Yhdessä kasvuun -projektimme elinkaari päättyy

Featured

“Päämäärää kohti kuljettaessa on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota tiehen,
jota kulkee.
Tie opettaa meille oikean tavan päästä perille
ja rikastuttaa meitä matkallamme.”

Paulo Coelho

Tänään on se päivä, jolloin Yhdessä kasvuun -projektimme on päässyt perille. Olemme projektimme elinkaaren aikana kohdanneet monia uusia asioita, joiden haltuunotto on rikastuttanut meitä sekä kannustanut jatkamaan kohti projektillemme asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

“Tuhannenkin kilometrin matka alkaa yhdestä askelesta.”
Laotse

Lapin AMK:lta saimme lukukauden alussa toimeksiannon, mikä rajasi projektimme taloushallinnonalan jatkuvaan ketjuuntumiseen ja ulkoistamiseen. Tästä lähdimme liikkeelle kehittämään projektisuunnitelmaa. Rajasimme projektimme aiheen yrityskauppaprosessiin ja siinä erityisesti haltuunottovaiheeseen sekä henkilöstön roolin merkitykseen yrityskaupan onnistumisessa.

“Täytyy nauttia taipaleesta, matkalla olosta,
eikä aina vain odottaa perille pääsyä.”

Rolf Arnkil

Projektimme tuotoksena syntyikin pikaopas yrityskauppaprosessista, mikä on verkkoalustaltamme luettavissa. Lisäksi matkanvarrella julkaisimme aiheeseen liittyviä mielenkiintoisia blogipostauksia. Teimme myös Webropol-kyselyn, mikä keskittyi projektimme aihealueeseen. Kiitos vastanneille!

Webropol-kyselyn tuloksien perusteella myös vastanneista suurin osa piti haltuunottovaihetta tärkeimpänä vaiheena, 60 prosenttia vastanneista. Kyselymme vastaajista 37 prosenttia oli ollut mukana yrityskauppaprosessissa. Vastauksissa esille nousi seuraavia perusteluita haltuunottovaiheen merkityksestä.

Mukana yrityskauppaprosessissa olleilta

    • “Jotta tavoitteet aidosti onnistuvat, tulee ihmiset yrityksissä saada     sitoutumaan prosessiin.”
    • ”Tämä vaihe ratkaisee, ostettiinko ilmaa?”
    • “Miten kaksi yritystä saadaan implementoitua mahdollisimman tehokkaasti?”
    • ”Haltuunottoprojekti pitää vetää myös jämäkästi.”
    • ”Tässä vaiheessa ostettavan yrityksen asiakkaat tekevät yleensä päätöksen, jäävätkö vai vaihtavatko muualle?”

Muut vastaajat

    • ”Johtaminen on tärkeässä roolissa.”
    • ”Integraatio ratkaisee, miten kauppa lopulta onnistuu?”
    • ”Jos tämä epäonnistuu, epäonnistuu koko kauppa, ei saavuteta                     tavoitteita ja kauppaan sijoitettu raha menee hukkaan.”
    • ”Hyväksyykö asiakkaat?”

Projektimme tuotoksesta saimme myös palautetta, mikä oli meille arvokasta tietoa. Vastaajien mielestä perusasiat olivat kivasti esiteltynä, pikaoppaastamme sai lisätietoa yrityskauppaprosessista. Blogipostauksemme olivat mielenkiintoisia ja aiheeseen liittyviä. Pikaoppaamme oli mielenkiintoinen ja siinä asiat olivat selkeästi kerrottuna. Avainhenkilöiden sitouttamisen merkitystä myös korostettiin prosessissa.

“It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.”
Ursula K. Le Guin

Viimeinen päivämme projektimme elinkaaressa on tänään ja tässä. On aika katsoa tavoitteidemme täyttymystä, saavutimmeko mitä tavoittelimme? Projektimme aikana hankimme valtavan määrän tietoa yrityskauppaprosessista, minkä jälkeen teimme pikaoppaan, johon nostimme mielestämme keskeisimmät asiat esille. Täydensimme tuotostamme sekä laadukkailla lisätietolähteillä, että blogipostauksillamme. Asetetut tavoitteet tuotoksen suhteen toteutuivat sekä onnistuimme välittämään arvokasta tietoa yrityskauppaprosessista sekä siitä, kuinka ammattitaidolla on mahdollisuus vähentää riskejä prosessissa.

“Never stop dreaming, never stop believing, never give up,
never stop trying, and never stop learning.”
Roy T. Bennett

 

Mitä opin projektista?

Tämä Yhdessä kasvuun -oppimisprojekti on ollut erittäin mielenkiintoinen ja opettavainen kokemus itselleni. En omassa työssäni tilitoimistossa ole kovin paljoa saanut olla projektityöskentelyssä mukana, joten koin tämän projektin mukanaolon todella hyödyllisenä. Koen, että nyt valmiuteni työskennellä projekteissa ovat ainakin teknisesti ottaen hyvin hallinnassa.

Projektin alkuvaiheessa oma tehtäväni oli toteuttaa asiantuntijahaastattelu yrityskauppoihin liittyen. Haastattelin erästä tuntemaani tilitoimistossa työskentelevää yksikönpäällikköä, joka on ollut mukana yrityskauppatilanteissa. Tein haastattelun puhelimitse. Haastattelun tekemisestä opin, että kysymykset kannattaa suunnitella huolellisesti, ja että ne voisi lähettää vaikka ennakkoon luettavaksi ja mietittäväksi haastateltavalle. Kun puhelimessa juttelee ja samalla yrittää kirjoittaa haastateltavan mielipiteitä ylös, saa olla aika nopea sormistaan.

Continue reading

Esimies muutoksen keskiössä

Tässä blogissa haluan käsitellä asioita, joilla saadaan draivia organisaation suorituskykyyn. Näkökulmaksi otan esimiehen ja hänen käytössään olevat keinot asian hoitamisessa. Myönnetään, rima tuli asetettua korkealle.

Esimiehelläkin on aikaa joskus mehulle. Usplash kuva Austin Distel.

Ensin pitää esimiehen omat patterit olla ladattu täyteen. Tämä hoituu terveillä elämäntavoilla, liikunnalla ja hyvillä yöunilla. Esimies, vireyttäsi seurataan työpaikalla, halusit tai et. Kun sinulla on hyvä vire, se tarttuu. Kun sinun liekkisi palaa, alkavat muutkin syttymään. Se on väistämätöntä. Ole kuitenkin aito. Paneudu asioihin kunnolla ja ideoi muiden kanssa yhdessä.

Ei ole sattumaa, että ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu. Se viittaa kuuntelemisen taitoon. Kiinnostuksen osoittamiseen toista kohtaan. Jokainen haluaa tulla nähdyksi yksilönä. Tämä ei voi tapahtua, ellet kuuntele toista.

Kannustus ja kiitos. Miten paljon toinen saakaan siitä, kun saa positiivista palautetta. Tunnetason kokemukset ovat huipputärkeitä. Parhaimmat löytävät jokaisesta ihmisestä heidän hyvät puolensa. Joku voi lytätä toisen pelkästään yhden puutteen tai virheellisesti hoidetun pienen asian tähden. Se on karmeata. Hyvät johtajat näkevät jo mikroeleistäkin sanojensa vaikutuksen, mikäli kommunikointi tapahtuu kasvokkain. Se on ilmiömäinen taito.

Positiivisuudella saadaan paljon aikaan. Tätä meidän suomalaisten pitäisi harjoitella vieläkin enemmän, vaikka olemmekin maailman onnellisinta kansaa. Toivottavasti ollaan edelleen tämän koronaepisodin jälkeenkin. Tämä kansa on noussut reilussa sadassa vuodessa äärimmäisestä köyhyydestä maailman onnellisemmaksi kansaksi. Suunnaton ihme ja kiitollisuuden aihe tänäänkin.

Tee kaikkien työstä merkityksellistä. Työn merkityksellisyyden näkeminen saa innostuksen aikaan. Pyri kertomaan, että tässä ollaan rakentamassa katedraalia, eikä pelkästään hakkaamassa kiviä. Esimiehen tehtävänä on kertoa selkeästi työn merkityksen liittyminen isompaan kokonaisuuteen.

Jokainen omaksuu asioita omaan tahtiin. Kaikki eivät aina näe muutoksen tarpeellisuutta. Mikään ei ole kuitenkaan niin pysyvää kuin muutos. Tämän meistä tietävät kaikki. Jos joku ei ole vielä sisäistänyt muutoksen tarpeellisuutta työssään, viesti sellaiselle muutoskyvystä. Sen voi oppia ja se kanttaa opetella. Organisaatiossa pitää olla jatkuvan parantamisen kulttuuri. Silloin osaaminen kasvaa yksilö- ja tiimitasolla.

