Tehtävänä on vastata alla oleviin kysymyksiin uskomusteni, käsitysteni ja olettamusteni pohjalta:
Mitä on sosiaalinen media?
Sosiaalinen media, eli tuttavallisemmin some (tai SoMe), on rypäs erilaisia digitaalisia alustoja, joiden kautta voidaan helposti jakaa suurellekin yleisölle haluttua sisältöä.
Millainen merkitys ja vaikutus somella on yritysten markkinointiin?
Kun yhä useampi maailman ihminen on jossain somessa, usein monessakin, mukana, voidaan eri some-kanavilla markkinoita yritystä tai sen tuotteita ja palveluita ilmaiseksi ja ennen kaikkea reaaliaikaisesti. Uusille, aloittaville yrittäjille some on hyvä ponnahdusalusta markkinointiin juurikin ilmaisuutensa takia.
Sometrendit vuonna 2020?
Uskon some-markkinoinnin lisääntyvän entisestään, varsinkin tämän korona-tilanteen takia (hyvä hetki verkkokaupan perustamiseen, vink vink). Erilaisten digitaalisten palveluiden tarjonta lisääntyy myös somessa.
Millaista on mielenkiintoinen sisältö somessa?
Riippuu lukijasta. Eri ihmisiä kiinnostavat eri asiat. Itseäni kiinnostaa asiat joilla on jotain kosketuspintaa omaan elämääni.
Miten some-sisältöä suunnitellaan?
Lähdetään laatimaan sisältöä vastaanottajan näkökulmasta: mikä häntä voisi kiinnostaa? Pyritään ajankohtaisuuteen tai tulevaisuuteen, ja pyritään erottautumaan muista saman tyylisen sisällön tuottajista jollain tapaa.
Mitä sisältää somen arviointi ja analysointi?
Pohjalla ajatukset “mikä vastaanottajaa voisi kiinnostaa” ja “miten saadaan sisältö kiinnostamaan vastaanottajaa?”
Analysointia voidaan tehdä mm. tykkäysten, jakamisten ja katselukertojen pohjalta.
Oppimistavoitteeni somen suhteen tällä opintojaksolla?
Oppia, miten eri some-kanavia voi parhaiten hyödyntää erilaisissa tilanteissa ja asioissa, esim. työnhaku ja markkinointi.