Viikko 12, tiistai-iltapäivän sosiaalisen median opinnot jatkuivat somen alkukartoituksen, jälkeen Instagram-valmentajan ja some-manageri Emmi Lehtomaan kuunnelmalla Somekupla -podcastin jakso ”Vuoden 2020 sometrendit” ja pohtia sen pohjalta kyseistä aihetta.
Lehtomaa kokoaa 5 merkittävimmän sometrendin listan näin:
- Podcastit
- Selkeä ja erottautuva sisältö
- TikTok
- Aidomman sisällön luominen
- Nanovaikuttajat
Ei kuulosta pahalta, vai mitä? katsotaanpa tarkemmin.
Podcastit on uuden vuosikymmenen blogaamismuoto ja sen suosio on nousussa, vain sen takia että ihmiset ovat kiireisiä ja kokoajan tekemässä jotain. Kuunneltavan sisällön kuunteleminen, samalla kun tekee jotakin muuta on helppoa, mutta onko se hyvä asia terveydelle, jos kuormittaa itsensä monella asialla yhtä aikaan. Lisäksi podcastin suosion nousun takia kuuntelijat odottavat vasta alkajalta aika paljon välineistön ja äänen laadussa, itse puhe vikaisena ainakin tulen karttamaan podcastin käyttämistä somessa kuin ruttoa.
Selkeä ja erottautuva somesisältö kaikki kaikessa, somekäyttäjällä on oltava rohkea tuottaa sellaista sisältöä että tulee erotetuksi muusta somekäyttäjä massasta. persoonallisuus, omat arvot, osaamiset ja kokemukset ovat tärkeitä. Mutta eikös tämä ole itsestään selvyys? trendi vai edellytys?
TikTok ei ole minulle mitenkään tuttu, mutta suosio kuitenkin nousussa nuorten keskuudessa. Olen nähdyt joitakin aineistoja ohi mennen. Yritysten ja palveluiden mielenkiinto on herännyt mainostamisen mahdollisena kanavana. Itselläni on jo tarpeeksi ongelmia pitää Twitteriä ja LinkedIniä pystyssä ei tahtoisi ainakaan heti aloittaa uuden somekanavan käytön mutta voisin ainakin kurkata nurkan takaa.
Aidomman ja muokatun sisällön luomisen ainoa ero on että aidommassa sisältö ei ole 100 prosenttisesti viimeistelty valmiiksi kuin muokatussa joka hiottu käyttötarkoitusta varten valmiiksi. Somekäyttäjä joka uhraa useinta tunteja saadakseen “vastaherännyt kuvan”” nyt hyppii innossaan, kun ei tarvitsekaan uhrata useita tunteja kuvankäsittelyyn ettei näyttäisi valokuvassa peikolta. Mutta työkseen tekevä henkilö kyllä varaa aikaa kuvankäsittelylle ja minäkin uhraan aikaan että saan aineistoista hyvänlaatuisia.
Nanovaikuttaja? Minulla kesti vähän aikaan ennen kuin ymmärsin tämän mutta, olen samaa mieltä ollakseen vaikuttaja, ei tarvitse massiivista seuraajajoukko, vaan pienempikin massa riittä. Kun vaikuttaja osaa hommansa niin se kelpaa. Mutta tässäkin vaikuttaa sitten, Ah. niin ihana ihmismieli joka ajattelee että mitä isompi määrä seuraajia on käyttäjällä hänellä on parempi pätevyys kuin vähemmällä seuratulla. Mutta tärkeintä on olla oma itse ja kyllä internetistä löytyy ihmisiä joilla on sama mielenkiinto kuin sinulla.