DIGIASSARI 2020. ANALYTIIKKAAN SOVELTUVIA SOVELLUKSIA

Viikko 14. on Digiassari -valmennuksessa varattu digitaalisen markkinoinnin tehostamiseen ja sen analytiikkaan liittyvien sovellusten merkitys organisaation digimarkkinoinnissa.

Tehtävä antona on esittää kuuden eri digitaaliseen markkinointiin ja sen analytiikkaan soveltuvan ohjelman esittely ja oma kokemus ohjelman käytöstä. Tästä kuuden esittely listasta sitten artikkelin kirjoittaja esittää top kolme ohjelmaa digiassari ryhmälleen viikon lopussa. (ei paineita siis…)

Canva

Canva on graafiseen suunnitteluun tarkoitettu työkalu. Luoda verkko- ja printtisisältöjen graafisia kokonaisuuksia tyhjältä pohjalta tai valmiina olevista malli pohjista esimerkiksi: ansioluettelo, kortit, esitteet. Canva myös mahdollistaa musiikki ja video materiaalin käytön ja editoinnin. Omien materiaalijen lisäksi Canvalla on valmiita elementtejä käytettävissä ja kuvapankki, valittavissa olevien kuvien määrä riippuu siitä, haluaako kuvista maksaa vai ei. Canvan opettelu ei vaadi paljon ja video ohjeita löytyy aloittelijan ja ammatillisen tasoilta.

Työkalu on saatavilla tietokoneen lisäksi iPhone, iPad, Android mobile ja Android tablet laitteille, Mikä mahdollistaa etä ja keikka pohjaisille työskentelyille. Ohjelma on käyttäjätunnus pohjainen eli yrittäjä voi suunnitella ja näyttää Canvalla työtään asiakkaan kanssa kokouksessaan tabletilla ja kokouksen jälkeen siirtyä koneelle jatkamaan hommia koska tiedosto on tallessa pilvessä tunnusten takana.

Canvasta on saatavilla ilmainen versio ja sen lisäksi on maksullisia vaihtoehtoja joiden hinta haarukka on 8 – 27 € käyttäjä/kuukausi. Maksulliset antavat erilaisia lisäominaisuuksia.

Canva – Väripaletti generaattori

Canvan työkalusoveluksen lisäksi Canva tarjoaa ilmaista väripaletti arkistoa ja väripaletti generaattoria. Generaattorin käyttö on helppoa, menet Canvan kotisivulla olevaan väripaletti generaattori sivulle, lataa koneeltasi haluamasi valokuva josta tahdot tehdä väripaletin. generaattori näyttää lataamasi valokuvan alla neljä tai viisi väriä kuvasta riippuen. Generaattori kertoo värien nimet ja värien alla löytyy Hex-värikoodi jota käytetään päänsääntöisesti verkkosivujen koodauksessa mutta monet visuaaliset ohjelmat tukevat sitä. Koodin voin kopioida suoraan tekstinä tai klikkaamalla kyseistä väriä väripaletista ja liittää verkkosivu koodistoon tai visuaalisen ohjelman värinvalinnassa Hex -värikoodin lokeroon mikä on merkitty # -merkillä.

Itse käytän Canvan väripaletti generaattoria ja väripaletti arkistoa saadakseen teoksiini tiettyä tunnelmaa ja etenkin kun tahdon käyttää valokuvatusta kohteesta olevia värejä. organisaatiot ja yksityiset henkilöt voivat käyttää tätä myös visuaalisen ilmeen rakentamiseen, valokuvan ympärille esimerkiksi, mainokset, documentit tai verkkosivut.

Google analytics

Google analytics on työkalu joka antaa paljon arvokasta tietoa, kuten mm. kävijämäärät, mistä päin kävijät tulevat, monellako eri sivulla vierailija käy, vierailun ja kesto. Google analytics tukee myös muitakin sovelluksia, googlen omien sovellusten ja lisäosien lisäksi. Youtube ohje videoita löytyy laidasta laitaan ja käyttäjän osaamisen ja käyttötarkoituksen mukaan.

Google analyticsia voi suositella kaikille yrityksille ja organisaatioille, etenkin sellaiselle yritykselle joka tahtoo kerätä kaikkea mahdollista tietoa verkkosivunsa toiminnastaan ja vierailijoista.

WordPress

WordPress on suunniteltu aloittavalle ja ammatillisille käyttäjille oli kyseessä kotisivu, portfolio tai blogi. koska WordPress sisältää valmiita olevia mallipohjia ja niitten valittavissa olevien mallien määrä riippuu siitä, haluaako mallista maksaa vai ei.

WordPress käyttäjällä ei tarvitse olla suurta käsitystä koodauksesta, koska rakentaminen ja muokkaaminen tapahtuu omissa osioissaan esim, valikot, tausta, värit ja sivut. Sovellus hoitaa koodauksen käyttäjä päättää sisällön ja ulkoasun ja sivuston ominaisuudet.

Worpress sovelluksessa voi myös seurata sivustosi toimintaa ja sivuston rakentaminen ei näy kenellekkään ellei käyttäjä halua julkaista sivustoa verkossa. Lisäksi on saatavilla ilmaisia ja maksullisia työkaluja ja sovelluksia joilla voi parantaa sivuston toimintaa.

Päänsääntöisesti verkko sovellus, saatavilla myös erilaisille laitteistolle ladattava ohjelma sovellus. Molemmat sovellukset ovat ilmaiseksi saatavilla ja on maksullisia versioita myös jotka antavat erilaisia etuuksia ja ominaisuuksia hinta haarukka 4-8€/kk.

Meet Edgar

Meet Edgar on työkalu, jolla voidaan hallita eri sosiaalisen median kanavia yhtä aikaa, kuten Facebookia, Instagramia, Twitteriä ja LinkedIniä. Meet Edgar helpottaa käytännössä siten, että voit kirjautua kaikkiin kanaviin yhdellä kertaa ja ajastaa postauksia eri kanavissa eri aikoihin. Meet Edgar sisältää tietysti myös analyysityökalun, jolla voit seurata toimintasi vaikutuksia.

Mielestäni Meet Edgarista löytyi heikosti selkeää info tai ohjeistus materiaalia. Työkalun käyttäjällä pitää olla kärsivällinen löytääkseen itselleen sopivan ohjeistuksen kyseisestä työkalusta.

Meet Edgar on kuukauden ajan maksuton, mutta sen jälkeen, maksaa hinnalla 49$/kk. Mielestäni rahalle ei saa vastinetta. Aloittelevan tai pienyrittäjän ei kannata tutustua heti tai panostaa Meet Edgariin, Koska niillä ei neljää somekanavaa käytöstä vähintää kaksi ja nekin on yleensä facebook ja instagram. Facebook omistaa instagramin ja antaa mahdollisuuden hallita viestintää ja mainontaa sen kautta instagramiin.

MailGenius

Maksuton verkkosivu palvelu jolla voi varmistaa ettei yksityisen henkilön tai organisaation lähettämä sähköposti ei joudu vastaanottajan tai vastaanottajien roskakoriin tai spämmi viestikansioon, lähettäjän tai vastaanottajan ottajan sähköposti palvelusta ja sähköpostinsa asetuksista riippumatta.

Palvelu analysoi ja ilmoittaa ne asiat, jotka aiheuttavat viestin joutumisen roskaposteihin. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi toimimattomat linkit, vääränlaiset tai toimimattomat fontit tai sähköposti viestiin rakennettu toiminto joka voi aiheuttaa viestin lajittelun roskaposteihin kuten animoidut pohjaiset mainokset tai kortit.

Palvelun käyttö on helppoa, menet MailGenius -verkkosivulle ja lähetään heidän haluttuun sähköpostiosoitteeseen analysoitava sähköpostiviesti kokosisällöltään. Palvelu analysoi sisällön nopeasti eritellen sieltä asiat, joita viestissä pitäisi parantaa roskapostituksen estämiseksi.

Parantaakseen sähköpostiviestiä tarjolla on kaksi vaihtoehtona:

  • Ongelmien syitä voi opiskella itse MailGeniuksen tarjoamien ohjeiden avulla tai varata maksuttoman 15 minuutin puhelinkonsultaation heidän asiantuntijalta. Heille voi myös laittaa sähköpostia tai ottaa yhteyttä chatin kautta.
  • Maksullisen mutta perusteellisemman sähköposti konsultaatio ja apu, voi kestää useamman viikon. hinta vaihtelee muutamasta sadasta dollarista useisiin tuhansiin riippuen siitä, paljonko aikaa konsultaatioon käytetään. Hinnat määräytyvät asiakkaan tarpeiden ja ajan käytön mukaan.

Palvelun käyttöä yksityiset henkilöt organisaatioiden lisäksi voivat käyttää palvelua etenkin jos on lähettämässä esim. työhakemuksia tai ilmoituksia yritykselle tai palvelulle sähköpostinsa kautta jotka sisältävät linkkejä ja liitteitä, varmistaakseen että sähköpostin sisältö toimii ja saa varmuutta että sähköposti ei ainakaan häviäisi yrityksen tai palvelun roskaposteihin viestin sisällön takia.

DIGIASSARI 2020. VIDEONKUVAUS JA EDITOINTI YHDENHENGEN VIDEOTUOTANNOLLA

Kuten artikkelin kirjoittaja lupasi, Digiassari 2020. Videoiden katsomisesta sisällöntuotantoon -Blogi merkinnässään, kertoavan Video CV:n kuvauksista, editoinnista ja siihen liittyvistä kokemuksesta ja kömmännyksistä.

Kamera käy ja ei käy

Videon CV:n kuuluvat kuvaukset suoritettiin kerralla putkeen viikonloppuna maaliskuussa ja kuvaukset suoritettiin kirjoittajan kotona pienessä yksiössä, jossa ulkoseinä on pelkkää ikkunaa, josta aurinko paistoi koko päivän aamusta iltaan. Minä päätin vetää verhot ikkunoiden eteen ja silti valoa pääsi puuvilla verhojen läpi mutta ei niin runsaasti, että se olisi häirinnyt kuvauksia.

Kamera jalustallaan ja valmiina kohtausien ottamiseen ja Videon CV:n päänäyttelijä lukee ja harjoittelee vuorosanoja uudemmasta käsikirjoitus versiosta. Ohjaaja tekee viimeisen tarkastuksen antaa kameramiehelle luvan aloittamaan nauhoittamisen. Kamera mies painaa nappia ja näyttelijä liikkuu kameran takaa näyttämölle ja istahtaa tuoliin. Vähän aikaa on hiljaista saadakseen kohtaukseen leikkuuvaraa editointia varten ja näyttelijä aloittaa puheen vuoronsa. Näyttelijän esiteltyään itsensä hän sekoaa vuorosanoissa ja poistuu näyttämöltä. Kameramies painaa nappia keskeyttääkseen kuvauksen.

Käsikirjoitusta muokataan helpommaksi ja kuvaukset aloitettiin alusta. Näyttelijä muistaa vuorosanansa, mutta jokaisessa eri kohtauksessa piti keskeyttää kuvaukset ja muuttaa käsikirjoitusta useaan kertaan, helpommaksi, muistettavaksi ja luettavaksi näyttelijän kultakalamuistille, koska kuvausten keskeyttäminen ja edes takas ramppaaminen alkoivat käydä kuvausryhmän hermoille.

Lopulta kohtaukset oli saatu valmiiksi mutta jätti suuren uupumisen. Kuvaukset muuten onnistuivat hyvin, kunhan olisi muistanut paremmin käsikirjoituksen vuorosanat. Tähänkin tottuisi ja muistaisi paremmin vuorosanat, jos tätä tekisi useammin, jolloin jännitys kuvausten aikana ei olisi suuri ja voimakas kokemuksen myötä.

Leikkaa, liimaa ja hä?

Kun Video CV:n kuvaukset oli tehty ja siihen tarvittavat muut materiaalit oli kerätty niin viikolla 13 aloitettiin Digiassari valmennuksessa, monikanavainen sisällöntuotanto kurssiin kuuluva videoeditointi osio.

Digiassari opiskelijalla on pääsy valmennuksen aikana käyttää Adobe ohjelmistoa ja videoeditointiin kuului tietyt Adoben ohjelmat. Kävikin sitten niin, että eräällä henkilöllä (kirjoittajalla) on vanha mutta hyvin toimiva kannettava, että adoben ohjelmat eivät suostuneet edes aloittamaan latautumista Cloudiin vedoten siihen, että ohjelmistot ovat liian uudet ja tehot eivät riitä koneella.

Tällaiseen ongelmaan Digiassari valmennus oli varautunut järjestelemällä mahdollisuuden käyttää valmennuksen hankkeen järjestäjän Lapin ammattikorkeakoulun tiloissa. Kirjoittaja oli jo valmiina repun ja ulkoisen kovalevyn kanssa, joka sisälsi kaikki materiaalit video CV:hen ja aloittamaan valmennukseen kuuluvan videoeditointi osion opiskelut Lapin ammattikorkeakoulu luokkatiloissa. Mutta kuinka ollakaan tuli Korona, joka sulki koulunovet. Lopulta asia ratkaistiin koneen oman käyttöjärjestelmä version omaan videoeditoriin ja kurssin opettaja antoi tutoriaaleja kyseisin ohjelman käyttöön ja tavoitettavissa jos tuli ongelmia.

Videoeditointi tapahtui omassa tahdissa ohjeita lukien ja kuuntelemalla samalla verkkoluentoa, jossa käytiin videoeditointi Adobe ohjelmistoja käyttäen. Käytännössä Adoben ja koneen käyttöjärjestelmän oma videoeditori ohjelma oli rakenteeltaan melkein samanlaiset, mutta oli myös toiminnoltaan ja käytännöltään erilaiset. Mikä tietenkin hankaloitti editointia, kuten videon leikkaamista ja videoon lisättävän ulkopuolisen äänen lisääminen.

Ohjelmassa videon leikkaamiseen, vaihtoehtona oli rajaaminen ja jakaminen. Rajaamisessa rajattiin kohtauksesta kohta, joka haluttiin säilyttää videossa. Jos kohtauksessa on useampi kohta, jotka haluttiin säilyttää videossa, jouduttiin kopiomaan koko kohtaus useampaan kertaan ja jokaiseen kopioon tehtiin oma rajaus kohtausten säilyttämiseen. Jakamisessa määriteltiin kohtauksessa kohdat, josta jaetaan kohtaus kahtia, tällä toiminnolla ei voitu jakoa kuin kahteen kohtaan kohtauksessa.

Ulkopuolisen äänen lisääminen videoon tapahtui niin että valittiin videoeditoinnissa video pätkä, joka on valmiiksi editoitu ja sen sisään ladattiin ulkopuolinen ääniraita, mikä oli minusta turha toiminto etenkin silloin, jos tahdoit äänen olla useammassa kohtauksessa, asia olisi ollut ohjelman käyttäjä ystävällinen, jos ohjelmassa olisi ollut time line, jolloin ääniraita olisi pystytty sijoittaa omalle tasolleen ja siitä säädettävissä sopivan pituiseksi kohtaukselle tai kohtauksille.

Kärsivällisyydellä lopulta päästiin niin pitkälle ja saatiin aikaiseksi video CV valmiiksi ja arvioitavaksi.
Tulen kuitenkin tulevaisuudessa päivittämään Video CV:ni kokemuksen karttumisen myötä ja tulen tekemään videokuvaukset yksin, kaverin tai ammatillisen kanssa ja lisäksi ajan kanssa, että voi kaikessa rauhassa suunnitella ja toteuttaa sen. Lisäksi editoinnin hoitaisin Adobe tai muulla ilmaisversio -ohjelmalla.

 

DIGIASSARI 2020. SOMEALLISTA ASIAA

12 viikon torstai on toivoa täynnä ja oppimistehtäviä sosiaalisesta mediasta…sori…

Sisältökalenteri

Edeltävien someen pohjautuvien tehtävien lisäksi piti suunnitella case- tai mielikuvitus yritykselle sisältökalenteri. Sisältö kalenteri on aikataulutettu suunnitelma miten yritykset ja palvelut voisi tuottaa sisältöä somekanavissaan. suunnitelman pituus voi olla viikosta kokonaiseen vuoteen riippuen yrityksestä tai palvelusta. Tutustu tarkemmin viikon pituiseen sisältökalenteriin alla.

[pdf-embedder url=”https://blogi.eoppimispalvelut.fi/terokdigiassari2020/files/2020/03/sisältökalenteri.pdf”]

Saat zoomattua kuvaa isommaksi.

Somekanavat yleisesti

Somekanavien suosio maailmalla on kasvussa ja uusia tulee lisää kuin sieniä sateella. Silloin kun olin nuori, nuoriso käytti Facebookin esikuvaa, Irc-galleriaa. Nykyään kyseinen kanava on menettänyt loistonsa ja nuoriso siirtyi Facebookiin ja kun sen suosio oli huipussaan, oletettiin että kaikilla on kyseinen somekanava etenkin nuorten käytössä. Itselleni olisi iso järkytys kun yksi kaverini kuuli että minä en ole rekistöröitynyt ja omistanut facebook käyttäjätunnuksia. Hän tokaisi päin naamaa että “Oletko masentunut kun sinulla ei ole facebookkia?” Itse olen sen verran vanhaa sorttia että kun oli toiselle asiaa tai halusi kuulla kuulumisia, niin soitettiin tai lähetettiin teksti- tai sähköpostiviestiä ja käytiin kylässä. Olen tätä vieläkin ja käytän myös somekanavia.

Mutta sosiaaliset kanavat mahdollistavat ihmisten välisen keskustelun ja tiedon kulkemisen ilman etäisyyksien välistä hajurakoa. Mutta se on myös aiheuttanut ongelmia myös siinä, että asia tai tapahtuma jota ei ole kerrottu sosiaalisessa kanavassa sitä ei ole koskaan tapahtunut. Mikä on sitten aiheuttanut syrjintää ja että kuulutetaan henkilökohtaisia asioita. Ei minun tai somekanavasi seuraajien tarvitse tietää, että sinun mummillesi on ilmestynyt kumma patti polveen.

3 Somekanavaa ja niitten erityispiirteet

Tässä osiossa paneudun vertailemaan kolme erilaista somekanavaa, niiden ominaispiireitä ja miettimään millaisen sisällön tuottamiseen ne sopivat parhaiten.

Jokaisella somekanavalla on oma, erilainen kohderyhmänsä ja yleisönsä. Se kohderyhmän aihepiirit mikä toimii tässä somekanavassa, ei välttämättä toimi lainkaan toisissa somekanavissa, yksittäisen käyttäjän, yritysten ja palveluiden tarjojien kannattaa somekanavanssa valittaessa olisi hyvä selvittää oman kohderyhmän mieltymykset ja perehtyä heidän somekäyttäytymiseensä. Näin oma sisällöntuotanto, markkinointi ja tiedotus pystytään toteuttamaan oikeissa somekanavissa.

Instagram

Jos tykkäät kuvien piirtämisestä tai valokuvaamisesta niin Instagram on sinua varten. Idea perustuu nimenomaan kuviin kuvateksteineen, Yritykset ja palvelut käyttävät sitä näyteikkunana, tarkoituksena enemmänkin houkutella asiakkaita tekemään konversioita eli haluttuja toimintoja, toisin sanoen yrityksen tai palvelun verkkokauppaan ostoksille.

Instagramilla on isoja vaikutuksia kulttuurin mainonnassa esim, muodin, ruoan, taiteen ja hyvinvoinnin alueilla. Turistikohteet, ravintolat, hotellit ja museot käyttävät Instagramia verkkosivuillaan, koska moni vierailija julkaisee käynnistään kuvina Instagramissa jota ne voivat käyttää myös mainostamisessa.

Twitter

Olet vähäsanainen tai tahdot kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi. Twitter, mikroblogipalvelu jossa käyttäjät voivat lähettää ja vastaanottaa toisten käyttäjien videoita, kuvia ja jotka sisältävät max. 280 merkkiä pitkiä twiitti -viestejä. Käyttäjät voivat valita ketä seuraavat ja pystyvät valitsemaan omat mieluiset aiheet joita haluavat lukea. Nopeaan viestintään suunniteltu somekanava.

Itse olen Twitter käyttäjä tykkään siitä että tekstin määrää on rajattu muuten jokaisesta twiitistäni tulisi pitkiä kuin nälkävuosi, tietenkin suomenkieliset sanat kuten, lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas vie suurimman osan merkeistä mutta ongelma on helposti hoidettavissa joko twiittaa kyseisen viestin lisäkommentilla tai vaihtaa kielen englanninkieleen.

