Onnistunut projektiviestintä

Kuka tahansa voi aloittaa projektin. Projekti voi olla esimerkiksi työprojekti, kouluprojekti tai vaikkapa laihdutusprojekti. Projektista seuraa usein tuloksia, jotka voivat olla henkilökohtaisia tai tarkoitettu projektin ulkopuolisten henkilöiden tietoon. Mikäli projektin tulokset ovat tarkoitettu myös ulkopuoliseen käyttöön, kuinka saada ulkoiset kohderyhmät kiinnostumaan projektin tuloksista?

 

Onnistunut viestintä on tärkeä osa projektin onnistuneessa toteutuksessa. Projektiviestintä sisältää sisäisen ja ulkoisen viestinnän ja molempien sanomien pitäisi tukea toisiaan. Ulkoisen viestinnän tehtävänä on lisätä tietoisuutta projektin olemassaolosta, saada ihmiset kiinnostumaan projektista ja sen tuloksista sekä luoda näkyvyyttä. Ulkoisella viestinnällä lisäksi ylläpidetään mainetta ja luodaan suhteita ulkoisiin sidosryhmiin, kuten mahdollisiin yhteistyökumppaneihin tai aiheesta kiinnostuneihin lukijoihin. Ulkoisen viestinnän tulee olla hyvin suunniteltua, johdonmukaista sekä kohdennettu oikealle kohderyhmälle. Lähes kaikki ulkoinen viestintä on kaksisuuntaista, joten on keskusteltava, vastattava kysymyksiin sekä oltava läsnä. Tässä muutama poimimani vinkki onnistuneeseen ulkoiseen viestintään:

 

Vinkkejä ulkoiseen viestintään ja näkyvyyden saavuttamiseksi

  • Suunnittele pitkäjänteisesti. Hyvän viestintäsuunnitelman pohjalta on helpompi lähteä rakentamaan ulkoista viestintää. Mikäli suunnitelma on vajaa tai se puuttuu, myös toteutus mitä todennäköisimmin ontuu.
  • Panosta visuaalisuuteen. Visuaalinen materiaali herättää helpommin lukijan mielenkiinnon.
  • Herätä keskustelua. Tämä auttaa huomion saavuttamisessa.
  • Ennakoi kielteisen huomion, negatiivisten reaktioiden ja kysymysten varalta. Tätä ei myöskään kannata pelätä, sillä niiden avulla voidaan saada hyviä keskusteluja aikaiseksi.
  • Ota SoMe viestinnän tueksi. Ota vähintään yksi sosiaalisen median kanava käyttöön, mutta ei kannata jakautua liian useaan paikkaan.
  • Tiedota ja päivitä verkkosivuja aktiivisesti. Huolehdi myös, että sivut ovat sisällöllisesti hyvät.
  • Mikäli mahdollista, tarjoa muuta kiinnostavaa substanssia kuten tapahtumia, tempauksia tms.

 

Ulkoinen viestintä on hyvä aloittaa hartaalla suunnittelulla.

 

Ulkoisen viestinnän lisäksi onnistunut projektiviestintä vaatii onnistuneen sisäisen viestinnän. Sisäisen viestinnän tärkeys nousi hyvin esiin yhdessä projektiamme työstäessä. Sisäinen viestintä on paljon muuta kuin tiedottamista: Se on vuorovaikutusta, sillä luodaan yhteishenkeä ja se tekee yhteisistä asioista yhteisiä. Onnistunut sisäinen viestintä sitouttaa, motivoi ja tuo ihmisistä parhaat puolet esille. Tämä näkyy myös laadukkaampina tuotteina ja palveluina. Myös asiakaskokemus paranee henkilöstön motivoituneisuuden myötä.

 

Sisäinen viestintä on yhteistyötä.

