12 viikon torstai on toivoa täynnä ja oppimistehtäviä sosiaalisesta mediasta…sori…
Sisältökalenteri
Edeltävien someen pohjautuvien tehtävien lisäksi piti suunnitella case- tai mielikuvitus yritykselle sisältökalenteri. Sisältö kalenteri on aikataulutettu suunnitelma miten yritykset ja palvelut voisi tuottaa sisältöä somekanavissaan. suunnitelman pituus voi olla viikosta kokonaiseen vuoteen riippuen yrityksestä tai palvelusta. Tutustu tarkemmin viikon pituiseen sisältökalenteriin alla.
[pdf-embedder url=”https://blogi.eoppimispalvelut.fi/terokdigiassari2020/files/2020/03/sisältökalenteri.pdf”]
Saat zoomattua kuvaa isommaksi.
Somekanavat yleisesti
Somekanavien suosio maailmalla on kasvussa ja uusia tulee lisää kuin sieniä sateella. Silloin kun olin nuori, nuoriso käytti Facebookin esikuvaa, Irc-galleriaa. Nykyään kyseinen kanava on menettänyt loistonsa ja nuoriso siirtyi Facebookiin ja kun sen suosio oli huipussaan, oletettiin että kaikilla on kyseinen somekanava etenkin nuorten käytössä. Itselleni olisi iso järkytys kun yksi kaverini kuuli että minä en ole rekistöröitynyt ja omistanut facebook käyttäjätunnuksia. Hän tokaisi päin naamaa että “Oletko masentunut kun sinulla ei ole facebookkia?” Itse olen sen verran vanhaa sorttia että kun oli toiselle asiaa tai halusi kuulla kuulumisia, niin soitettiin tai lähetettiin teksti- tai sähköpostiviestiä ja käytiin kylässä. Olen tätä vieläkin ja käytän myös somekanavia.
Mutta sosiaaliset kanavat mahdollistavat ihmisten välisen keskustelun ja tiedon kulkemisen ilman etäisyyksien välistä hajurakoa. Mutta se on myös aiheuttanut ongelmia myös siinä, että asia tai tapahtuma jota ei ole kerrottu sosiaalisessa kanavassa sitä ei ole koskaan tapahtunut. Mikä on sitten aiheuttanut syrjintää ja että kuulutetaan henkilökohtaisia asioita. Ei minun tai somekanavasi seuraajien tarvitse tietää, että sinun mummillesi on ilmestynyt kumma patti polveen.
3 Somekanavaa ja niitten erityispiirteet
Tässä osiossa paneudun vertailemaan kolme erilaista somekanavaa, niiden ominaispiireitä ja miettimään millaisen sisällön tuottamiseen ne sopivat parhaiten.
Jokaisella somekanavalla on oma, erilainen kohderyhmänsä ja yleisönsä. Se kohderyhmän aihepiirit mikä toimii tässä somekanavassa, ei välttämättä toimi lainkaan toisissa somekanavissa, yksittäisen käyttäjän, yritysten ja palveluiden tarjojien kannattaa somekanavanssa valittaessa olisi hyvä selvittää oman kohderyhmän mieltymykset ja perehtyä heidän somekäyttäytymiseensä. Näin oma sisällöntuotanto, markkinointi ja tiedotus pystytään toteuttamaan oikeissa somekanavissa.
Jos tykkäät kuvien piirtämisestä tai valokuvaamisesta niin Instagram on sinua varten. Idea perustuu nimenomaan kuviin kuvateksteineen, Yritykset ja palvelut käyttävät sitä näyteikkunana, tarkoituksena enemmänkin houkutella asiakkaita tekemään konversioita eli haluttuja toimintoja, toisin sanoen yrityksen tai palvelun verkkokauppaan ostoksille.
Instagramilla on isoja vaikutuksia kulttuurin mainonnassa esim, muodin, ruoan, taiteen ja hyvinvoinnin alueilla. Turistikohteet, ravintolat, hotellit ja museot käyttävät Instagramia verkkosivuillaan, koska moni vierailija julkaisee käynnistään kuvina Instagramissa jota ne voivat käyttää myös mainostamisessa.
Olet vähäsanainen tai tahdot kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi. Twitter, mikroblogipalvelu jossa käyttäjät voivat lähettää ja vastaanottaa toisten käyttäjien videoita, kuvia ja jotka sisältävät max. 280 merkkiä pitkiä twiitti -viestejä. Käyttäjät voivat valita ketä seuraavat ja pystyvät valitsemaan omat mieluiset aiheet joita haluavat lukea. Nopeaan viestintään suunniteltu somekanava.
Itse olen Twitter käyttäjä tykkään siitä että tekstin määrää on rajattu muuten jokaisesta twiitistäni tulisi pitkiä kuin nälkävuosi, tietenkin suomenkieliset sanat kuten, “lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas“ vie suurimman osan merkeistä mutta ongelma on helposti hoidettavissa joko twiittaa kyseisen viestin lisäkommentilla tai vaihtaa kielen englanninkieleen.
YouTube
YouTube on suosituin sosiaalisen median palvelu videoiden katselemiseen ja tavoittaa maailmanlaajuisesti valtavan yleisömäärän päivittäin ammatillisen tubettajan, yksittäisen harrastajan, yrityksien ja palveluiden luomien, tutoriaali ja opas videoiden tekemiseen, brändin näkyvyyden lisäämiseen ja asiantuntijaksi profiloitumiseen. Videoiden lataaminen ja näyttäminen youtubessa tai upotettuna linkkinä ulkoiselle verkkosivulle, ei tuota ongelmia videon laadussa tai tiedosto muodossa.
YouTube kieltää tekijänoikeudellisesti suojattujen videoiden ja musiikin, tuomisen palveluun ilman tekijänoikeuksien haltijan lupaa. Eli YouTube käyttäjä on vastuussa sisällön tekijäoikeuksista. Vastuussa että käyttäjällä on tarvittavat luvat käyttää musiikkia tai videokohtauksia omassa videossaan. Itse lisäisin tähän viellä, että käyttäjä mainitsisi videon lopussa tai kommenteissa. kenen ne on, koska oli kyseessä harrastelija tai ammatillinen niin heidän työstään pitää saada maininta!
Pahoittelen vähän venähtänyttä blogi merkintää, mutta hei, olet selvinnyt artikkelin loppuun, saat lopettaa lukemisen ja lähteä tekemään omia juttujasi.