YouTube

YouTube on suosituin sosiaalisen median palvelu videoiden katselemiseen ja tavoittaa maailmanlaajuisesti valtavan yleisömäärän päivittäin ammatillisen tubettajan, yksittäisen harrastajan, yrityksien ja palveluiden luomien, tutoriaali ja opas videoiden tekemiseen, brändin näkyvyyden lisäämiseen ja asiantuntijaksi profiloitumiseen. Videoiden lataaminen ja näyttäminen youtubessa tai upotettuna linkkinä ulkoiselle verkkosivulle, ei tuota ongelmia videon laadussa tai tiedosto muodossa.

YouTube kieltää tekijänoikeudellisesti suojattujen videoiden ja musiikin, tuomisen palveluun ilman tekijänoikeuksien haltijan lupaa. Eli YouTube käyttäjä on vastuussa sisällön tekijäoikeuksista. Vastuussa että käyttäjällä on tarvittavat luvat käyttää musiikkia tai videokohtauksia omassa videossaan. Itse lisäisin tähän viellä, että käyttäjä mainitsisi videon lopussa tai kommenteissa. kenen ne on, koska oli kyseessä harrastelija tai ammatillinen niin heidän työstään pitää saada maininta!

 

Pahoittelen vähän venähtänyttä blogi merkintää, mutta hei, olet selvinnyt artikkelin loppuun, saat lopettaa lukemisen ja lähteä tekemään omia juttujasi.

DIGIASSARI 2020. ASIAKASPERSOONA JA SOMEVERTAILUA

12 viikko on omistettu digiassarivalmennuksessa sosiaaliselle medialle, ja siihen liittyviä oppimistehtäviä on tänäänkin tarjolla! :)

Asiakaspersoona

Päivän aikana pohdittiin yrityksen tyypillistä asiakaspersoonaa eli millainen on yrityksen ja palvelun tarjoajan vakioasiakas taustaltaan ja luonteeltaan. Mainos- ja etenkin somestrategiaa laatiessa on hyvä mallintaa esimerkkiasiakkaita, jotta markkinointi- ja muut toimenpiteet toimisivat parhaiten valitulle kohderyhmälle. Alla esimerkkini mallinnuksesta:

Persoonan identiteetti

Persoonan nimi: Ville

Asuinpaikka: Lappi

Työpaikka: Valmentaja/ohjaa urheilu/kuntosalissa

Työnkuvaus: Ohjeistaa ja valmentaa henkilö tai ryhmä liikunnan erilaisia muotoa

Harrastukset

Musiikki

Erilaiset sisä- ja ulkourheilun muodot

Mielenkiinnon kohteet

Urheilu

yrittäjyys

Arvot

yrittäjyys

kehittyminen

hyvinvointi

Persoonan demografiset tekijät

Sukupuoli ei valittu

Ikä 30-60 vuotta

Ammatti urheilu valmentaja/ohjaaja

Koulutus ei valittu

Perhesuhteet ei valittu

Asuinpaikka/-muoto Lappi

Tavoitteet

Oman yrityksen perustaminen

Yrityksen kehittyminen

Oman hyvinvoinnin parantaminen

Kuvaile persoonaa

Urheilu valmentaja, joka tahtoisi yrittäjäksi.

Odotukset: mitä asiakas/persoona odottaa yritykseltä?

Asiantuntevaa otetta. Selkeää ja helppoa ohjeistusta ja apua yrityksen tekemiseen.

Mistä persoona hankkii tiedot? Mitä sosiaalisen median kanavia hän käyttää?

Hankkii tietoa monista kanavista. Käyttää Facebookkia ja muita kuluttajasomeja. Linkedin on tuttu oman profiilinsa kautta.

Tarina persoonasta

Työntekijä joka on työskennellyt hommia toisen yrityksen alaisena, joka on päättänyt perustaa oman yrityksen ja tarvitsee apua sosiaalisen median valjastamisessa yrityksen käyttöön.

Mikä voi estää asiakkuuden?

1. Kuvaa persoonan elämää ja demografisia tekijöitä

päivä koostuu liikunnallisista aktiviteeteista kotona ja töissä. Se ei kuitenkaan haittaa koska se on osa hänen elämäntapaansa

2. Millainen on persoonan tyypillinen päivä?

Nousee aamulla ja tarkistaa kalenteristaan päivän työt, yksityisen tai ryhmä valmennuksen aikataulut ja liikunnan muodot. Töitten jälkeen lähtee urheilemaan tai ottaa rennommin ja kuuntelee tai soittaa musiikkia.

3. Mitkä ovat persoonan kipupisteet ja haasteet?

Haasteena on että, Villellä ei ole kokemusta yrittäjyydestä ja sosiaalisen median käyttämisestä osana yrittäjyyttä.

4. Mistä ja miten persoona hankkii informaatiota?

Ville seuraa Facebookissa ja linkedInissa. Seuraa uutisia ja radion kautta urheillessaan.

5. Mitkä ovat persoonan vastalauseet tai epäröinninaiheet valintatilanteissa?

Ville pelkää että päätöksellään, vaikeuttaa yrityksen nousemista ja Corona-virus tilanteen takia hän harkitsee yrityksen perustamista tuonenmaksi.

Somevertailuja

Näiden lisäksi käytiin läpi valitun yrityksen tai yritysten somekanavia ja vertailtiin katsottiin, millaista sisältöä niissä on ja millainen sisältö on saanut eniten reaktioita.