Saatko kaikki mukaan? Pystytkö saamaan mukaan sen viimeisenkin, joka nakertaa energiaa tai työstä iloa. Jos et, saa silloin parempi, että sellainen siirtyy uusiin haasteisiin. Ei ketään voi tai kannata pakottaa mihinkään, työn täytyy perustua vapaaehtoisuuteen. Toisaalta, pakko on joskus paras opettaja. Johtajana sinun tulee luoda raamit ja antaa tiimille tilaa loistaa.

Pidä kiinni avainosaajista. Osallistavalla johtamisella sitoutat heidän parhaiten. Tarjoa heille myös uusia, vaihtelevia, tehtäviä muutaman vuoden välein. Anna mahdollisuus kehittymiseen ja siipien kokeilemiseen vastuullisissa ja haastavissa tehtävissä. Näin saat avainpelaajat muutoksen etujoukkoihin mukaan.

Tämän mukin omistajalla riittää tavoitetta. Kuva Usplash Pablo Varela.

Hyvän johtajan ominaisuuksia ja taitoja

Hyvällä johtajalla on terve itseluottamus. Hänellä on syvä luottamus siihen, että saa itselle tärkeitä asioita onnistumaan. Hänellä ei ole syytä eikä tarvetta pönkittää omaa asemaansa. Hän pystyy ja haluaa antaa muille tilaa. Hän osaa kertoa positiiviset ja negatiiviset asiat rakentavasti. Hän osaa antaa palautteen oikein, oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Hänen ei tarvitse olettaa mitään. Hän on energinen. Hän on rohkea. Hän on päämääräorientoitunut. Hän voi ja pystyy puhumaan asiat halki. Hänellä on kokemusta. Hän on selviytynyt tiukoista paikoista. Hän on aito. Hän on ymmärtäväinen. Hänellä on ihmelääke nimeltä PUHE halussaan. Hän hallitsee ja hillitsee kielen käytön. Hän tajuaa kielen käyttövoiman arvon. Hänen kommunikointikykynsä selkeää. Hän tajuaa, että vain vuorovaikutuksessa syntyy kohtaamista. Hän osaa ja haluaa avata peliä. Hän kaipaa yleisöä. Hän haluaa tulla nähdyksi. Hän uskaltaa astua haavoittuvuuden alueella. Pelkistetysti hyvällä johtajalla on aloite- ja yhteistyökykä joka suuntaan.

Reijo

Lähde.

https://www.adlibris.com/fi/kirja/johtaja-muutoksen-ytimessa-9789521437335?gclid=EAIaIQobChMIsPKuppiJ6QIVFeJ3Ch3-gw-WEAQYASABEgLJIPD_BwE

Opiskelijoille löytyy verkkokirjana

 

Ostaja, tunnista yrityskaupan riskitekijät

Projektimme aikana olen tutustunut liiketoiminnan laajentamisen aihepiiriin mm. lukemalla Antti Liimataisen ja Lauri Lähteenmaan kirjoittamaa kirjaa Kasvuun yritysostolla – Onnistu yrityskaupassa. Kirjan kirjoittajat ovat kokeneita yrityskaupan asiantuntijoita ja ovat kirjoittaneet yrityskaupoista ja siihen liittyvistä haasteista omien kokemustensa sekä muiden heidän haastattelemien asiantuntijoiden pohjalta. Kirja on äärimmäisen mielenkiintoisesti kirjoitettu ja kirjoittajien ja haastateltavien omat kokemukset tuovat väriä teksteihin. Suosittelen lämpimästi lukemaan kyseisen kirjan. 

 

Tällä kertaa paneuduin kirjan kappaleeseen, jossa pohdittiin yrityskaupan eri riskitekijöitä. Miksi yli puolet yritysostoista epäonnistuu? Löytyykö niistä yhteisiä piirteitä? Miten ostajayrityksen ominaisuuden vaikuttavat yrityskaupan onnistumiseen? Liimatainen ja Lähteenmäki näkevät asian niin, että jokainen yritysostokohde on erilainen, sen vuoksi on tärkeää yrityskaupan suunnitteluvaiheessa tunnistaa sellaiset kriittiset tekijät, jotka vähentävät tai nostavat kauppaan liittyviä riskejä. Riski sinällään ei merkitse sitä, että kaupan mahdollisuudet kannattaa jättää tutkimatta.  

