Sitouta henkilöstö mukaan yrityskauppaan!

Selkeästi, hyvin perustellen ja kaksisuuntaisesti järjestetyllä viestinnällä yritysjohto sitouttaa henkilöstönsä mukaan yrityskauppaan!

Yksi tärkeimmistä asioista yrityskaupan haltuunoton toimivuuden kannalta on sisäiseen viestintään panostaminen! Viestinnän tarkoituksena on varmistaa yrityksen normaalin toiminnan jatkuminen ostoprosessin alkuhetkistä lähtien sekä säilyttää yrityksen työntekijöiden työmotivaatio.

Onnistuneella viestinnällä saadaan henkilöstö mukaan osallistumaan aktiivisesti vuoropuheluun, muutokseen, suunnitteluun ja toteutukseen. Onnistuneella viestinnällä saadaan myös torjuttua yleistä negatiivista suhtautumista muutostilanteeseen.

Laadukkaan ja avoimen viestinnän kautta työntekijät tietävät vision, mihin suuntaan ja millä tavoin jatketaan eteenpäin ja mihin työntekijät sijoittuvat uudessa organisaatiossa. Näin työntekijät sitoutuvat organisaatioon ja muutostilanteeseen sekä jatkamaan uudessa organisaatiossa.

Millaista onnistunut viestintä on ja kuinka se tulisi hoitaa?

Onnistunut viestintä tulee olla

  • paikkaansa pitävää
  • avointa
  • tehokasta
  • selkeää
  • johdonmukaista
  • ilmaisultaan täsmällistä
  • hyvin suunniteltua ja tarkkaan mietittyä.

Viestinnän tulisi olla myös kaksisuuntaista. Eli huolimatta tämän päivän digitalisaation kehityksestä ja erilaisista sähköisistä kanavista huolimatta, henkilökohtainen kanssakäyminen on edelleen erittäin oleellista. Intranetin ja sähköpostin kautta tapahtuva viestintä on yksisuuntaista, jossa kuuntelija ei voi esittää suoraan lisäkysymyksiä ja tulee tunne, että hän ei tule kuulluksi. Kaksisuuntaista viestintää ovat esimerkiksi henkilöstötilaisuudet tai tiimipalaverit, joissa kuuntelija voi esittää kysymyksiä tai ajatuksia suoraan esimiehelle tai yritysjohdolle. Näin syntyy aito vuorovaikutus osapuolten välillä. Työntekijälle tulee tunne, että hän on voinut vaikuttaa ja olla osallisena muutoksessa ja esimiehet saavat käsityksen työntekijöiden keskuudessa vallitsevasta ilmapiiristä.

Yrityskauppatilanteessa henkilöstöllä on suuri tarve keskustella yrityskaupasta ja sen seurauksista. Henkilökohtaiset kanssakäymiset ovat erittäin tärkeitä viestinnän kannalta!

Yrityskauppatilanteessa henkilöstöllä on suuri tarve keskustella yrityskaupasta ja sen seurauksista. Henkilökohtaiset kanssakäymiset ovat erittäin tärkeitä viestinnän kannalta! Yrityskauppa on henkilöstölle yksi suurimmista työhön liittyvistä muutoksista ja tiedonjano työntekijöiden kesken on valtava. Muutokseen suhtautuminen on yksilöllistä ja ihmiset käsittelevät saatua tietoa eri tavoin. Muutostilanteessa tiedon vastaanottajan herkkyys kasvaa, hän lukee rivien välistä, tulkitsee viestejä ja kuuntelee työntekijöiden kesken liikkuvia huhuja. Tämän vuoksi viestinnän tulee olla johdonmukaista, paikkaansa pitävää, jatkuvaa ja säännöllistä. On tärkeää viestiä, vaikka ei olisi mitään uutta asiaa viestitettävänä. Näin huhut eivät täytä uutistyhjiötä. Yritysjohdon kannattaa tuoda esiin olevansa tietoisia työntekijöitä huolestuttavista asioista ja että niihin pyritään antamaan vastauksia heti, kun tarkempaa tietoa on saatavilla.

Puutteellinen ja epäonnistunut viestintä aiheuttaa ongelmia sekä työntekijöille että yrityksen liiketoiminnassa.

  • Viestintään ei uskota ja se herättää negatiivisia tunteita.
  • Integraatio uuteen organisaatioon hidastuu ja vaikeutuu.
  • Ostajaan ja uuteen johtoon suhtaudutaan epäluuloisesti.
  • Muutosvastarinnan kautta sitoutumista muutokseen ei tapahdu ja tavoitteet, tehtävänjaot sekä vastuut jäävät epäselviksi.

Epäonnistunut viestintä saa aikaan sen, että vaihtuvuus henkilöstössä kasvaa, avainhenkilöt siirtyvät muualle töihin ja vaikeudet organisaatioiden yhdistämisessä kasvaa.

Erityisesti asiantuntijayrityksissä yrityksen ytimen muodostaa henkilöstö, jota ilman yritys ei toimi. Työntekijöiden sitoutumisella onkin suora vaikutus yrityksen tehokkuuteen ja tavoitteiden saavuttamiseen. Jos yrityskaupassa työntekijät eivät sitoudu uuteen yhtiöön, vaan irtisanoutuvat vapaaehtoisesti tai toimivat muuten muutosta vastaan, yrityskauppa tuskin saavuttaa sille määriteltyjä tavoitteita pitkällä aikavälillä. Hyvä sisäinen viestintä edesauttaa henkilöstön sitoutumista!

Kiinnostaako sinua lukea lisää yrityskaupan sisäisen viestinnän merkityksestä? Kokosin tämän postauksen sisällön

Käy lukemassa lisää!

Onko sinulla kokemusta yrityskaupasta tai oletko työskennellyt yrityksessä, jossa on tehty yrityskauppa? Kerro oma kokemuksesi onnistuneesta tai epäonnistuneesta sisäisestä viestinnästä yrityskauppaan ja henkilöstön uudelleen organisointiin liittyen.

-Oili

#yhdessakasvuun #lapinamk #liiketoiminnanlaajentaminen #sisainenviestinta

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.