Salaojamestarit -some

Uskon, että tämän yrityksen sivut kiinnostavat sen luonnollisuuden vuoksi. Päivityksissä ja etenkin videoissa esiintyvät henkilöt ovat tavallisia ihmisiä työssään. Heidän puheet ja asenteet ovat todellisia, ei suunniteltua näyttelyä. Videot on todella viihdyttävää komiikkaa.

Verohallinto -some

Minun mielestä verohallinnon visuaalisesti kivan näköisiä. Myöskään tekstit eivät ole liian pitkiä. Sivuilla on hyvin annettu ohjeita verotukseen liittyen. Käyttävät huumoria erilaisissa merkkipäivä ilmoituksissaan ja asia jotenkin sidoksissa verohallintaa tai verotukseen. Kuvitella että joku saa vihatusta ja kuivasta asiasta huumoria aikaan.

DIGIASSARI 2020. SOMETRENDIT 2020

Viikko 12, tiistai-iltapäivän sosiaalisen median opinnot jatkuivat somen alkukartoituksen, jälkeen Instagram-valmentajan ja some-manageri Emmi Lehtomaan kuunnelmalla Somekupla -podcastin jakso ”Vuoden 2020 sometrendit” ja pohtia sen pohjalta kyseistä aihetta.

Lehtomaa kokoaa 5 merkittävimmän sometrendin listan näin:

  1. Podcastit
  2. Selkeä ja erottautuva sisältö
  3. TikTok
  4. Aidomman sisällön luominen
  5. Nanovaikuttajat

Ei kuulosta pahalta, vai mitä? katsotaanpa tarkemmin.

Podcastit on uuden vuosikymmenen blogaamismuoto ja sen suosio on nousussa, vain sen takia että ihmiset ovat kiireisiä ja kokoajan tekemässä jotain. Kuunneltavan sisällön kuunteleminen, samalla kun tekee jotakin muuta on helppoa, mutta onko se hyvä asia terveydelle, jos kuormittaa itsensä monella asialla yhtä aikaan. Lisäksi podcastin suosion nousun takia kuuntelijat odottavat vasta alkajalta aika paljon välineistön ja äänen laadussa, itse puhe vikaisena ainakin tulen karttamaan podcastin käyttämistä somessa kuin ruttoa.

Selkeä ja erottautuva somesisältö kaikki kaikessa, somekäyttäjällä on oltava rohkea tuottaa sellaista sisältöä että tulee erotetuksi muusta somekäyttäjä massasta. persoonallisuus, omat arvot, osaamiset ja kokemukset ovat tärkeitä. Mutta eikös tämä ole itsestään selvyys? trendi vai edellytys?

TikTok ei ole minulle mitenkään tuttu, mutta suosio kuitenkin nousussa nuorten keskuudessa. Olen nähdyt joitakin aineistoja ohi mennen. Yritysten ja palveluiden mielenkiinto on herännyt mainostamisen mahdollisena kanavana. Itselläni on jo tarpeeksi ongelmia pitää Twitteriä ja LinkedIniä pystyssä ei tahtoisi ainakaan heti aloittaa uuden somekanavan käytön mutta voisin ainakin kurkata nurkan takaa.

Aidomman ja muokatun sisällön luomisen ainoa ero on että aidommassa sisältö ei ole 100 prosenttisesti viimeistelty valmiiksi kuin muokatussa joka hiottu käyttötarkoitusta varten valmiiksi. Somekäyttäjä joka uhraa useinta tunteja saadakseen “vastaherännyt kuvan”” nyt hyppii innossaan, kun ei tarvitsekaan uhrata useita tunteja kuvankäsittelyyn ettei näyttäisi valokuvassa peikolta. Mutta työkseen tekevä henkilö kyllä varaa aikaa kuvankäsittelylle ja minäkin uhraan aikaan että saan aineistoista hyvänlaatuisia.

Nanovaikuttaja? Minulla kesti vähän aikaan ennen kuin ymmärsin tämän mutta, olen samaa mieltä ollakseen vaikuttaja, ei tarvitse massiivista seuraajajoukko, vaan pienempikin massa riittä. Kun vaikuttaja osaa hommansa niin se kelpaa. Mutta tässäkin vaikuttaa sitten, Ah. niin ihana ihmismieli joka ajattelee että mitä isompi määrä seuraajia on käyttäjällä hänellä on parempi pätevyys kuin vähemmällä seuratulla. Mutta tärkeintä on olla oma itse ja kyllä internetistä löytyy ihmisiä joilla on sama mielenkiinto kuin sinulla.

DIGIASSARI 2020. SOMEN ALKUKARTOITUS

Artikkelin kirjoittajan käsitys sosiaaliaseenmediaan liittyen

Digiassari-valmennuksen tämän 12 viikon teemana on sosiaalinen media ja heti ensimmäiseksi tehtäväksi oli kirjoittaa blogi artikkeli käsitys sosiaalisesta mediasta.

Some kokonimeltään sosiaalinen media tarkoittaa viestintäympäristöä verkossa, jossa jokaisella yksittäisellä käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä, sisällöntuottaja ja tiedon vastaanottajana.

Some yrityksessä

Somen merkitys yrityksen markkinoinnissa on suuri, koska asiakkaat ovat nykyään ja siirtyvät kokoajan sosiaaliseen mediaan ja tämän takia yrityksellä on mainostettava tuotteitaan ja palveluitaan, lehtimainoksen, radio- ja televisio median lisäksi somessa!