 

Oma kokemus projektiviestinnästä

Osallistuttuani projektiimme ”JääHy – Jäätävän hyvää henkilöstöjohtamista”, voisin sanoa oppineeni runsaasti niin ulkoisesta kuin sisäisestä viestinnästä. Projektin viestintää suunnitellessamme saimme huomata, kuinka paljon viestintä vaatii omistautumista. Valitsimme projektimme ulkoisen viestinnän painopisteiksi blogin ja sen jakamisen Facebookissa. Blogimme sai iloksemme heti alkuun lukijoita ja Facebook-sivustomme tykkäyksiä, joten emme ole esiintyneet tyhjälle yleisölle. Lukijoiden saaminen lisää motivaatiota toteuttaa projektia ja lisää omaakin kiinnostusta projektin aihetta kohtaan. Ulkoinen viestintä on vaatinut meiltä runsaasti suunnittelua, organisointia sekä itse kirjoittamista kuin sisäinen viestintä.

Sisäinen viestintä mahdollisesti antaa enemmän kuin ottaa: Se sitoo projektin jäsenet tiiviiseen yhteistyöhön ja vaatii jokaiselta työpanosta, mutta samalla antaa yhteenkuuluvuuden tunteen ja tuen muista projektin jäsenistä. On lohduttavaa tietää, ettei ole yksin vastuussa projektista vaan sinulla on luotettava tiimi takana ja kaikki muutkin kärsivät samoista ”kirjoitusblokeista”. Sisäinen viestintä vaatii myös aktiivista osallistumista, mutta se ei kuitenkaan vaadi samanlaista työmäärää kuin ulkoinen viestintä. Kuten aikaisemmin jo mainitsin, onnistunut sisäinen viestintä motivoi ihmisiä, mikä näkyy myös projektin lopputuloksessa.

 

Mikäli kiinnostuit aiheesta, tässä postaukseen käyttämiäni lähteitä:

 

Kekäläinen, Eeva. Sisäinen viestintä sitouttaa, motivoi ja tuo tuloksia.

Leppälä, Mia. Projektiviestintä. Viestintä ja projektin hallinta.

TJS Opintokeskus. Ulkoinen viestintä.

Toimeksi.fi. Ulkoinen viestintä.

Yrityskaupat henkilöstön näkökulmasta

Yrityskauppoja käsitellessä puhutaan usein kahdesta osapuolesta, ostavasta ja sulautuvasta yrityksestä. Usein kolmas ja hyvin tärkeä osapuoli, yritysten henkilöstö, jää vähemmälle huomiolle. Käsitteet sisäinen viestintä ja muutosjohtaminen ovat monelle jo tuttuja, mutta kuinka moni tietää, millaista yrityskaupat ovat henkilöstön näkökulmasta, jos ei ole itse henkilökohtaisesti ollut tilanteessa mukana? Entisenä hoitoalan ammattilaisena lähdin vertaamaan henkilöstön läpikäymiä vaiheita kriisin eri vaiheisiin: Alkushokki, reaktiovaihe, käsittelyvaihe ja uudelleen suuntautumisen vaihe.

 

Kun fuusiosta tiedotetaan, voi tuleva muutos olla monelle suuri alkushokki. Tilanne voi aiheuttaa hämmennystä, eikä tulevaisuus ole itsestäänselvyys. Henkilöstölle on annettava aikaa sulatella asiaa ja muodostaa oma reaktionsa tulevaan muutokseen. Henkilöstö on hyvä ottaa mukaan muutosprosessiin jo suunnitteluvaiheessa osana muutosjohtamista. Kun henkilöstö pääsee itse osallistumaan yhteisen tulevaisuuden rakentamiseen, on läpivienti todennäköisempi. Tämä kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja voi vähentää myös henkilöstön muutosvastarinnan ja negatiivisten asenteiden syntymistä.

 

man wearing knit cap on grey background
Suuri muutos voi aiheuttaa hämmennystä.

 

Kun alkushokista on päästy yli, seuraa reaktiovaihe. Reaktiovaiheessa ihminen kohtaa tapahtuneen ja alkaa reagoida tapahtuneeseen. Fuusio tuo mukanaan suuren muutoksen, joka herättää henkilöstössä niin negatiivisia kuin positiivisia tunteita. Se, miten yksilöt suhtautuvat uudistukseen, on yksilöllistä ja jaettavissa eri ryhmiin. Tero Kauppisen (2002) teorian mukaan ihmiset voidaan jakaa muutosprosessissa neljään eri ryhmään. Nämä ryhmät ovat: Perinteiden puolustajat, vastustajat, sivusta seuraajat ja muutosagentit.

