Artikkelin kirjoittajan käsitys sosiaaliaseenmediaan liittyen
Digiassari-valmennuksen tämän 12 viikon teemana on sosiaalinen media ja heti ensimmäiseksi tehtäväksi oli kirjoittaa blogi artikkeli käsitys sosiaalisesta mediasta.
Some kokonimeltään sosiaalinen media tarkoittaa viestintäympäristöä verkossa, jossa jokaisella yksittäisellä käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä, sisällöntuottaja ja tiedon vastaanottajana.
Some yrityksessä
Somen merkitys yrityksen markkinoinnissa on suuri, koska asiakkaat ovat nykyään ja siirtyvät kokoajan sosiaaliseen mediaan ja tämän takia yrityksellä on mainostettava tuotteitaan ja palveluitaan, lehtimainoksen, radio- ja televisio median lisäksi somessa!
Yritys sosiaalisessa mediassa voi myös tuotteiden ja palveluiden mainostamisen lisäksi voi kertoa yrityksestään ja kertoa yrityksen “elämästä” kuten tapahtumista, työntekijöistä, lahjoituksista ja jne. Mikä helpottaa somessa olevien ihmisten samaistua yritykseen ja mikä mahdollistaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden ostamisen tai tulevan yrityksen työntekijäksi.
Sometrendi 2020
Tulen uskomaan suurin sometrendi on ajankohtainen, keskustelu ja seuranta maailman laajuiseen corona -virukseen ja sen aiheuttamat seuraukset. Corana tilanteen takia saattaa tulla erilaisia harraste pohjaisia trendejä kuten, kuvataide, musiiikki, ruoanlaitto, urheilu ja paljon muuta yksin tai perheen kesken toimivia harrasteita koska, karanteenit ja rajoitetut liikkumiset ja liikkumiskielot corona viruksen leviämisen estämiseksi.
Mielenkiintoinen some sisältö
ihmisestä riippuen mielenkiintoinen sisältö on aina erilainen, mutta yleensä sellainen joka vetää käyttäjää puoleensa. Yleensä se on sisällöltään sellaista josta, käyttäjällä jonkinlaista kokemusta tai mielenkiintoa asiaan. Myös oman kulttuurin ja elinympäristön vastakohtainen sisältö voi myös joiden käyttäjien mieltä kiinnostaa.
Suunniteltu sisältö
Sisällön suunnitteleminen ja tuottaminen riippuu käyttäjästä tai käyttäjistä . On tarkoitetullisia tai sitten tehty täysin vetämällä nopeasti lonkalta. Monet yritykset ja henkilöt jotka tekevät työkseen somettamista ovat suunnitelleet ja aikatauluttaneet omat tärkeimmät some merkintänsä ja näitten seassa voi olla sitten sellaisia sisältöä joka voinut tulla hetken mielenjohteesta tai sisällöstä joka on ei ole enää tai tällä hetkellä on ajankohtainen.
suunnitteleminen voi myös näkyä , somekanavasta riippuen, some sisällön aineistosta kuten somekanavan suositellut kuvakoot, videonpituus, teksti pituus, fonttikoko ja tiedosto muoto joka vaikuttaa esim valokuvan laatuun.
Somen arviointi ja analysointi
somekanavan palvelun tarjoaja, antaa käyttäjälle mahdolliset toiminnot ja työkalut joilla hän voi seurata ja analysoida somekanavansa aktiivisuutta mikä voi sisältää laskureita, käviämääristä, tykkäykset, uudelleen postaukset, katsomis kerrat, jne. näitten pohjalta käviä voi analysoida mitä ihmisiä kiinnostaa tai ei kiinnosta hänen somensa sisällössä ja tietää tietää myös miten voi myös parantaa.
Tavoitteeni, sosiaalisen mediaan liittyen
Itselläni on nyt, ainoastaan kaksi some kanavaa twitter jota käytän aktiivisesti ja LinkedIn jota olen ottamassa käyttöön mutta tavoitteenani on saada kytkettyä some kanavani työnhakuun ja LinkedIn saisi sisältöä eikä se olisi pelkästään “esittely” kanavana.