näkyy tämä myös facebookissa.

Instagram on mieluisa sovellus sen helpon käytettävyyden vuoksi. Sekä näkyvyyttä on yllättävän helppo saada käyttämällä hashtageja, merkintöjä, seuraamalla mielenkiintoisia sivustoja sekä olemalla aktiivinen. Instagramissa on myös helppo jakaa storyssä erinäisiä mainoksia tai huomiota kiinnittäviä julkaisuja, storyt näkyvät 24h julkaisemisesta. Käyttämällä hashtageja on profiilisi huomattavasti helpompi löytää ja näin löytyy myös asiakaskuntaa. Instagramissa on myös mahdollista luoda yritysprofiili jolloin markkinointi ja markkinoinnin seuraaminen on helpompaa.

Itselleni tuntemattomampia sovelluksia on Tiktok sekä Linkedin, nämä kiinnostavat mutta jostain syystä kaavoihin kangistuneena en ole saanut aikaiseksi ladata näitä kyseisiä sovelluksia.

Linkedin on verkkoyhteisöpalvelu joka mahdollistaa verkostoitumisen. Linkediniin luodaan profiili, jossa voi kertoa itsestään esimerkiksi koulutustietoja, yleistä tietoa ja asioita jotka auttavat esimerkiksi työnhaussa. Profiiliin voi liittää harrastuksia sekä kiinnostuksen kohteita. Etsittyäni tietoa Linkedinistä selvisi minulle että kyseessä ei tosiaan ole varsinainen työnhaku sivusto, vaan verkostoitumispalvelu.

”Linkedin on maailman suurin ammatilliseen verkostoitumiseen keskittynyt sosiaalinen media. ”VMP

Tiktok taas on lyhyiden videoiden jakamiseen tarkoitettu mobiilisovellus, jonka suosio on ottanut huiman harppauksen viime vuosina. Tutustuin lähemmin Tiktokin ihmeelliseen maailmaan. Minulle aukesi suurimäärä eri kategorioihin luokiteltuja lyhyitä videoita. Oli eläinvideoista ihan kaikenmaailman temppuvideoihin. Ilmeisesti tanssivideoiden kuvaus tiktokin avustuksella on tällä hetkellä hyvin ”in”, ainakin päätellen määrästä mitä näitä tuli vastaan. Sovellus tarjoaa musiikki, joista käyttäjä voi valita sopivia biisejä omille videoilleen. Videoita voi muokata monin eri tavoin ja käyttäjät voivat kommentoida ja tykkäillä toistensa videoista. Väitän että sovelluksesta ei tule minulle uutta hittiä, mutta myönnettävä on että onhan tämä hieman koukuttavaa katso näitä suloisia koiravideoita yksi toisensa perään.

Linkedin on liiketalouden alalla hyvä sovellus, verkostoituminen ei ole koskaan huono asia vaan päinvastoin. Mielestäni oli hyvä idea ladata tämä sovellus ihan tulevaisuudenkin kannalta.

Tiktokia en usko tarvitsevani liiketalouden alalla, toki jos sovellusta käyttäisi markkinointitarkoitukseen niin mahdollisesti video tavoittaisi paljon katsojia ihan vain suuren käyttäjämäärän vuoksi. Mutta en ehkä näe tätä sovellusta niinkään markkinointitarkoitukseen.

Siinäpä pieni mielipidekattaus tutustumiini sovelluksiin!

Tervehdys

Aloitin Oamkin alaisuudessa sosiaalisen median verkkokurssin. Tässä blogissa tulen käsittelemään kurssin etenemistä ja kurssiin liittyviä tehtäviä. Tämä blogi on yksi osuus kurssin kokonaisuudesta.

Tervetuloa seuraamaan blogiani!