Viikko 14. on Digiassari -valmennuksessa varattu digitaalisen markkinoinnin tehostamiseen ja sen analytiikkaan liittyvien sovellusten merkitys organisaation digimarkkinoinnissa.
Tehtävä antona on esittää kuuden eri digitaaliseen markkinointiin ja sen analytiikkaan soveltuvan ohjelman esittely ja oma kokemus ohjelman käytöstä. Tästä kuuden esittely listasta sitten artikkelin kirjoittaja esittää top kolme ohjelmaa digiassari ryhmälleen viikon lopussa. (ei paineita siis…)
Canva
Canva on graafiseen suunnitteluun tarkoitettu työkalu. Luoda verkko- ja printtisisältöjen graafisia kokonaisuuksia tyhjältä pohjalta tai valmiina olevista malli pohjista esimerkiksi: ansioluettelo, kortit, esitteet. Canva myös mahdollistaa musiikki ja video materiaalin käytön ja editoinnin. Omien materiaalijen lisäksi Canvalla on valmiita elementtejä käytettävissä ja kuvapankki, valittavissa olevien kuvien määrä riippuu siitä, haluaako kuvista maksaa vai ei. Canvan opettelu ei vaadi paljon ja video ohjeita löytyy aloittelijan ja ammatillisen tasoilta.
Työkalu on saatavilla tietokoneen lisäksi iPhone, iPad, Android mobile ja Android tablet laitteille, Mikä mahdollistaa etä ja keikka pohjaisille työskentelyille. Ohjelma on käyttäjätunnus pohjainen eli yrittäjä voi suunnitella ja näyttää Canvalla työtään asiakkaan kanssa kokouksessaan tabletilla ja kokouksen jälkeen siirtyä koneelle jatkamaan hommia koska tiedosto on tallessa pilvessä tunnusten takana.
Canvasta on saatavilla ilmainen versio ja sen lisäksi on maksullisia vaihtoehtoja joiden hinta haarukka on 8 – 27 € käyttäjä/kuukausi. Maksulliset antavat erilaisia lisäominaisuuksia.
Canva – Väripaletti generaattori
Canvan työkalusoveluksen lisäksi Canva tarjoaa ilmaista väripaletti arkistoa ja väripaletti generaattoria. Generaattorin käyttö on helppoa, menet Canvan kotisivulla olevaan väripaletti generaattori sivulle, lataa koneeltasi haluamasi valokuva josta tahdot tehdä väripaletin. generaattori näyttää lataamasi valokuvan alla neljä tai viisi väriä kuvasta riippuen. Generaattori kertoo värien nimet ja värien alla löytyy Hex-värikoodi jota käytetään päänsääntöisesti verkkosivujen koodauksessa mutta monet visuaaliset ohjelmat tukevat sitä. Koodin voin kopioida suoraan tekstinä tai klikkaamalla kyseistä väriä väripaletista ja liittää verkkosivu koodistoon tai visuaalisen ohjelman värinvalinnassa Hex -värikoodin lokeroon mikä on merkitty # -merkillä.
Itse käytän Canvan väripaletti generaattoria ja väripaletti arkistoa saadakseen teoksiini tiettyä tunnelmaa ja etenkin kun tahdon käyttää valokuvatusta kohteesta olevia värejä. organisaatiot ja yksityiset henkilöt voivat käyttää tätä myös visuaalisen ilmeen rakentamiseen, valokuvan ympärille esimerkiksi, mainokset, documentit tai verkkosivut.
Google analytics
Google analytics on työkalu joka antaa paljon arvokasta tietoa, kuten mm. kävijämäärät, mistä päin kävijät tulevat, monellako eri sivulla vierailija käy, vierailun ja kesto. Google analytics tukee myös muitakin sovelluksia, googlen omien sovellusten ja lisäosien lisäksi. Youtube ohje videoita löytyy laidasta laitaan ja käyttäjän osaamisen ja käyttötarkoituksen mukaan.
Google analyticsia voi suositella kaikille yrityksille ja organisaatioille, etenkin sellaiselle yritykselle joka tahtoo kerätä kaikkea mahdollista tietoa verkkosivunsa toiminnastaan ja vierailijoista.
WordPress
WordPress on suunniteltu aloittavalle ja ammatillisille käyttäjille oli kyseessä kotisivu, portfolio tai blogi. koska WordPress sisältää valmiita olevia mallipohjia ja niitten valittavissa olevien mallien määrä riippuu siitä, haluaako mallista maksaa vai ei.