Yritys sosiaalisessa mediassa voi myös tuotteiden ja palveluiden mainostamisen lisäksi voi kertoa yrityksestään ja kertoa yrityksen “elämästä” kuten tapahtumista, työntekijöistä, lahjoituksista ja jne. Mikä helpottaa somessa olevien ihmisten samaistua yritykseen ja mikä mahdollistaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden ostamisen tai tulevan yrityksen työntekijäksi.

Sometrendi 2020

Tulen uskomaan suurin sometrendi on ajankohtainen, keskustelu ja seuranta maailman laajuiseen corona -virukseen ja sen aiheuttamat seuraukset. Corana tilanteen takia saattaa tulla erilaisia harraste pohjaisia trendejä kuten, kuvataide, musiiikki, ruoanlaitto, urheilu ja paljon muuta yksin tai perheen kesken toimivia harrasteita koska, karanteenit ja rajoitetut liikkumiset ja liikkumiskielot corona viruksen leviämisen estämiseksi.

Mielenkiintoinen some sisältö

ihmisestä riippuen mielenkiintoinen sisältö on aina erilainen, mutta yleensä sellainen joka vetää käyttäjää puoleensa. Yleensä se on sisällöltään sellaista josta, käyttäjällä jonkinlaista kokemusta tai mielenkiintoa asiaan. Myös oman kulttuurin ja elinympäristön vastakohtainen sisältö voi myös joiden käyttäjien mieltä kiinnostaa.

Suunniteltu sisältö

Sisällön suunnitteleminen ja tuottaminen riippuu käyttäjästä tai käyttäjistä . On tarkoitetullisia tai sitten tehty täysin vetämällä nopeasti lonkalta. Monet yritykset ja henkilöt jotka tekevät työkseen somettamista ovat suunnitelleet ja aikatauluttaneet omat tärkeimmät some merkintänsä ja näitten seassa voi olla sitten sellaisia sisältöä joka voinut tulla hetken mielenjohteesta tai sisällöstä joka on ei ole enää tai tällä hetkellä on ajankohtainen.

suunnitteleminen voi myös näkyä , somekanavasta riippuen, some sisällön aineistosta kuten somekanavan suositellut kuvakoot, videonpituus, teksti pituus, fonttikoko ja tiedosto muoto joka vaikuttaa esim valokuvan laatuun.

Somen arviointi ja analysointi

somekanavan palvelun tarjoaja, antaa käyttäjälle mahdolliset toiminnot ja työkalut joilla hän voi seurata ja analysoida somekanavansa aktiivisuutta mikä voi sisältää laskureita, käviämääristä, tykkäykset, uudelleen postaukset, katsomis kerrat, jne. näitten pohjalta käviä voi analysoida mitä ihmisiä kiinnostaa tai ei kiinnosta hänen somensa sisällössä ja tietää tietää myös miten voi myös parantaa.

Tavoitteeni, sosiaalisen mediaan liittyen

Itselläni on nyt, ainoastaan kaksi some kanavaa twitter jota käytän aktiivisesti ja LinkedIn jota olen ottamassa käyttöön mutta tavoitteenani on saada kytkettyä some kanavani työnhakuun ja LinkedIn saisi sisältöä eikä se olisi pelkästään “esittely” kanavana.

DIGIASSARI 2020. KONVERSIO, TAVOITETTU TOIMINTO

Konversio eli mainonnan tavoite on markkinoinnin ja digimarkkinoinnin asiakas haluaa tehdä ostoksen tai asioida yrityksessä tai palvelussa. Toisin sanoen asiakas suorittaa yrittäjän tai palveluntarjoajan suunnitellun ja tavoitetun toiminnon eli konversion, esim. osto verkkokaupasta. Konversiot riippuvat yrityksen verkkosivujen toiminnoista. Konversioita on erilaisia ja useampi yhtä aikaa verkkosivuilla.

Verkkosivut jotka myyvät mainostilaa omalla verkkosivulla, oleva ilmoitus tai mainos jossa lukee “Klikkaa tästä”, “hae nyt” “lue lisää” on hyvä esimerkki verkkosivun ulkopuolella olevasta konversiosta. Halutaan ilmoituksen katsojan klikkaavan kyseistä ilmoitusta tai mainosta, joka vie asiakkaan toisen yrityksen tai palvelun tarjoajan halutulle verkkosivulle, jossa asiakas voi lukea lisää ilmoituksen asiasta.

Konversion eli toiminnon mittaamiseen on käytettävissä erilaisia työkaluja. työkalujen avulla voidaan mitata verkkosivulle tulemisen reitti, kävijämäärä, ostokset jne. Yrittäjien ja palveluiden tarjoajien verkkosivujen ylläpitäjä tai konversion asiantuntija suunnittelee ja toteuttaa haluttavan konversion niin että se on helppo toteuttaa ja käytettävissä, jotta asiakkaat saadaan tekemään mitä yrittäjät ja palvelut haluavat. Aloittavilla yrittäjillä tai palveluiden tarjoajilla kannattaa käyttää apuna Konversioden asiantuntijaa kun aloittavat tekemään erilaisia toimintoja verkkosivuillaan.

