Kuka tahansa voi aloittaa projektin. Projekti voi olla esimerkiksi työprojekti, kouluprojekti tai vaikkapa laihdutusprojekti. Projektista seuraa usein tuloksia, jotka voivat olla henkilökohtaisia tai tarkoitettu projektin ulkopuolisten henkilöiden tietoon. Mikäli projektin tulokset ovat tarkoitettu myös ulkopuoliseen käyttöön, kuinka saada ulkoiset kohderyhmät kiinnostumaan projektin tuloksista?
Onnistunut viestintä on tärkeä osa projektin onnistuneessa toteutuksessa. Projektiviestintä sisältää sisäisen ja ulkoisen viestinnän ja molempien sanomien pitäisi tukea toisiaan. Ulkoisen viestinnän tehtävänä on lisätä tietoisuutta projektin olemassaolosta, saada ihmiset kiinnostumaan projektista ja sen tuloksista sekä luoda näkyvyyttä. Ulkoisella viestinnällä lisäksi ylläpidetään mainetta ja luodaan suhteita ulkoisiin sidosryhmiin, kuten mahdollisiin yhteistyökumppaneihin tai aiheesta kiinnostuneihin lukijoihin. Ulkoisen viestinnän tulee olla hyvin suunniteltua, johdonmukaista sekä kohdennettu oikealle kohderyhmälle. Lähes kaikki ulkoinen viestintä on kaksisuuntaista, joten on keskusteltava, vastattava kysymyksiin sekä oltava läsnä. Tässä muutama poimimani vinkki onnistuneeseen ulkoiseen viestintään:
Vinkkejä ulkoiseen viestintään ja näkyvyyden saavuttamiseksi
- Suunnittele pitkäjänteisesti. Hyvän viestintäsuunnitelman pohjalta on helpompi lähteä rakentamaan ulkoista viestintää. Mikäli suunnitelma on vajaa tai se puuttuu, myös toteutus mitä todennäköisimmin ontuu.
- Panosta visuaalisuuteen. Visuaalinen materiaali herättää helpommin lukijan mielenkiinnon.
- Herätä keskustelua. Tämä auttaa huomion saavuttamisessa.
- Ennakoi kielteisen huomion, negatiivisten reaktioiden ja kysymysten varalta. Tätä ei myöskään kannata pelätä, sillä niiden avulla voidaan saada hyviä keskusteluja aikaiseksi.
- Ota SoMe viestinnän tueksi. Ota vähintään yksi sosiaalisen median kanava käyttöön, mutta ei kannata jakautua liian useaan paikkaan.
- Tiedota ja päivitä verkkosivuja aktiivisesti. Huolehdi myös, että sivut ovat sisällöllisesti hyvät.
- Mikäli mahdollista, tarjoa muuta kiinnostavaa substanssia kuten tapahtumia, tempauksia tms.

Ulkoisen viestinnän lisäksi onnistunut projektiviestintä vaatii onnistuneen sisäisen viestinnän. Sisäisen viestinnän tärkeys nousi hyvin esiin yhdessä projektiamme työstäessä. Sisäinen viestintä on paljon muuta kuin tiedottamista: Se on vuorovaikutusta, sillä luodaan yhteishenkeä ja se tekee yhteisistä asioista yhteisiä. Onnistunut sisäinen viestintä sitouttaa, motivoi ja tuo ihmisistä parhaat puolet esille. Tämä näkyy myös laadukkaampina tuotteina ja palveluina. Myös asiakaskokemus paranee henkilöstön motivoituneisuuden myötä.

Oma kokemus projektiviestinnästä
Osallistuttuani projektiimme ”JääHy – Jäätävän hyvää henkilöstöjohtamista”, voisin sanoa oppineeni runsaasti niin ulkoisesta kuin sisäisestä viestinnästä. Projektin viestintää suunnitellessamme saimme huomata, kuinka paljon viestintä vaatii omistautumista. Valitsimme projektimme ulkoisen viestinnän painopisteiksi blogin ja sen jakamisen Facebookissa. Blogimme sai iloksemme heti alkuun lukijoita ja Facebook-sivustomme tykkäyksiä, joten emme ole esiintyneet tyhjälle yleisölle. Lukijoiden saaminen lisää motivaatiota toteuttaa projektia ja lisää omaakin kiinnostusta projektin aihetta kohtaan. Ulkoinen viestintä on vaatinut meiltä runsaasti suunnittelua, organisointia sekä itse kirjoittamista kuin sisäinen viestintä.
Sisäinen viestintä mahdollisesti antaa enemmän kuin ottaa: Se sitoo projektin jäsenet tiiviiseen yhteistyöhön ja vaatii jokaiselta työpanosta, mutta samalla antaa yhteenkuuluvuuden tunteen ja tuen muista projektin jäsenistä. On lohduttavaa tietää, ettei ole yksin vastuussa projektista vaan sinulla on luotettava tiimi takana ja kaikki muutkin kärsivät samoista ”kirjoitusblokeista”. Sisäinen viestintä vaatii myös aktiivista osallistumista, mutta se ei kuitenkaan vaadi samanlaista työmäärää kuin ulkoinen viestintä. Kuten aikaisemmin jo mainitsin, onnistunut sisäinen viestintä motivoi ihmisiä, mikä näkyy myös projektin lopputuloksessa.
Mikäli kiinnostuit aiheesta, tässä postaukseen käyttämiäni lähteitä:
Kekäläinen, Eeva. Sisäinen viestintä sitouttaa, motivoi ja tuo tuloksia.
Leppälä, Mia. Projektiviestintä. Viestintä ja projektin hallinta.
TJS Opintokeskus. Ulkoinen viestintä.
Toimeksi.fi. Ulkoinen viestintä.