 

  • Muutosagentit hyväksyvät muutoksen ja sen mukana toimintamallin. He ovat motivoituneita ja ylpeitä suorituksistaan. Muutosagentit näkevät muutoksen mahdollisuutena.
  • Sivusta seuraajat punnitsevat muutosta hyötyjen kannalta ja valitsevat kantansa. Sivusta seuraajan on helppo voittaa puolellensa, mikäli tämä näkee seuraukset positiivisena.
  • Perinteiden puolustajat vastustavat muutosta, mutta eivät välttämättä tuo sitä esille jatkuvasti. He ovat lojaaleja ja etsivät turvallisuuden tunnetta.
  • Viimeinen ryhmä, vastustajat, vastustavat muutosta aggressiivisemmin kuin perinteiden puolustajat tuovat kantansa selvästi esille. Vastustajat pitävät tiukasti kiinni entisistä asioista.

 

Ihmiset suhtautuvat muutokseen eri tavoin.

 

Käsittelyvaiheessa sisäinen viestintä on erityisen tärkeää. Muutostilanne herättää kysymyksiä. Henkilöstö haluaa tietää, mitä tapahtuu, miten tapahtuu ja missä aikataulussa tapahtuu. Usein kysytyin kysymys on, mitä heille tapahtuu. Ihmiset kaipaavat konkretiaa ja tunnistavat helposti tyhjät puheet. Jotta henkilöstön työmotivaatio ja asenteet pysyisivät hyvänä, on tärkeää panostaa sisäiseen viestintään ja viestittää muutoksesta säännöllisesti.

 

Viimeisessä, uudelleen suuntautumisen vaiheessa,  tapahtuneesta tulee osa elämää. Tässä vaiheessa fuusiota ei enää erityisemmin vastustella vaan tilanne on hyväksytty ja fuusio tapahtuu.

Fuusiotilanteessa on tärkeää, että ostavan ja sulautuvan yrityksen henkilöstöt huomioivat myös toisensa. Ostavan yrityksen henkilöstö voi tuntea ennakkoluuloa sulautuvan yrityksen henkilöstöä kohtaan ja toisinpäin. Ostavan yrityksen henkilöstön olisi tärkeää tehdä sulautuvan yrityksen henkilöstön olon tervetulleeksi. Sulautuminen on helpompaa, mikäli vastassa on ystävällisiä kasvoja, jotka ovat valmiita auttamaan sopeutumisessa ja oppimaan ”talon tavoille”. Vastuu ei kuitenkaan ole yksin ostavan henkilöstön harteilla, vaan kohteliaisuus on suotavaa myös sulautuvan henkilöstön puolelta: Näin ostavan henkilöstön on myös helpompi ottaa sulautuva henkilöstö vastaan, eikä vastapuoli tunnu uhalta. Kun kaikki tekevät töitä yhteisen tavoitteen eteen, voi fuusiosta jäädä positiivinen kokemus.

 

person in red sweater holding babys hand
Fuusio on yhteistyötä.

 

Projekti

Olen ”JääHy – Jäätävän hyvää henkilöstöjohtamista” -projektissa osana liiketalouden opintojani. Projektimme kehitystavoitteena on sopeuttaa henkilöstöä muuttuvassa tilanteessa ja tuoda ajankohtaista sekä tärkeää tietoa koskien fuusiotilanteita. Tavoite on olemassa olevan henkilökunnan integroituminen ja asiakaskontaktien/asiakkuuksien säilyttäminen.

Mikäli haluat lukea enemmän yrityskauppoihin liittyviä postauksia, vilkaise projektimme blogin sivut! Blogiin pääset tästä.

 

Kiinnostuitko aiheesta? Lue lisää käyttämistäni lähteistä.

 

Administer 2018. Onnistunut yrityskauppa huomioi henkilöstön – 5 tärkeää askelta.

MIELI. Shokista uuteen alkuun.

Kauppinen, Tero 2002. Arvojohtaminen. Helsinki: Otava.

Valpola, Anneli 2004. Organisaatiot yhteen. Helsinki: WSOY.