DIGIASSARI 2020. HAKUKONEOPTIMOINTI JA AVAINSANAT HAUSSA

 

Oletko kohdannut hakukoneen hakutulosten luettelon kärjessä, jonkin yrityksen tai palvelun hakemallasi hakusanalla? Vaikka et haet, kyseistä yritystä tai palvelua. Kyseessä on hakukoneoptimoinnilla tarkennettu yritys joka mainostaa tuotteitaan lehtimainoksen, radio- ja televisio median lisäksi verkkosivuillaan ja mahdollisesti myös somekanavissa.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan verkkosivun tai verkkosivuston sijoitusta hakukoneiden hakutulosten luettelossa tiettyjä hakusanoja käytettäessä. Tavoitteena olla hakutulosten ensimmäisellä sivulla ja sivun listan kärjessä. Mikä mahdollistaa tuotteen tai palvelun valmistajan saada mahdollisen asiakkaan ja myytyä omaan tuotettaan tai palveluaan mahdollisimman helposti.

Hakukoneoptimointi toimii avainsanojen avulla jos haluaa että sivusto olisi hakutulosten kärjessä tai mahdollisimman lähellä kärkeä, sitä ei missään nimessä kannata tehdä juosten kusten. Varaa aikaa hakukoneenoptimointiin ja valitse avainsanat, joilla organisaatio, tuotteet tai palvelut löytyy. Testaa toimivuutta hakukoneella, päivitä ja kehitä avainsanalistaa ja pidä ajan tasalla. Koska moni mahdollinen asiakas käyttää eri hakusanaa kuin toiset, tähän on erilaisia tilastointityökaluja joilla voidaan myös seurata hakusanojen toimivuutta ja käytettävyyttä. Aloittavalle yrittäjälle tai palveluntarjoajalle suositellaan olla asiantuntijaan yhteydessä.

Hakukoneoptimointi mahdollistaa yrityksen tai palvelun verkkosivun löytymisen, mutta kärsimättömyys tai avainsanojen vähäisyys tai yliampuvuus voi tehdä verkkosivun sijainnin hakukoneen listan pohjimmaiseksi.

DIGIASSARI 2020. 10 VIIKKO, ITSEPÄINEN OPISKELU

Viikko itse hurahti nopeasti melkein kokonaan neljän seinän sisällä tehdessä Digiassarin – valmennuksen itsenäisen opiskelun tehtäviä. Lähettelin sähköposteja yrityksille ja saada sovittu aikoja, haastatella yrityksiä ja selvittää niiden nykytilaa suhteessa digitalisaatioon ja eritoten digitaaliseen markkinointiin liittyen.

Monet eivät vastanneet, sähköposteihin ja onhan se ymmärrettävää jos ne ovat lomalla tällä kyseisellä viikolla, pari jopa vastasi loman aikana lähettämääni viestiin ja sovittiin että ollaan asiaan yhteydessä kun ne palaavat lomilta. Eli toisin sanoen haastattelut tulevat sitä mukaan kun saan sovittua n haastattelulle tai puhelinhaastattelulle päivän ja ajan.

Mutta jospa lopettaisin tämän artikkelin kirjoittamisen ja aloittaisin tämän viikon viikonlopun, vaikka kävelemällä ulos neljän seinän sisältä ulos ja nauttia hyvästä ilmasta.

DIGIASSARI 2020. VIDEOIDEN KATSOMISESTA SISÄLLÖNTUOTANTOON

18. – 21. Helmikuuta aloitettiin ja käytiin läpi Monikanavainen sisällöntuotanto luennot.
Luennoissa käytiin läpi teoriaa mistä monikanavainen sisältö koostuu, käytiin läpi välineistöt millä jokainen opiskelija tekee kurssin aikana. Välineistö koostuu niistä mitä on kunkin opiskelijan käytössä ja kurssi ei pakottanut opiskelijaa tekemään mitään investointeja välineistöön liittyen mutta opiskelija haluaa niin se on hänen budjettinsa mukaan.

Välineistön tutkimisen jälkeen, käytiin perusteet valokuvauksesta ja videokuvauksesta kuten valotus, ajastus, kuvakoot jne. Sisällöntuotannossa käytiin myös läpi yksikokonainen luento vain siihen että katsottiin jokaisen oppilaan valitsema netissä löydettävissä oleva videon kohtaus joka sai olla mikä tahansa mainoksesta, esittely, kohtaus elokuvasta jne. Jokainen opiskelija analysoi ja kertoi mitä kuvakokoa, kamera-ajoa ja muuta ilmaisukeinoa on käytetty.

Kun oltiin käyty luennossa kaikki alueet, tehtävä annoksi, tuli tehdä luennon opintojen ja omien välineistön pohjalta Video CVn käsikirjoitus, joka opettajan hyväksyttämänä sitten tulee toteuttaa käsikirjoituksen videokuvaamiset ja editoinnit, tästä kokemusta tulee myöhemmin lisää.

Käsikirjoituksen sisällön kohdalla ei ollut ongelmaa kirjoittaa, mutta kuvauspaikkani tulee olemaan minun kotana joka on pieni yksiö jossa ulkoseinä on pelkkää ikkunaa, no sattuipa sopivasti sitten niin että aurinko paistaa voimakkaasti keskellä päivää, hyvä ettei ole aurinkolasit sisällä päässä helmikuussa. Kuvaus kokemuksesta tulee myöhemmin lisää.