Continue reading

Muutosjohtaminen

Yrityskauppatilanteessa harvoin ostaja ostaa yrityksen haluamatta muuttaa uudessa yrityksessä mitään. Kun kahden yrityksen toimintatapoja aletaan yhtenäistämään, syntyy muutoksia ja uusia toimintatapoja. Onnistunut muutos edellyttää aina hyvää johtajuutta.

Johdettaessa muutosta, tärkein tavoite on saada muutos vietyä onnistuneesti maaliin ja saada arkeen vakiintumaan uusi toimintatapa.

Continue reading

Seuranta ja mittarit

Suorituskyvyn seurannan mittareilla on tarkoitus etsiä syitä ja keinoja, joilla voidaan parantaa tuloksia. Mittareita ei kannata käyttää huonojen tulosten tai syyllisten etsimiseen. Yritys, joka käyttää mittareita tähän tarkoitukseen, ei ole ymmärtänyt lainkaan mittareiden tarkoituksia.

Continue reading

Onko tulevaisuus HEME?

Maailma muuttuu nopeasti ympärillä, myös yritysten strategioiden täytyy muuttua ja mukautua. Voiko samalla strategialla pärjätä enää vuosikausia? Joskus se on varmaan ollutkin mahdollista, mutta onko enää?

Toimintaympäristön muutokset ovat viime aikoina olleet rajuja ja nopeita. Ne haastavat yritysten strategiat tämän tästä. Kaiken lisäksi tämä muutos voi tulla talouden ulkopuolelta, kuten on nähty. Koronviruksella ei ole mitään tekemistä talouden kanssa, mutta se laittoi koko maailman talouden enemmän tai vähemmän kriisiin.

Continue reading

Haltuunottosuunnitelma

Yrityskaupan onnistuneelle integraatiolle luodaan pohja hyvällä haltuunottosuunnitelmalla. Integraation suunnittelua ei voi aloittaa liian aikaisin yrityskauppaprosessin aikana. Mitä aikaisemmassa vaiheessa aloitat suunnittelun, sitä parempi.

Olisi suurta tyhmyyttä jättää haltuunottosuunnitelma tekemättä. Näin kuitenkin edelleenkin tapahtuu. Tällaisessa tapauksessa ostajan tulisi kysyä itseltään, pitäisikö kauppaa tehdä ollenkaan? Suunnitelman tekemättä jättäminen vaarantaa koko haltuunottoprosessin onnistuminen. Jos se prosessi ei onnistu, ei onnistu koko yrityskauppa.

Haltuunottosuunnitelmalla valmistaudutaan siihen tilanteeseen, jolloin haltuunottovaihe kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen alkaa. Tämän vaiheen onnistuneelle lopputulokselle luodaan pohja ja edellytykset hyvällä suunnitteluilla.

Continue reading

Viisi vinkkiä asiakastyöhön

Yrityskauppaprosessi kaikkine vaiheineen on työteliäs projekti. Paneudutaan kaupan tekniseen toteuttamiseen, riskien kartoitukseen, kauppahinnan määrittämiseen ja prosessin läpivientiin. Kuitenkin myös hyvään ja kannattavaan liiketoimintaan tulee muistaa panostaa kiireen keskellä. Asiakkaita ja asiakkuuksien kehittämiseen liittyvää työtä ei pidä jättää toissijaiseksi työksi, muuten yrityskauppa varmasti epäonnistuu. Keräsin viisi vinkkiä asiakastyöhön, jotka on  hyvä huomioida yrityskauppatilanteessa ja sen jälkeen.

Asiakastyytyväisyys tulee muistaa myös yrityskauppaprosessin aikana. Kuva Pixabay

Continue reading

Järjestelmäintegraatiot ja henkilöstön koulutukset

Yritysten tietojärjestelmät ovat erittäin tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa ja prosesseja. Yritysostotilanteessa yksi tärkeä ja henkilökuntaa paljon työllistävä asia on järjestelmäintegraatiot. Digitalisoitumisen vuoksi yritysmaailmassa kaikki prosessit kulkevat liiketoiminnan ketjussa jossain kohtaa sähköisten järjestelmien kautta. Kun haltuunottovaiheessa järjestelmiä aletaan integroimaan keskenään, se on usein todella iso prosessi. Oston jälkeen tapahtuvaan järjestelmien integraatioon ei ole olemassa mitään valmista mallia, vaan ohjelmien integroiminen vaatii paljon resursseja sekä venymistä sekä ostettavan yrityksen, että ostajayrityksen henkilökunnalta.

Continue reading