Asiakaspersoona

Somestrategiaa laatiessa on hyvä mallintaa esimerkkiasiakkaita, jotta markkinointi- ja muut toimenpiteet toimisivat parhaiten valitulle kohderyhmälle. Alla siis esimerkkini mallinnuksesta:

Kaisa Kausisisustaja, ikää 40 vuotta. Asuu keskisuuressa kaupungissa perheystävällisellä alueella rivitalokolmiossa miehensä ja kahden alakouluikäisen poikansa kanssa.

Kaisa on päivittäistavarakaupan myyjä ja palkkalistoilla valtakunnallisessa kauppaketjussa. Työskentelee kahdessa vuorossa. Vapaa-ajallaan tykkää rentoutua kotisohvalla TV:n ääressä, tai jos oikein reipastuu niin käy lenkkeilemässä. Kaisa on perhekeskeinen ja viihtyy kotosalla. Se on hyvää vastapainoa sosiaaliselle työlleen. Käy töissä saadakseen asuntolainan maksettua ja lapsensa kasvatettua kunnialla aikuisiksi. Haluaa ylläpitää terveyttään sen mitä ruuhkavuosiltaan ehtii. Arvostaa arjen helppoutta.

Koska koti on Kaisalle tärkeä paikka, hän haluaa myös panostaa sen ilmeeseen. Kaisa ei ole intohimoinen sisustaja, vaan havahtuu aina aika ajoin uusimaan huusholliaan, ja onkin perheensä päättäjä sisustusratkaisuissa. Kaisa on somessa enemmän seuraaja kuin aktiivinen postaaja. Innostuu seuraamaan helposti kiinnostavia yrityksiä ja henkilöitä. On ostanu aiemminkin useista verkkokaupoista ja kokemukset pääasiassa positiivisia. Tuttujen kokemukset yritysten verkkokaupoista on kuitenkin vaikuttanut joskus ostopäätöksiin. Kaisa arvostaa verkkokaupassa helppokäyttöisyyttä, nopeaa toimitusta ja vaihtoehtoisia maksutapoja.

Pelkkien demograafisten tietojen perusteella kohderyhmäksi voi valikoitua hyvin erilaisia asiakaspersoonia, joten on suositeltavampaa miettiä mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksiin, millaisia odotuksia asiakkailla on, miten he haluavat tehdä ostoksensa, minkälainen markkinointi heitä kiinnostaa… Pitäisi melkein olla psykologi ymmärtääkseen ihmisten ostokäyttäytymistä, heh..

Asiakaspersoonat voi olla siis esimerkinomaisia malliesimerkkejä, joiden pohjalta somestrategiaa lähdetään rakentamaan. Ugh, olen puhunut. Eikun kirjoittanut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *