12 viikko on omistettu digiassarivalmennuksessa sosiaaliselle medialle, ja siihen liittyviä oppimistehtäviä on tänäänkin tarjolla! :)
Asiakaspersoona
Päivän aikana pohdittiin yrityksen tyypillistä asiakaspersoonaa eli millainen on yrityksen ja palvelun tarjoajan vakioasiakas taustaltaan ja luonteeltaan. Mainos- ja etenkin somestrategiaa laatiessa on hyvä mallintaa esimerkkiasiakkaita, jotta markkinointi- ja muut toimenpiteet toimisivat parhaiten valitulle kohderyhmälle. Alla esimerkkini mallinnuksesta:
Persoonan identiteetti
Persoonan nimi: Ville
Asuinpaikka: Lappi
Työpaikka: Valmentaja/ohjaa urheilu/kuntosalissa
Työnkuvaus: Ohjeistaa ja valmentaa henkilö tai ryhmä liikunnan erilaisia muotoa
Harrastukset
Musiikki
Erilaiset sisä- ja ulkourheilun muodot
Mielenkiinnon kohteet
Urheilu
yrittäjyys
Arvot
yrittäjyys
kehittyminen
hyvinvointi
Persoonan demografiset tekijät
Sukupuoli ei valittu
Ikä 30-60 vuotta
Ammatti urheilu valmentaja/ohjaaja
Koulutus ei valittu
Perhesuhteet ei valittu
Asuinpaikka/-muoto Lappi
Tavoitteet
Oman yrityksen perustaminen
Yrityksen kehittyminen
Oman hyvinvoinnin parantaminen
Kuvaile persoonaa
Urheilu valmentaja, joka tahtoisi yrittäjäksi.
Odotukset: mitä asiakas/persoona odottaa yritykseltä?
Asiantuntevaa otetta. Selkeää ja helppoa ohjeistusta ja apua yrityksen tekemiseen.
Mistä persoona hankkii tiedot? Mitä sosiaalisen median kanavia hän käyttää?
Hankkii tietoa monista kanavista. Käyttää Facebookkia ja muita kuluttajasomeja. Linkedin on tuttu oman profiilinsa kautta.
Tarina persoonasta
Työntekijä joka on työskennellyt hommia toisen yrityksen alaisena, joka on päättänyt perustaa oman yrityksen ja tarvitsee apua sosiaalisen median valjastamisessa yrityksen käyttöön.
Mikä voi estää asiakkuuden?
1. Kuvaa persoonan elämää ja demografisia tekijöitä
päivä koostuu liikunnallisista aktiviteeteista kotona ja töissä. Se ei kuitenkaan haittaa koska se on osa hänen elämäntapaansa
2. Millainen on persoonan tyypillinen päivä?
Nousee aamulla ja tarkistaa kalenteristaan päivän työt, yksityisen tai ryhmä valmennuksen aikataulut ja liikunnan muodot. Töitten jälkeen lähtee urheilemaan tai ottaa rennommin ja kuuntelee tai soittaa musiikkia.
3. Mitkä ovat persoonan kipupisteet ja haasteet?
Haasteena on että, Villellä ei ole kokemusta yrittäjyydestä ja sosiaalisen median käyttämisestä osana yrittäjyyttä.
4. Mistä ja miten persoona hankkii informaatiota?
Ville seuraa Facebookissa ja linkedInissa. Seuraa uutisia ja radion kautta urheillessaan.
5. Mitkä ovat persoonan vastalauseet tai epäröinninaiheet valintatilanteissa?
Ville pelkää että päätöksellään, vaikeuttaa yrityksen nousemista ja Corona-virus tilanteen takia hän harkitsee yrityksen perustamista tuonenmaksi.
Somevertailuja
Näiden lisäksi käytiin läpi valitun yrityksen tai yritysten somekanavia ja vertailtiin katsottiin, millaista sisältöä niissä on ja millainen sisältö on saanut eniten reaktioita.
Salaojamestarit -some
Uskon, että tämän yrityksen sivut kiinnostavat sen luonnollisuuden vuoksi. Päivityksissä ja etenkin videoissa esiintyvät henkilöt ovat tavallisia ihmisiä työssään. Heidän puheet ja asenteet ovat todellisia, ei suunniteltua näyttelyä. Videot on todella viihdyttävää komiikkaa.
Verohallinto -some
Minun mielestä verohallinnon visuaalisesti kivan näköisiä. Myöskään tekstit eivät ole liian pitkiä. Sivuilla on hyvin annettu ohjeita verotukseen liittyen. Käyttävät huumoria erilaisissa merkkipäivä ilmoituksissaan ja asia jotenkin sidoksissa verohallintaa tai verotukseen. Kuvitella että joku saa vihatusta ja kuivasta asiasta huumoria aikaan.