Tehtävänämme oli tutustua otsikon mukaiseen tapaan toteuttaa digitaalista markkinointia. Otin caseksi Iittala Groupin, joka on Fiskars Groupin tytäryhtiö (vuodesta 2007). Iittala on suomalainen yritys, joka on erikoistunut sisustusmuotoiluun ja astioihin. Sen arvojulistukset kuuluvat “Luomme muutoksen”, “Juhlimme arkea” ja “Kasvamme myötätunnolla”. Iittalan tavoitteena on tehdä asiakkailleen arjesta ainutlaatuista.
Iittalan asiakkaita on laajalta skaalalta, niin maantieteellisesti kuin ikäjakauksellisestikin. Onhan kyseessä vanha yritys, joka on tullut tunnetuksi myös suurelle osalle suomalaista vuosikymmenten varrella. Ei sellaista suomalaiskotia varmasti olekaan, josta ei löytyisi jotain Iittalaa. En ole poikkeus: oma kiinnostukseni kohdistuu Kastehelmi-tuotesarjaan sekä Festivo-kynttiläjalkoihin. Ne edustavat mielestäni ajatonta kauneutta parhaimmillaan. Lasi on aina muodikasta.
Tavoita
Iittala ei ole suinkaan jumahtanut viime vuosisadalle vaan se on uudistunut ja tullut mukaan tähän päivään myös digitaalisessa markkinoinnissa. Iittalalla on verkkokauppa (iittala.com) ja se markkinoi itseään ja tuotteitaan myös sosiaalisessa mediassa. Sillä on Facebook-sivut sekä Instagram- ja Pinterest-tilit. Näiden avulla Iittala takuulla tavoittaa paljon potentiaalisia asiakkaita. Iittalalta voi tilata myös sähköisen uutiskirjeen sähköpostiin, mutta siitä lisää tuonnempana.
Hakukonenäkyvyys
Hakusanalla “iittala”, Google tarjoaa ensimmäisenä iittala.fi, josta pääsee Iittalan suomenkieliseen verkkokauppaan. Iittala on verkossa monilla muillakin kielillä kuten ruotsi, englanti, saksa ja kiina. Iittala myös mainostaa Googlessa uutuuksiaan ja tarjouksia. Yllättävää on, että Iittalalla myytävien tuotteiden nimillä (esim. kastehelmi tai Alvar aalto maljakko) ei Iittalan verkkokauppa ole hakutulosten kärkisijoilla. Hakukoneoptimoinnoissa olisi siis parantamisen varaa.
Vuorovaikuta
Koska mikään yritys ei ole mitään ilman asiakkaitaan, on tärkeää pyrkiä myös vuorovaikuttamaan asiakkaiden kanssa. Sosiaalinen media onkin oiva väline tähän: ihmisten on helppo ja nopea kommentoida esimerkiksi uutuustuotteita tai antaa palautetta palveluista. Iittala vaikuttaa olevan melko ahkera sosiaalisessa mediassa. Päivityksiä, kuvia ja videoita tulee muutaman päivän välein. Sisältö on laadukasta ja tarkkaan mietittyä. Niillä luodaan mielikuvia ja pyritään siten vaikuttamaan ostopäätökseen. Iittalan tehokkain SoMe on Instragram: siellä kuvat ja videot keräävät tuhansia katselukertoja ja tykkäyksiä, kun taas Facebookin puolella ne jäävät joihinkin kymmeniin tai satoihin. Tämä siitäkin huolimatta, että Facebookin puolella seuraajia on huomattavasti enemmän (reilu 307 000) kuin Instagramissa (n. 196 000). Vaikka Iittala on mukana myös Pinterestissä, en arvioi sitä nyt tässä, koska en ole Pinterestin jäsen.
Konvertoi
Jos olet kiinnostunut sisustamisesta, olet varmasti kiinnostunut myös Iittalasta. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta päästä paikan päälle Iittalan myymälöihin tai jälleenmyyjien liikkeisiin hypistelemään tuotteita, voit tutustua niihin verkkokaupassa. Ja jos jäät koukkuun, on Iittalan kanta-asiakkaaksi liittyminen helppoa ja hyödyllistä. Myiittala-jäsenenä saat sähköpostiisi noin kuukausittain uutiskirjeen, jossa kerrotaan mm. uutuuksista ja ajankohtaisista eduista. Etujen käyttäminen on helppoa: verkossa ostaessa käytetään alennuskoodia ja kivijalkaliikkeessä edun saa nimellään. Mitään erillisiä jäsenkortteja ei siis tarvita.
Sitouta
Vaikka liittyisitkin myiittala-jäseneksi, ei se edellytä sinulta mitään. Käytät etuja hyödyksesi sen verran kuin haluat. Iittala haluaa pysyä mielessäsi ja lähettää uutiskirjeensä riippumatta aktiivisuudestasi asiakkaana. Uutiskirjeessä myös muistutetaan seuraamaan heitä SoMe:ssa. Halusitpa tai et, olet tietämättäsi tai tietoisesti jäänyt koukkuun Iittalaan. Huomaat sen siitä, että kotiisi alkaa ilmestyä aikojen saatossa yhtä jos toistakin Iittalan tavaraa. Mutta mikäs siinä: koti on ihmisen paras paikka, ja Iittalan tuotteissa yhdistyy ajaton kauneus ja kestävyys. Äidiltä tyttärelle.