WordPress käyttäjällä ei tarvitse olla suurta käsitystä koodauksesta, koska rakentaminen ja muokkaaminen tapahtuu omissa osioissaan esim, valikot, tausta, värit ja sivut. Sovellus hoitaa koodauksen käyttäjä päättää sisällön ja ulkoasun ja sivuston ominaisuudet.
Worpress sovelluksessa voi myös seurata sivustosi toimintaa ja sivuston rakentaminen ei näy kenellekkään ellei käyttäjä halua julkaista sivustoa verkossa. Lisäksi on saatavilla ilmaisia ja maksullisia työkaluja ja sovelluksia joilla voi parantaa sivuston toimintaa.
Päänsääntöisesti verkko sovellus, saatavilla myös erilaisille laitteistolle ladattava ohjelma sovellus. Molemmat sovellukset ovat ilmaiseksi saatavilla ja on maksullisia versioita myös jotka antavat erilaisia etuuksia ja ominaisuuksia hinta haarukka 4-8€/kk.
Meet Edgar
Meet Edgar on työkalu, jolla voidaan hallita eri sosiaalisen median kanavia yhtä aikaa, kuten Facebookia, Instagramia, Twitteriä ja LinkedIniä. Meet Edgar helpottaa käytännössä siten, että voit kirjautua kaikkiin kanaviin yhdellä kertaa ja ajastaa postauksia eri kanavissa eri aikoihin. Meet Edgar sisältää tietysti myös analyysityökalun, jolla voit seurata toimintasi vaikutuksia.
Mielestäni Meet Edgarista löytyi heikosti selkeää info tai ohjeistus materiaalia. Työkalun käyttäjällä pitää olla kärsivällinen löytääkseen itselleen sopivan ohjeistuksen kyseisestä työkalusta.
Meet Edgar on kuukauden ajan maksuton, mutta sen jälkeen, maksaa hinnalla 49$/kk. Mielestäni rahalle ei saa vastinetta. Aloittelevan tai pienyrittäjän ei kannata tutustua heti tai panostaa Meet Edgariin, Koska niillä ei neljää somekanavaa käytöstä vähintää kaksi ja nekin on yleensä facebook ja instagram. Facebook omistaa instagramin ja antaa mahdollisuuden hallita viestintää ja mainontaa sen kautta instagramiin.
MailGenius
Maksuton verkkosivu palvelu jolla voi varmistaa ettei yksityisen henkilön tai organisaation lähettämä sähköposti ei joudu vastaanottajan tai vastaanottajien roskakoriin tai spämmi viestikansioon, lähettäjän tai vastaanottajan ottajan sähköposti palvelusta ja sähköpostinsa asetuksista riippumatta.
Palvelu analysoi ja ilmoittaa ne asiat, jotka aiheuttavat viestin joutumisen roskaposteihin. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi toimimattomat linkit, vääränlaiset tai toimimattomat fontit tai sähköposti viestiin rakennettu toiminto joka voi aiheuttaa viestin lajittelun roskaposteihin kuten animoidut pohjaiset mainokset tai kortit.
Palvelun käyttö on helppoa, menet MailGenius -verkkosivulle ja lähetään heidän haluttuun sähköpostiosoitteeseen analysoitava sähköpostiviesti kokosisällöltään. Palvelu analysoi sisällön nopeasti eritellen sieltä asiat, joita viestissä pitäisi parantaa roskapostituksen estämiseksi.
Parantaakseen sähköpostiviestiä tarjolla on kaksi vaihtoehtona:
- Ongelmien syitä voi opiskella itse MailGeniuksen tarjoamien ohjeiden avulla tai varata maksuttoman 15 minuutin puhelinkonsultaation heidän asiantuntijalta. Heille voi myös laittaa sähköpostia tai ottaa yhteyttä chatin kautta.
- Maksullisen mutta perusteellisemman sähköposti konsultaatio ja apu, voi kestää useamman viikon. hinta vaihtelee muutamasta sadasta dollarista useisiin tuhansiin riippuen siitä, paljonko aikaa konsultaatioon käytetään. Hinnat määräytyvät asiakkaan tarpeiden ja ajan käytön mukaan.
Palvelun käyttöä yksityiset henkilöt organisaatioiden lisäksi voivat käyttää palvelua etenkin jos on lähettämässä esim. työhakemuksia tai ilmoituksia yritykselle tai palvelulle sähköpostinsa kautta jotka sisältävät linkkejä ja liitteitä, varmistaakseen että sähköpostin sisältö toimii ja saa varmuutta että sähköposti ei ainakaan häviäisi yrityksen tai palvelun roskaposteihin viestin sisällön takia.